Szavazz

Címkék

. (1) .magyar (1) a (3) ábránd (1) ady (23) ágrajz (1) alany (1) alárendelő (1) alárendelt (1) alárendelt összetétel (1) allegória (3) alliteráció (1) állítmány (1) anna (1) antigoné (1) anyanyelvünk (1) arany (6) arany ember (1) arany jános (1) áthajlás (1) athalie (1) attila (2) avaron (1) az (4) az alföld (1) az arany ember (4) az eltévedt lovas (1) az ember tragédiája (1) a (3) a föl földobott kő (1) a gazda bekeríti a házát (1) a gózoni szűz mária (1) a közelítő tél (1) a legyek ura (1) a legyek ura (1) a néhai bárány (1) a puszta télen (1) a vörös felhők alatt (1) a walesi bárdok (1) babits (9) balassi (5) balladaszerű (1) barbárok (1) batsányi (2) berzsenyi (8) beszéd (1) beszél a fákkal a bús őszi szél (1) betűrím (1) biblia (1) boldog (1) boldogság (1) boldog szomorú dal (1) boris könyve (1) bornemissza (1) búcsúja hazájától (1) bukás (1) cselekmény (1) csongor és tünde (1) deus (1) disztichon (1) dráma (1) drámaelemzés (2) dsida (2) eclogák (1) édes (1) egyszerű (2) egyszerű mondat elemzése (1) ekloga (1) elbeszélő fogalmazás (1) elégia (4) elemek (1) elemzés (22) ellentét és feloldása (1) előszó (1) elzárkózottság (1) érettségi (4) erőletett menet (1) értekezés (2) értékszembesítés (1) értelmezés (2) érvelés (8) és (1) észköszörű (1) és (1) ex (1) fájdalom (1) feladatok (1) feladatsor (2) feledékenység (1) felelősség (1) felelőssége (1) felsősök (1) felvételi (1) figyelem (1) fogalmak (1) fogalmazás (12) fogalmazás. (1) főige segédige (1) földrajzi (1) forma (1) franciaországi (1) gare (1) golding (2) gondolkodva (1) gyakorlás (1) gyakorlat (1) gyakorlatok (1) gyorsolvasás (1) gyula (4) hajnal (1) hajnali részegség (1) hajnóczy (1) halotti (1) halotti beszéd (2) hangos (1) harry (1) hasonlat (1) hasznos (1) hatosztályos (1) hazám (2) héja nász az (1) héja nász az avaron (2) helyesírás (9) hibalista (1) hibatípusok (1) hogy (1) hogy júliára talála (2) holtig tartó tanulás (1) holt vidék (1) hontalanság hitvallása (1) hova lett gál magda? (1) húsvét előtt (1) húsz év múlva (1) idézetek (3) idill (1) időmértékes (2) időszembesítés (1) időtöltés (1) igék (1) illyés gyula (1) internetes (1) internetes (1) internetes korrepetálás (4) írásához (1) irodalmi (1) irodalmi elemzés (1) irodalmi fogalmak (1) irodalom (50) irodalom. (1) irodalomtörténet (1) iskola (1) ismétlés (1) itt van az ősz (1) játék (3) javítás (1) jellemzés (6) jelölések (1) jenő (1) jeszenyin (1) jobbágy károly (1) jókai (7) jóolvasás (1) józsef (3) józsef (1) józsef attila (8) józsef attila a dunánál (1) juhász (3) juhászgyula (1) juhász (2) juhász gyula (3) jumurdzsák (1) j ly (1) j ly helyesírása (1) j végű szavak (1) kaffka (1) karácsonyi (1) katona (1) katonaének (1) kertben (1) kijelölő jelző (1) klasszicizálódás (1) kóborlásaim (1) kölcsey (2) költői (1) költői jelző (1) költői képek (1) komárom (1) komplex (1) könyvajánlás (1) könyvajánlat (1) könyvek (2) korrepetálás (197) korrepetálás. (1) korreptálás (1) korstílus (1) körútihajnal (1) kosztolányi (9) kötelezők (1) kötelező olvasmány (1) kovács andrás ferenc (1) közélet (1) középiskolások (1) krisztyán tódor (1) krónikás ének (1) látó (1) léda (1) leírás (1) lényeglátás (1) letészem a lantot (2) levegőt (1) levéltöredék barátnémhoz (1) lőrinc (1) ly (2) machina (1) madách (1) magánélet (1) magány (1) magyar (37) magyaros (1) magyaros (1) magyar (2) magyar irodalom (5) magyar irodalom nyelvtan (1) magyar korrepetálás (1) magyar nyelv (1) magyar nyelvtan (2) magyar nyelv és irodalom (2) magyar tél (1) mama (1) márai (3) margit (1) márton lászló (1) megszemélyesítés (1) mellérendelés (1) mellérendelő (1) mert engem szeretsz (1) metafora (1) mikszáth (6) milyen vol (1) mindvégig (1) minek (1) mint a bika (1) mint különös hírmondó... (1) módszerek (1) mondat (2) mondatelemzés (15) mondatok (2) móricz (3) motívum (1) műelemzés (6) műfajok a bibliában (1) műfelismerés (1) munkaterápia (1) műrtelmezés (1) művelődéstörténet (1) nagy lajos (1) nelvtan (1) nem tudhatom (1) népdal (1) népiesség (1) netkorrep (25) netkorrep. (1) névmások (1) novella (2) novellaelemzés (10) novellaelemzés. (1) nyár (1) nyári (1) nyelv (2) nyelvészet (1) nyelvhelyesség (1) nyelvművelés (1) nyelvtan (31) nyelvtani elemzés (1) odüsszeusz (1) ölelkező (1) olvasás (8) olvasó (1) önismeret (1) orbán jános dénes (1) orbán ottó (1) örkény (2) össehasonlítás (1) össezhasonlítás (1) összefoglalás (1) összehasonlítás (52) összehasonlító (4) összehasonlító elemzés (2) összehasonlító verselemzés (5) összetett (1) összetett mondat (1) osztályrészem (1) ötödikeseknek (1) ó én édes hazám (1) párisban járt az ősz (1) pedagógusok (1) percek (1) péri lányok szép hajáról (1) petőfi (21) petrarca (1) pótvizsga (4) radnóti (7) realista (1) realizmus (1) regényelemzés (1) regényrészlet (1) rejtvény (1) reszket a bokor mert (1) részlete (1) rilke (2) rím (2) rimbaud (1) ritmus (1) romantika (1) romantikus (1) rövidítések (1) schiller (1) sem utódja sem boldog őse (1) senki szigete (1) shakespeare (1) sms (1) söszehasonlítás (1) sötétség (1) stílusirányzat (1) szabadság (1) szabó (1) szabó lőrinc (1) szajnapartján (1) szakdolgozat (1) szavalóverseny (1) szegény don kihot (1) szél (1) szépirodalom (1) szeptemberi áhítat (1) szép (1) szép nyári este van (1) szeretetvágy (1) szergej (1) szerkezet (1) szimbólum (2) szinesztézia (1) szmájli (1) szóbeli (1) szóelemek (2) szófajok (1) szójáték (1) szójátékok (1) szókép (1) szóképek (2) szókincsbővítés (1) szókincsfejlesztés (1) szophoklész (2) szórakoztató (1) szószerkezetek (1) szövegértelmezés (1) szövegértés (6) szövegfeldolgozás (2) szövegtanulás (1) szózat (1) szülő (1) szülők (2) tagolatlan (1) tájleírás (1) tájleíró költemény (1) tájlíra (2) tanácsok (1) tanévkezdés (1) tanulás (5) tanulási (1) tanulástechnika (5) tanulnivaló (1) tápai lagzi (1) társtalanság (1) tartalom (4) távkorrepetálás (3) technika (1) télialkony (1) természetábrázolás (1) tiszai (1) tisza parton (1) tisztesség (1) többszörösen összetett mondat (1) toldiné (1) tőmondat (1) tömörítés (1) tompa (1) töredék (2) tóték (2) tóthárpád (1) tóth árpád (2) újszerűség (2) új versek (1) unaloműző (1) vajda (4) változásokra (1) van (1) vergilius (1) vers (1) versek (4) verselemzés (46) verselemzés. (1) verselemzések (1) verselés (3) versmondás (2) versritmus (1) verstanulás (1) verszene (1) visszafelé is értelmes szavak (1) vörösmarty (7) wass (1) weöres (1) xix. (1) zrínyi dala (1) zsarnokság (1) (3) albert (1) arany ember (3) attila (2) búcsúverse (1) csönd (1) de (1) este (1) irodalom (3) itt van újra (1) jános (4) jeszenyin (1) júliára talála (1) költői nyelve (1) korrepetálás (1) l’est en (1) magyarokhoz (1) megoldása (1) mór (1) nevek (1) nevezzelek (1) nyelv (1) összetett mondatok (1) potter (1) sándor (1) század (1) szomorú dal (1) tenger (1) verse (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Esszéírási tanácsok József Attila Születésnapomra és Kosztolányi Most harminckét éves vagyok verseinek boncolgatásához

2008.09.25. 21:35 nincsa

A mai korrepetálás  olvasással kezdődik.( Jó szokásomhoz híven)  A magyar irodalom  két költőjének  egy-egy versét ajánlom elolvasásra annak , aki esszét kénytelen írni.

 

 

Most harminckét éves vagyok.
Nyár van.
Lehet, hogy tán ez, amire
vártam.
Egészséges bronzarcomat
aranyfénnyel veri a nap,
és lassan
megyek fehér ruhában a
lugasban.
Pipámba sárgálló dohány,
a füstje kékes, halovány.
A fák alatt egy kerti széken
alszik szelíden feleségem.
A küszöbön fiam. A szeme kék láng,
nagy szőke fej.
Álmos, puha száján csiklandva csorran
a lanyha tej.
Vad délután, a föld parázsló.
Részeg-virágok és darázs-szó.

Ha haldoklom, ezt suttogom.
Nyár volt.
Jaj, a boldogság máshová
pártolt.
Egészséges bronzarcomat
aranyfénnyel verte a nap,
és lassan
mentem fehér ruhában a
lugasban.
Pipámba sárgálló dohány,
a füstje kék volt, halovány.
A fák alatt egy kerti széken
aludt szelíden feleségem.
A küszöbön fiam. A szeme kék láng.
Nagy szőke fej.
Álmos, puha száján csiklandva csorrant
a lanyha tej.
Vad délután volt és parázsló.
Részeg-virágok és darázs-szó.

 

Harminckét éves lettem én --
meglepetés e költemény

csecse
becse:

ajándék, mellyel meglepem
e kávéházi szegleten

magam
magam.

Harminckét évem elszelelt
s még havi kétszáz sose telt.

Az ám,
Hazám!

Lehettem volna oktató,
nem ily töltõtoll koptató

szegény
legény.

De nem lettem, mert Szegeden
eltanácsolt az egyetem

fura
ura.

Intelme gyorsan, nyersen ért
a "Nincsen apám" versemért,

a hont
kivont

szablyával óvta ellenem.
Ideidézi szellemem

hevét
s nevét:

"Ön, amig szóból értek én,
nem lesz tanár e féltekén" --

gagyog
s ragyog.

Ha örül Horger Antal úr,
hogy költõnk nem nyelvtant tanul,

sekély
e kéj --

Én egész népemet fogom
nem középiskolás fokon

taní-
tani!
(1937. április 11.)

 Melyik verset ki írta?  -- Csak vicc!

Többször kapnak a középiskolások olyan feladatot magyar irodalom ( sőt ! történelem)  órára, melyben esszét kell írniuk.

Ilyenkor az a kérdés, mi is az esszé? Hogyan kell azt írni? Hogyan kezdjem el irodalom órán, különösen, ha két verset is kell boncolgatni közben? 

Esszé:

  • egy tanulmány -esetünkben a megadott két versről-
  • igényesen, irodalmi nyelven írva,
  • szubjektív állításokat mondunk – nem feltétlenül bizonyítjuk azokat.
  • A versek témáját főbb vonalakban világítjuk meg
  • A saját egyéniségünk is benne van a fogalmazásban.  ( A saját véleményünk akár)

 

Németh László szerint „az esszé mindig valami általános érdekű és érvényű elvet akar győzelemre vinni. „

 Ha ezt lefordítjuk  egyszerű diáknyelvre, azt mondhatnánk, hogy

  • egy esszében az  irodalmi művel kapcsolatos megállapításainkat  általános elvekkel, minden emberre vonatkozó és érvényes  állításokkal   vetjük össze. 
  • Az  irodalmi műből kiolvasható emberi érzéseket, átéléseket kapcsolatba hozzuk a mindennapokkal. 
.
 

Mi legyen a József Attila Születésnapomra című  és Kosztolányi Dezső Most harminckét éves vagyok kezdetű versével kapcsolatos esszében?

A fogalmazás bevezetése: 

Írni arról,

pl. Fontos-e az ember életkora? Mikor kezdünk gondolni arra, hogy milyen szerepe van az életünknek?

Vagy  a versek témájáról minden emberre vonatkozó megállapítást tenni.

A fogalmazás tárgyalása

1. József Attila és Kosztolányi Dezső költőiségét, egyéniségét általánosan megfogalmazni.

  • / J. A.-családra vágyó –
  • K.D.  családdal ( feleséggel, gyermekkel rendelkező);
  • a boldogság jelentheti-e mindkettőnek ugyanazt? /

2. Mi a két vers témája?Mihez köthető?

  • J.A – konkrét alkalom , születésnap. Önmagát köszönti. Ironizál.Köszöntő vers
  • K.D.  meg kell értenünk/ el kell fogadnunk  az élet múlandóságát. Tényeket közöl.

3.Milyen a hangneme a verseknek?Miért?

  • J.A dacol, támadó, szókimondó,
  • K.D. nyugalom,elfogdó, a mindennapok egyszerűsége, amiben benne rejlik a boldogság. 

4.Milyen kérdések merülhetnek fel egy harminckét éves ( krisztusi korba lépő) emberben ?

  • mit tettem ez alatt a három évtized alatt,
  • mi történt velem eddig,
  • milyen lesz a jövőm,
  • mássá válhatok – e még , stb. 

5. Ha az emberben ilyen  kérdések feltörnek , akkor  számvetést csinál, összegzi eddigi életét.  

  • A vershelyzet mindkét költőnél azonos ( 32 éves lettem , illetve vagyok) . Ez a kor a  létösszegzés ideje.

6. Hogyan válaszol a   m i   t ö r t é n t   e d d i g    kérdésre  J. A és K. D? 

  • J. A. elmeséli a történetét  arról, hogyan tették lehetetlenné  az életének terveit. Elmeséli, hogy a külvilág milyen erővel hatott rá.
  •  K. D. nem történetet mesél, hanem tényeket sorol életéből. ( pl. egészséges, háza, lugasa stb van ..)

7. A számvetésben mindkét vers lírai hőse összegzi a saját életének történetét. Kinek mi a célja ezzel ? 

  • A jelen eseményeinek megértése ( J. A.  – a szabadság érzése ;a költészettel mit tud megváltani? ( nehéz sors)
  •  K. D. Mi az értelme az életnek?  ( boldogság – ami benne lehet minden múló pillanatunkban . Ami elmúlt az maradhat meg örök emléknek, értékes eseménynek, olyannak , amire halál pillanatában is emlékezhetünk. ( Azt mesélik a klinikai halálból visszatért emberek, hogy életük filmként pörög le előttük . Észrevesszük-e a boldog pillanaokat az életünkben , hogy azokat lássuk halálunkkor ? )
  • Van - e szó a költészet szerepéről K. D-nél? 

8. Egy számvetés készítésekor a jövőben rejlő lehetőségeket is felmérjük.

  • ( J. A. – a verszárlatban kifejti programját- néptanító lesz.Csak azért is . Többet jelent  ez , mint a tanár?  Milyennek érezhető ez a program ( pátosz, a vereségből erkölcsi tőke )
  •  K. D. versében  a jövőt a „ szőke” fiú ( apa fia) jelenti.

9.  Miért pont harminckét évet ünneplik?

  • J. A – olvasta K.D-t ( talán ezért is) ; 
  • a krisztusi kort megélő embereket  számvetésre késztet, hiszen Krisztus halála ekkor következett be.   

10.Versforma, stílus különbsége :

  • versszerkezet     J. A.  4 soros páros rím, 2 sor hosszú, 2 sor rövid, tiszta rím=minden hang megegyezik pl. magam magam . Egyedi versforma, ezt a formát  egy francia mintára J. A használta  először – napjaink költői alkalmazzák (pl.  Varró Dani )
  • K.D. Versszakok , verssorok , rímek eltérése. Miből adódhat  a különbség ?
  • Az áthajlások (enjambement) szerepe József Attilánál  
  • K. D.-nél  A sorok végén csaknem mindenütt van írásjel  

11. Hol a helye a verseknek a költők életművében?

  • J. A – önéletrajzi írásokkal rokonítható,
  •  K. D. összegző versek A bús férfi panaszai c. kötet

 

A fogalmazás befejezése: 

Az esszé bevezetőben megírt gondolatai mennyiben igazolódnak a versekben?

Alkalmazható-e minden emberre az az üzenet , amit  ezek a  versek hordoznak ?

 Sikerüljön olyan esszét írni , miben írójának a egyénisége is benne van.

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://interneteskorrepetalas.blog.hu/api/trackback/id/tr36681915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milloil 2008.09.29. 15:59:05

Nagyon, nagyon szépen köszönöm! (Kaptam egy nap haladékot, úgyhogy pont időre készültem el!:) Közben el is keztem az elemzést, de így (mankóval) még jobb! :D Köszönöm!
süti beállítások módosítása