Most pótolom a mulasztásomat, írok segítséget a magyar irodalom egyik eddig 'mindössze kéthetes' ( 77 év! )időtartamot megélt művének elemzéséhez.
Ebben a műelemzésben vázlatpontokkal, kulcsszavakkal, gondolkodtató kérdésekkel járulok hozzá- reményeim szerint- egy magyar irodalmi házi feladatnak/dolgozatnak megírásához.
Tételezzük fel, hogy a feladat címe:
MÓRICZ BARBÁROK CÍMŰ NOVELLÁJÁNAK RÉSZLETES ELEMZÉSE
A mű keletkezésének hátteréről:
- Móricz novellaírással lett ismert író. (Hét krajcár),
- Novellásköteteinek egyike a Barbárok c. kötet (1932) , benne a címadó novellával együtt kilenc.
- A novellákban a paraszti világ fel fordul.A Barbárok főhősei juhászok.Kapcsolatba hozhatók-e a betyárvilággal ? ( betyártöténeteket olvashatott Móricz. pl. Tóth Béla A magyar anekdotakincs )
Címmagyarázat:( a novella és nem a lecke címére gondoltam)
- a szó jelentése, eredete-
- Kik a barbárok ?
- - az ókori görögöknél és rómaiaknál azt nevezték barbárnak, „aki idegen tőlük, az ő kultúrájuktól „ (Magyar Értelmező Kéziszótár, Akadémia Kiadó, Bp. 1972
- Ma vonatkozhat: embertelen körülményre és a társadalmi szokásoktól, szabályoktól, erkölcsöktől idegen emberre .
- A barbarság jellemzője: Gonoszság, kegyetlenség,lelki elvadultság.
Móricznál melyiket jelenti? Vonatkozhat mindkettőre?
Többes szám mit sejtet?
Hol hangzik el ez a szó a műben? ( a bíró mondja)
Téma: részben a pásztorok életvitele, nagyobb részt vagyonszerzés rablással, elvetemült gyilkosság
Ábrázolásmód:
- Realista, de nem korfestés ( nem tudjuk pontosan , mikor történik)és naturalista,Melyik mit jelent ?
- A pásztorok életét írja le , tényekkel, tárgyilagosan.
- Az író nem éli bele magát a szereplői lelki világába. .
- Drámai párbeszédek (rövid többször egy-két szavas mondatok ) – népnyelv, .
Szerkesztésmód:
- Három rész, drámák három felvonására emlékeztet,
- drámai események,
- balladai: elhallgatás, sejtetés (pl.veresék nem azonnal hozakodnak elő a jövetelük céljával, / ürügyével/)
- Meseszerű elemek ( lsd. II. rész, ahogy megy –mendegél a fekete asszony a fejér vászonruhájában – ellentét kiemelése , a balladákban is jellemző a kontraszt? )
Miért drámai?
- Konfliktust mutat be
- Rövid idő alatt összecsapás – gyilkosság .
- Fokozódó indulat, feszültség a párbeszédeken keresztül. ( nem az író véleménye!).
- A feszültség kifejezése pl.az idő múlására utal, a juhászkutyák acsarkodása,
- I-III. rész pár órányi ideig tart ( alkonyattól a hold feljöveteléig ill. a kihallgatás ideje) II. rész több hónap
- Összességében kevés idő alatt zajlik le az esemény, mint a drámánál általában
A novella cselekménye (röviden)
I.rész: az alföldi pusztákon Bodri juhász , fia s a kutyája a birkáikat ( sajátjukat) legeltetik. Alkonyatkor pusztabeliek érkeznek (szintén módos juhászok, veres juhász és társa), Alkudoznak Bodri rézveretes szíjára . A szíj nem eladó. Gyilkosság.
II. rész: Bodri felesége keresi a családját , a kutyája találja meg a sírt.
III. rész bírósági tárgyalás
Szereplők jellemzése: / a szereplőkről az állításokat lehet igazolni eseményekkel, idézettel
- Bodri juhász( és fia) : szótlan, hallgatag, a pusztabéli emberekkel bizalmas. ( vesztére) , emberséges – kutyával is.
- A veres juhász és társa érzéketlen, rablógyilkosok( érkezésük valós szándéka) erkölcstelenek ( szalonnasütés a síron) , lelkifurdalásuk nincs ,látogatásukra magyarázatot eszelnek ki , átlátunk rajtuk ( Mi történt a szíjjal?: ) Tagadják a gyilkosságot. Babonás hiedelem ( a rézszíj a tárgyalóterem kilincsén- hogyan került oda? Mit hisz a gyilkos pásztor a szíjról? ) Beszédes nevük van -e a juhászoknak? Veres vagy veres?
- A feleség: kitartó, hűséges ( mint egy balladai hős , tiszta erkölcsű)
- Vizsgálóbíró: ismeri a természetben élő emberek babonáit- így tudja bizonyítani a gyilkosságot. Indulat nélküli ember, (tényként állapítja meg a mű végén: barbárok)Mire gondolt? Kire érti?
A mű üzenete:
- barbárság és a körülmények kapcsolata ,
- emberség és barbarizmus.
- Czine Mihály egy tanulmányában írta Móriczról „ az életnek nemcsak a fonákját, a színét is ábrázolta” Igazolható-e ez ebben a novellában?
Összegzés: Vigyázat!!Ne a novella záró eseménye legyen a dolgozat befejezése.
pl. Mit mutat be Móric ebben a novellában? (az ősi pusztai élet-és gondolkodásmód , parasztvilág ? )
Figyelem !
Alaposan meg kell figyelni a lecke címét.
Végig kell gondolni: Mit akar a feladat, mit csináljunk?
Álljon itt egy rövid példa magyarázatul:
Minek kell a középponban állni , ha ...?
Mivel kezdjem , ha... ?
Nem általános részletes elemzés kell , ha a dolgozatnak ez a címe:
A drámai jegyek bemutatása a Barbárok című műben
bevezetés: drámának ( álalában) milyen jegyei , sajátosságai vannak,
tárgyalás: végigvezetni ezeket a jellemzőket az elbeszélés bemutatása során .
A mostani blogban írt műelemzési tanácsok más novellaelemzéshez is megfelelőek . ha a kiemelt szavakról, vázlatponokról egy adott műre vonatkozóan fejtjük ki a gondolatainkat.
Egy kellemes időtöltéshez (LECKEÍRÁSHOZ! :) kívántam segítséget nyújtani. Sikerült?
Utolsó kommentek