Kedves Olvasóim!
Az új esztendőben is folytatódik a korrepetálás. A legújabb kéréshez újra összehasonlító elemzéshez nyújtok segítséget.
Remélem azért nem leszel hűtlen a netkorrep blogjához, mert hű maradok a régi szokásaimhoz. Csak anyaggyűjtéshez segítek, ötleteket adok , de nem dolgozom helyetted. ( Így is sok időt áldozok Rád , de szívesen és örömmel teszem ) Csak most vagyok dühös, mert egy kész munkám szállt el . Most kezdem újra. Hihhhii…
- Miről írhatsz a címben jelzett összehasonlítás során ? / Bejegyzéseimet bekezdésekre bontsd, egészítsd ki értelmes mondatokká/A sorrendet sem kell betartanod, sőt számokat is vonhatsz össze)
- Kölcsey- Berzsenyi kortársak. Mi jellemző erre a korra?
- A két vers megírása között időbeni távolság van : Berzsenyi 1796-1810 között írhatta, Kölcsey 1823. jan. 22= a magyar kultúra napja 1989-től) .
- hazafias óda mindkettő . ( Mit jelent az óda? Mit jelent a himnusz , mint műfaj)
- Kazinczy mindkettőjüket ismerte. Berzsenyit a szent hazafiságáért dicsérte; Kölcsey a pályája elején tanítómesterének tartotta Kazinczyt
- Szerkesztőelv: a szembeállítás ( dicső múlt – romlott jelen)Időszembesítés
- Téma azonos: nemzeti gondolat , hazaszeretet , a magyarság fennmaradása , aggodalom a hazáért
- Pesszimizmus - aggódás a jövőért ( Berzsenyi);; reménytelenség : szánalmat kér, mert csak azt érdemel a magyar ( Kölcsey)
- Külön-külön a versekről: ( ez sem kötelező ! én azért így , hogy ne csak összehasonlításkor lehessen használni ezt a korrepetálást)
- ( Te folytathatod az alábbi gondolatok alapján , hogy mi a hasonlóság , mi a különbség )
Berzsenyi:
I. vsz – szembeállítás: „Romlásnak indult, hajdan erős magyar”
indulatos kérdés: „ Nem látod ? „
megszólítás – E/2. sz. magyarsághoz, a nemzethez
2. vsz. A múlt eseményeiből kb. 1000-től , sok pusztító esemény , de még létezik a magyar ( Buda = jelkép --- függetlenség, és a nemzeti lét
3. vsz. ezt veszélyeztetik most ( jelenben ) viperafajzatok, és pusztuló erkölcs le akarják rombolni
4-5-6. vsz Múlt- kemény helytállás: ( a régi erkölcs,erő a magyarság fennmaradását biztosította. Túléltük: tatárjárást, a törököket, a Habsburgok, erdélyi fejedelmek viszályait,
7-8-9-10. vsz. Jelen bűnei – belső széthúzás ( tölgyhasonlat – kevély tölgy, ….szélvész le nem dönt, benne termő/ Férgek „ pusztítanak.
- elpusztult a „tiszta erkölcs”
-élvezeteknek élő elsatnyult a magyar (rak palotát ....
- anyanyelvünk hiánya ( hivatalossá 1844-ben lesz)
11.12. vsz. dicső múlt: Attila, Árpád, Hunyadi
13.14. vsz. hangulatváltás – nem ostorozó, nem indulatos, inkább elégikus , lemondás, De jaj! = sóhaj , fájdalom ( "Tündér szerencse „ markában vagyunk ( tündér= tünékeny) ,
reménytelenség: „ felforgat a nagy századok érckeze / Mindent. „ – ( történelmi szükségszerűség a bukás?)
Verselése: időmértékes, alkaioszi strófa ( Horatius mintájára- klasszicista jegy
Téma és a hangulat romantikus jegyeket is sugall: ellentétek; hajdani erő és erőtlen jelen; zaklatottság : változó sorhossz
Ugyancsak nemzeti gondolatokat fogalmaz meg a Himnusz ( pl. egy ilyen átvezető mondattal áttérhetsz a másik vers elemzésére)
Óda, amit istenhez intéz.
Alcím: A magyar nép zivataros századaiból ( török kor – a lírai én protestáns prédikátorként beszél, általa szól a nemzethez, a néphez ( Berzsenyinél nincs ilyen szerepszerűség)
Vádol, panaszkodik, könyörög, emlékezik a múltra.
A fohász , ima a keretversszakokban ( első és utolsó)
2.3. vsz- Múlt – dicső eseményei: honfoglalás, jólét, Mátyás király győzelme Bécs fölött . ( utalás a nemzeti függetlenségre --- Habsburg abszolitizmus idején írta ezt Kölcsey)
Isten támogatásával érte el ezt a magyart ( hangulata magasztos, jelzői is : szép, hős, szent )
Berzsenyi szerint erővel győztünk, múltbeli erkölcs vezetett sikerhez!)
4.5. vsz – múlt, de a szenvedéseket idézi ( a bűnök miatt büntet Isten „Haj, de bűneink miatt”- fájdalmas sóhaj ; ( tatárjárás, török, testvérharc”S lettél magzatod miatt
Miatt magzatod hamvvedre”. ( jeremiádok történelemszemlélete – a hazát Istentől kaptuk, de jogosan büntet bennünket)
6.vsz. . a múlt és a jelen összemosódik
Igeidők is váltakoznak –jelen , múlt ( bújt – kard nyúl)
7. vsz: sivár jelen :
Ellentét , mozgalmasság ( romantikus jegyek ) (pl. vár- kőhalom , szabadság-rabság )
8. vsz. első versszak fohásza- ismétlés – De ! nem áldást, hanem szánást kér
Verselése: ütemhangsúlyos és időmértékes is . Sorok hossza nem egyforma, dísztelen keresztrímek,
Hogyan hatnak a művészetek egymásra : Berzsenyi Kölcseyre ( A magyarokhoz I. a Himnuszra ) A Himnusz – Erkelre ( megzenésítette)
Befejezés: pl. Aggodalom , féltés a nemzet sorsáért ---- ebből fogalmazz egy befejezést
u.i. Bocs ha valahol nem olvasható. ( nem rejtvénynek szántam , de ma sikerült bénáznom többször is a géppel . Mást csinált , mint , amit én akartam )
Utolsó kommentek