Kedves Olvasóim!
Ez a korrepetálás novellaelemzéshez fog segítséget nyújtani. Egy Kosztolányi novellával „gyűlt meg a baja „egy kétségbeesett diáknak. Kétségbeesésének okai: bár annak örül, hogy rövid a mű, de mégis nehéznek tartja. Fél attól, hogy nem képes 3 oldalnyi elemzést írni róla..
Nos, ez a korrepetálás ezt a kétséget szeretné oszlatni.
A mai korrepetálásnak ezt a címet adom. Kosztolányi Boldogság című művének elemzése
Miről írhatsz az elemzés során? ( Itt csak ötleteket találsz, remélem, tudod majd folytatni Te is. A fogalmazás megírása is Rád vár, kedves Olvasóm! )
- Miről ír az író? Pl. (boldogság megmagyarázhatatlan pillanatáról; a kiismerhetetlen emberi érzésről)
- Mit tudsz a mű keletkezéséről? (pl. életrajzi háttér)
A novella első mondatában ki szólal meg? Milyen következtetést vonhatsz le?(Esti Kornél novellákhoz kapcsolható)
- Esti Kornél novellákról egy rövid általános összefoglalást írhatsz (pl. 1933. Esti Kornél – fejezetek stb.
- A Boldogság című novella helye az író műveiben (pl. Tengerszem kötet: 1936. Esti Kornél Kalandjai ciklus – nincsenek fejezetek! Stb.
- Mit gondolsz a mű címével kapcsolatban? (pl. boldogság- emberi érzés, lelkiállapot, mindenki vágyik rá, mindenki mást gondol róla, stb. A mű címe sejteti-e szerinted, hogy nem a cselekmény, hanem a lélek rezdülései lesznek fontosak?
- Mi a mondanivalója a boldogságról az írónak? (Többféleképpen értelmezi ő is a boldogságot. Szerinted Esti Kornél gondolatai ezek vagy az elbeszélő, (a narrátor) szavai? Kosztolányi személyiségét felfedezhetjük –e? (céltalanság, kietlenség, önvád, stb. Miről (kiről ) szól az első bekezdés utolsó mondata? . Vannak-e versei között is hasonlóan megfogalmazott gondolatok a boldogságról)
- Gyűjtsd össze a boldogság értelmezéseit (novellában). (pl. mi jut eszébe az embernek a boldogságról; hogyan gondolkozik erről gyermekként; mi a felnőtt ember tapasztalata; mi a novella végső mondanivalója a boldogságról (lásd utolsó mondat)
- Hogyan bontja ki a műben a boldogság kérdését? Vizsgáld az író stílusát. (pl. Ellentétek: a gyermekkori értelmezés –valóság, boldogság és a szenvedés, betegség; az élettel kapcsolatos kívánság: „Okozzon érthetetlen gyötrelmeket, örömöket.”Negatív dolgokra utalás: álmatlanság, láz, magány stb. Humor – lásd a z esőben vizet áruló kisfiú mondata: „Friss vizet tessék!”Örömteli kifejezések a boldogság pillanatában –keress példákat.
- Egyéb stílusjegyek. (pl. rövid mondatok:- keress néhány példát. Milyen hatása van ezeknek a mondatoknak? Hasonló-e a Boldogság novella stílusa az „Esti Kornél” novellákhoz?
- A boldogság ábrázolás közben milyen dolgokról szerzünk még tudomást? (pl. Egyhangúság- gyermekekről nem lehet tudni, hogy iskolába, vagy iskolából jönnek; Kisgyermekek életmódja: - vizet áruló kisfiú; Divat:- asszony szoknyáit repíti a szél (alsó szoknya viselete, vagy sokszoknyás népi viselet. Stb.)
- A mű szerkezetéről is írhatsz. (Formailag –egy –egy bekezdés utáni szünet. Van, amikor csak egy mondat egy bekezdés. Magyarázd meg ennek a formának az okát. (lényegkiemelés, hasonló gondolatok kifejezése, utalás párbeszédre (hol?) Szerkezetet oszd fel részekre. Pl. 1. Mit gondol az ember a boldogságról? 2. A boldogság előtti érzések (események). 3. A boldogság pillanatának, hatásának ábrázolása. 4. Írói gondolat összegzése . A szerkezeti részek lényegét nagyon tömören fogalmazd meg . Ezt a részt előrébb is írhatod a fogalmazásodban
- Befejezésben ne felejtsd elösszegezni az általad leírtakat.
Tipp: Ha a dolgozatod elején a saját gondolataidat is megfogalmaztad a boldogsággal kapcsolatban, akkor a befejezésben visszatérhetsz rá. Változtatott-e valamit a novella a véleményeden?
Miután átolvastad az én ötleteimet, olvasd el újra a novellát. Bízom abban, hogy már nem is érzed olyan nehéznek.
Utolsó kommentek