Most így a szilveszteri fogadások után , vagyis egy új esztendő kezdetén lelkünk mélyén felsejlik bennünk , hogy olyan az életünk , amilyet szeretnénk vagy Dsida Jenővel fogalmazzuk meg , hogy régen , kisgyermekkorban " másként hittem akkor."
Ez az újabb korrepetálás néhány gondolattal segíti, hogy elemezni tudd Kedves Ovasóm Dsida Jenő Szegény Don Kihot című versét , amit szavalóversenyre is szívből tudok ajánlani . / Már nem az elemzést, hanem a verset/
Először olvassuk el figyelmesen a verset: / Hogy ne kelljen keresgetni , le is írtam ide /
- Január elsejétől lejárt a szerzői jogvédelem a műveiről
Nyomán a bágyadt alkonyati fénynek
feltámadnak a rég átélt regények.Latin órán, régen, mint kisdiák,
pad alatt böngészett tragédiák.És most szomorú, borús alkonyatkor
felpanaszlom, hogy másként hittem akkor.Hogy fáj most ez a néma, terhes ég,
ez a harcos, unalmas szürkeség.Lennék sötét hős, vagy gőgös, vidám:
Gróf Monte Christo, vagy Berend Iván.Kit a Sors végül örömre is rávitt:
Szökött Gulliver, vagy Copperfield Dávid.Csinos herceg, ki kéktoronyba tér,
s akit megölel forrón Hattyuvér.Antonius, ki csak csókban erős,
vagy hitpáncélos szigetvári hős.Romeo, akit vár az égi nász,
vagy az a szegény, bolond Árnyhalász.Álmokban úszom, bízva boldogan:
a vágynak olyan édes íze van,csámcsogom, mint jó puha kenyeret,
– s közben az eső halkan megered.Míg gyors ütemben kalapomra koppan,
összesúgnak az akácok titokban:Mindig, mindig szélmalmokkal vivott
s nagyon megunta szegény Don Kihot.Szatmár, 1927
I. Életrajzából néhány tényt: betegség, gyermekkora idején folyt az I. világháború, jogi egyetemet végzett ( ha egyénien , ötletesen fogalmazod meg , akkor kezdhető ezzel bevezetésként a fogalmazás )
II. A vers tárgyalásához
- Téma: nem közéleti témájú vers, / kiábrándult a nemzeti eszméből/ magánéleti téma :
- iskoláskor emlékképei, olvasmányai
- Poeta doctus = tudós költő / műveltség)/ irodalmi és történelmi ismeretei/
- Címről: Szegény jelző – együttérzés ; Don Kihot ( rím kedvéért, kiejtve , nem Don Quijote; vállalja a Don Kihot szerepet,; humoros hatás így leírva ) , játékosság
- Hangulat szomorúságra utaló szókincs ( alkony, fáj a néma terhes ég …stb) , a vers mégsem komor.
- elmúlás, ifjúság elmúlása ( lásd 3. 4. vsz)
- Belső élmény : vágyakozás ,képzelgés ( akár Don Quijote- szélmalmokkal viaskodik )másként gondolt az életre iskolásként
- Milyen életet szeretett volna? / „Lennék” ----- ( mostani ( 2o éves kori élete ) –unalmasnak tűnik számára ; optimizmus : álmok valóra válására gondol/ emberi életre (örömre, hitre, szerelemre ) a szókincs pedig pesszimizmust sejtet / Tudta, hogy szívbetegsége miatt nem lesz hosszú az élete / 1907-1938/
- Szókincse: pl. / hangulatfestés, hangutánzás : pl. csámcsogom, koppan)
- Stíluseszközök jelzők: bágyadt, szomorú, borús
Hasonlat: csámcsogom, mint jó puha kenyeret
Megszemélyesítés ( összesúgnak –az akácok )
- Zeneiség : ismétlések / alliterációk pl.” bízva boldogan”
Rímek: páros rímek – különleges szavakkal alkotott rímpár. Pl.kisdiák, tragédiák – milyen emberi érzésre utal ?
Ritmus
Befejezéshez: / csak példa: !) A vers tiszta , őszinte vallomás arról, hogy kergette csak a vágyakat, némi humort érzünk . / a fák titkos összesúgása, cinkos kacsintás)
Utolsó kommentek