Sok diáktól hallottam, ( személyes tapasztalatom is ) , hogy az írásbeli leckét készítik el először. Bizonyára azon akarnak túl lenni, hiszen annak ellenőrzése a tanárok részéről egyszerűbb ( és gyorsabb! ) , mint a szóbeli számonkérés. Hiszen feleltetésre ritkán kerül sor.
A dolgozatoknál viszont mindarra a tudnivalóra szükség van ,amelyeket a leckék szövegének alapos megtanulásával szerezhetsz meg.
Most ne arra gondolj, hogy "Úgyse én felelek", mert .... ( itt kettő-három-négy indokot is fel tudnak sorolni a tanulók). Azután előfordul,. hogy mégis.... Vagy váratlanul kell írni egy röppentyűt.
Érdemes megtanulni a szövegfeldolgozás menetét.
Megjegyzem, ezek az ötletek nem a magyar tanulásához jók csupán. Minden tantárgynál hasznosíthatóak!
- A leckék címe és az első elolvasása után fogalmazd meg magadnak , hogy mi a témája a szövegnek.
- Gyűjts össze( igyekezz megjegyezni) az első olvasáskor minél több információt
- Olvasd el figyelmesen az alcímeket, a bekezdések bevezető címeit,a képek és ábrák aláírásait.
- Ha elolvastál egy-egy bekezdést - írd le vázlatpontban , hogy miről van benne szó.Keresd meg a kulcsszavakat, a legfontosabb kifejezéseket, a legfontosabb adatokat, a leglényegesebb gondolatokat.
- Ha ismeretlen kifejezést, szót találsz, ne suhanj át rajta, húzd alá, majd keresd ki könyvből, Idegen szavak és kifejezések szótárából, internetről a jelentését.
- Olvasd el újra az egész szöveget.
- Próbáld elmondani hangosan ,természetesen tömörítve, vagy készíts jegyzetet.
- Összefoglalásként válaszolj a leckéhez tartozó tankönyvi kérdésekre. Ha nem sikerül azonnal megadnod a válaszokat, keresd meg újra a könyv szövegéből.
Hosszúnak találod, lassúnak ezt a munkafolyamatot? Egyetértek. Azt azonban hidd el, hogy hosszútávon ez - és nem a magolás !-éri meg jobban.
Utolsó kommentek