Mostanában sokan keresnek jellemzéshez segítséget.
Mikor kezdhetünk neki – egyedül - egy ilyen feladatnak ?
Ha elolvastuk a művet.
Az iskolai szünet erre is használható. A kötelezők olvasására . ( Az olvasás, az irodalom szórakoztat is , csak felejtsd el at a szót, hogy kötelező)
Jó jellemzést írhatunk:
- Ha tudjuk, mi a jellemzés,
- Ha tudjuk, hogyan jellemzi az író a szereplőket,
- Ha a cselekményből következtetni tudunk a jellemvonásokra,
- Ha ismerjük a jellemzés jellemzőit,
- Ha tudjuk, hogy nem elegendő csak leltárszerűen felsorolni a tulajdonságokat,
- ha tudjuk, mi kerül a bevezetésbe, tárgyalásba, befejezésbe.
Ebben a korrepetálásra szánt bejegyzésben a művek elolvasásában nem tudok segíteni, de a jellemzés fontos elemeit összegyűjtöttem :
Mi a jellemzés?
Külső +belső + testi+lelki tulajdonságok részletes bemutatása
Milyen módszereket alkalmaz erre az író?
- Közvetlenül jellemez : Ő maga jellemzi a hőseit , ő mondja el a szereplők tulajdonságait / az olvasó a cselekményre tud figyelni. /
- Közvetve jellemez: beszélteti, cselekedteti a hőseit, más szereplők véleményével mondja el a hős(ök) tulajdonságait. /Az olvasó így azt is észreveszi, hogy fejlődik-e, változik-e a szereplő jelleme/
Hogyan fogalmazzunk jellemzést irodalmi főszereplőkről?
Hogyan szerkesszük meg?
- Bevezetés:( rövid utalás a alábbiakra)
-a cselekményre ,
-elmondani , hol a helye,
-mi a szerepe a jellemzendő figurának a történetben,
-hogyan viszonyul a többi szereplőhöz
- Tárgyalás: Vigyázz! Nem elegendő csak felsorolni a jellemzőket , mintha leltárt készítenél a szereplőről!)
- megállapítjuk a külső jellemzőket, ( egy bekezdésnyi terjedelmű legyen,itt nem kell bizonyítás )
- a belső jellemzők ( egy-egy tulajdonságról egy-egy bekezdésnyi szöveget írjunk, )
- nem csupán megállapítást kell leírni , hanem , hanem bizonyítani is
- A szereplőket csakis a mű alapján jellemezhetjük ( nem térhetünk el a szereplő tulajdonságaitól, csak olyan maradhat a fogalmazásunkban is a szereplő, amilyen volt a műben .
- A sorrend is fontos, pl. a fejlődését, változását logikus rendben állítsuk össze
- Befejezés: a szereplő jellemének megítélése , értékelése ( saját egyéniségünk is kifejezhető - nekünk mi a vleményünk)
Milyen jellemzési műfajok vannak az iskolai feladatok között?
- Egyéni jellemzés ( akár osztálytársról, barátról , szülőről, példaképről stb.)
- Egy regény, elbeszélés vagy dráma hősének, szereplőinek tulajdonságait kell jellemezni .
- csoportos jellemzés ( egy közösségnek a legjellemzőbb vonásait kell hangsúlyozni, mint ahogy pl. Tiborc monológjából megismerjük Gertrudis népét, a merániaiakat ) .
- Önjellemzés ( ezt majdan a munkahely keresés során szükséges úgynevezett motivációs levélnél vesszük hasznát)
- Epikai, drámai művekben a szereplők jellemének , viszonyrendszerének kibontása
A tulajdonságok tényszerű közlése , felsorolása még nem jellemzés .A jellemzés ettől több.Tudniillik a jellemzésnél - különösen a belső tulajdonságok számbavételekor- bizonyító példákat is kell írni. Ehhez pedig - főleg, ha az irodalmi hősök jellemzése a feladatod- szükség van a cselkmény ismeretére.Olvassunk tehát a szünetben.
Utolsó kommentek