26 tanácsarra vonatkozóan, hogyan fejlesztheted a szövegértésedet ( cél: jól sikerüljön a kompetencia -mérésed, és képes legyél bármilyen szöveget megérteni!)
Állj!
NE IJEDJÉL MEG A SOKFÉLE ÖTLETTŐL , NEM KELL EGYSZERRRE VALAMENNYIT MEGOLDANOD.
AZ ALÁBBIAK KÖZÜL VÁLOGATHATSZ, DE LEHETŐLEG PRÓBÁLD KI MINDEGYIKET
- Egy-egy olvasmány tartalmának elmondása ( Magadban, vagy családtagjaidnak, vagy barátaidnak--- valakit csak érdekel, amit tanulsz)
- A helyszínek, időpontok, események, szereplők kigyűjtése, leírása egy-egy tananyagból
- Tömörítsd a tankönyvi szöveget ( szóban vagy írásban)
- Készíts vázlatot egy szöveg alapján ( Erre gyakran kerül sor az iskolai órákon, el tudod mondani a vázlatpontokat? )
- Készíts táblázatot a tanulandó szöveg alapján. ( Neked kell megtalálnod, hogy a sok információból, mit hogyan rendeznél táblázatba)
- Magyarázd meg a lecke címét a szöveggel való kapcsolata alapján
- Állítsd időrendbe az eseményeket, amik egy olvasmányban, leckében előfordulnak
- Tagold a szöveget
- Vedd észre a szöveg részei közötti logikai kapcsolatokat ( jelöld a kapcsolatot)
- Alakíts át szövegeket ( pl. más szereplő szemszögéből )
- Bővítsd a tananyagot eddigi ismereteiddel
- Adjál másik címet a leckének,/ olvasmánynak
- válaszolj a tankönyvi kérdésekre
- Tegyél fel te kérdéseket a leckéddel / olvasmányoddal kapcsolatban . Válaszolj is a kérdésekre .
- Keresd meg minden bekezdés legfontosabb mondatát ( tételmondatát), legfontosabb kifejezéseit, szavait ( kulcsszavait), értelmezd is azokat
- Fogalmazd meg a véleményed egy szöveg tartalmával kapcsolatban
- A tananyag szövegét és a tankönyvben szereplő képeket, ábrákat párosítsd össze.
- Készíts te magad illusztrációt egy-egy szöveghez
- Egy szöveg tartalmával kapvcsolatosan készíts önállóan szöveget.
- Készíts a padtársadnak / barátodnak a leckéről úgy vázlatot, hogy fontos dolgokat hagyjál ki belőle. Legyen a kiegészítés a társad feladata.
- Olvasd fel hangosan , értelmezve a szöveget
- Készíts kiemelést egy -egy szövegben( keretezz be, különféle színekkel jelöld,
- változtasd meg a betűméretet) , így tudod a lényegest leválsztani a lényegtelentől.
- Olvasás közben készíts széljegyzeteket. Az alábbi jeleket használd a tankönyved szélén olvasás közben:
- pipáld ki, amit már ismersz ( Nike-jel)
- ha valamivel nem értesz egyet oda tegyél egy - jelet
- Ha új információt kapsz és érted, akkor használd a + jelet
- Ha valamit nem értesz a szövegben , akkor a lapszélre tegyél egy kérdőjelet. ( ? )
- Ha érted, ami a szövegben van , de Te még ki tudod egészíteni , akkor oda tegyél egy *-ot.
26. Tankönyvi ábrákat, táblázatokat magyarázd el a saját szavaiddal.
Utolsó kommentek