- Mielőtt az Egri csillagok török szereplőjéről szólnék Kedves Olvasóim, egy kis kitérőt erőltetek mindenkire, akit a fenti téma érdekel.
Hol volt, hol nem, volt egyszer egy irodalmi feladat. A diák nagy szorgalommal írt is vagy másfél oldalt. Várta is magabiztosan az eredményét. Kinyitotta a füzetét, és már hajította is el. Nagyon meglepődött a rossz jegy láttán. Dühös lett.
Szerencsére nem durvult el a jelenet. Felemelte a földről a füzetet, és figyelni kezdett.
Mi történt? Keveset írt? Sok volt a helyesírási hibája? Olvashatatlan volt az írása?
Nem. Nem. Egyik sem.
- A baj abból eredt, hogy ő leírta az egyik mű tartalmát, holott csak az egyik szereplő egyetlen cselekedetének okáról kellett volna véleményt írni.
Az a tapasztalatom, hogy sokan járnak így, ha a diák nem értelmezi a címet, ha a tanártársak nem hívják fel a figyelmet a feladat lényegére.
Jumurdzsák jellemzése kapcsán sem kell elmesélni a cselekményt, illetve csak azt, ami kapcsolatos Jumurdzsákkal.
Mit is jelent a (szereplő) jellemzése?
- Leírni, összegezni a tulajdonságait.
Először kinyomozni a műből, hogy milyen tulajdonságait mondja el maga az író. ( (Jelen esetben pl: félszemű, Lásd még az első rész elején ( Hol terem a magyar vitéz?)
Másodszor a beszédéből , cselekedeteiből kikövetkeztetni a jellemére. (Itt természetesen a regény néhány eseménye is szóba kerül.)
Harmadszor írni arról is , hogyan beszélnek róla a többi szereplők. ( pl. a cigány humorosan Gyamarzsáknak nevezi, nagyon gonosznak tartják : (lásd pl. Első rész 10. fejezetében )
Negyedszer arról írni, milyennek ítéljük meg , mi az olvasók.
Hogyan kezdhető a jellemzés? (Bevezetés)
Ki Jumurdzsák? ( Kiknek az oldalán áll?Helye a regény többi szereplője között? Főszereplő, mellékszereplő?) .
Tárgyalás:
Jumurdzsák a regény elején rögtön feltűnik . ( külső tulajdonságai,)
A patakban fürdőző gyerekek bújnak el előle, akiket megpróbál előcsalogatni. ( kedvesen és fenyegetőzve--- hogyan kedveskedik, mivel fenyegetőzik? )
Milyen tulajdonságai vannak még? (mindig igazold is a jellemét- mit tett; mit mondott)
Megírhatod, a történések időrendi sorrendje alapján, ahogyan a tulajdonságait megismerted olvasás közben.
Megírhatod úgy is , hogy a legfontosabb tulajdonságáról a fogalmazás vége felé beszélsz, vagy akár a tárgyalás elején.)
- A sok tanács után íme néhány tulajdonsága, segítségként! (de ez még mindig nem a kész fogalmazás:-); sőt, az sem biztos, hogy ezzel akarod indítani a jellemének bemutatását.
tud magyarul
Öltözéke( pl, amikor Cecey ellen indulnak)
Nem esik meg a szíve a gyerekeken: (pl. elvitte Gergő szürke lovát, )
Szereti a bort ( ujjongott, amikor bort találtak . „Éljen Magyarország, hogy ihasson a török,ameddig meg nem hal!”)
Szereti az aranyat, a kincseket ( pl. rögtön rááll, hogy menjenek rabolni)
Dobó István rablónak, zsiványnak, becstelennek tartja (ok: Ceceyt akarják Jumurdzsákék kifosztani) ( Egyetértesz-e te is ezekkel a tulajdonságokkal?)
Életveszélybe került ennél a rablásnál Jumurdzsák (Dobó rálőtt, de a páncélja megvédte;vagy a babona -még nála volt az amulett) Amulett=talizmán, gyűrű (bármelyik szót használhatod)
Hogyan ússza meg a felakasztást, amit Dobó javasolt büntetésként? (Gábor pap és Jumurdzsák párbeszédéből kiderül. (Megtalálod: Első rész 12. fejezetében)
Fontos-e Jumurdzsáknak a gyűrű? Miért? (Emlékeztetőül megjegyzem: A gyűrűt a pap Gergőnek adta).
Mit tesz, hogy visszaszerezze?
- Követi Gergőt, újra és újra találkoznak ( Hol? Pl. amikor Török Bálintot akarják kiszabadítani )
- Álruhában elrabolja Gergő fiát, Jancsikát.
- Jelzi Gergőnek, hogy nála van a fia, és mit kér cserébe . (1. bekiabál,2. bedobja Jancsika kardját az egri várba)
Furfangos-e?
(Gergő kisgyerekként és felnőttként is meg tud tőle, előle szökni. Jancsika is;
de átváltozik, pl. magyar úrrá, kolduló dervissé)
Van-e szerepe abban, hogy Gergő és Éva visszakapják a fiukat? (Nem az a kérdés, hogy visszakapják-e, hanem , hogy Jumurdzsák tett-e ezért valamit).
Vigyázz, ne felejts el, befejezést is írni. ( pl. Jumurdzsák , törökök és a babona )
- Remélem, sikerül megírni a jellemzést. A fenti „lökés”-nek elegendőnek kell lenni ehhez, mindenkinek , aki elolvasta a regényt.Tehát a cselekedeteivel, beszédével, külsejével bemutatni, ez a feladat.
Egy gyermek által írt pályázatból származó idézettel zárom ezt a fogalmazás korrepetálást.
"Tudom, ezerszer leírtam, de ha kell, még ezerszer leírom, olvasd el, s ez lesz a legemlékezetesebb könyved, amit valaha olvastál".
(Olvastad már? Könyvajánlások-gyermekszemmel,
Pest Megyei Könyvtár,Szentendre,2002, Pont Kiadó Budapest, 2002) Ebben a kiadványban egyéb kötelezőkről és ajánlottakról is olvashatsz.
Utolsó kommentek