Kedves Olvasóim!
Úgy tűnik számomra, hogy a diákok, akik hozzám fordulnak segítségért, akkor tanácstalanok leginkább, ha össze kell hasonlítaniuk valamilyen irodalmi alkotást. Ilyenkor jól jön számukra a http://interneteskorrepetalas.blog.hu ., ahol sokan találnak ötletet a magyar házi feladatuk elkészítéséhez.
Ez a korrepetálás ismét összehasonlításhoz nyújt segítséget.
Vörösmarty: Ábránd és A merengőhöz
című versének összevetése, összehasonlítása következik. A teljesség igénye nélkül.
1. Mindkét vers ugyanazon év első negyedében íródott. (1843. február, - március)
Tekintsd át az erre az időszakra vonatkozó életrajzi eseményeit.
2. A versek múzsája: Laura
Csak A merengőhöz című vers alcímében szerepel a név
3. Ki Laura?
Mit tartasz fontosnak elmondani a kapcsolatukról?
4. Mit tudsz a versek keletkezéséről? ( Pl. A merengőhöz című verset a jegyeséhez írta, )
5. Vesd össze a versek témáit:
Ábránd:a lírai én vágyódása a viszont szerelem után
A merengőhöz – nem a költő mereng, hanem a kedves ( Te is így gondolod?) Esetleg a költő is mereng? Kihez szól a vers? Mindkettőhöz?
6. A téma hasonlósága: szerelem, viszonzott szerelem (beteljesült, vágyott?), szerelmi vallomás –e mindkét vers?(A merengőhöz- inkább bölcselkedik)
Ábránd: Mi mindent megtenne az ember a szerelemért.
A merengőhöz: szerelem és élet is. A költő egyéni boldogsága is. Az élet élvezete mértékkel. Keress példákat az élet értékeire a versből. Hogyan lehet az ember boldog?
7.Mit gondolsz, a vers figyelmeztetései csak Laurának szólnak? (esetleg önmegszólító vers is?)
8. Mondanivaló:
Ábránd: a szerelemért mit tenne a lírai én ?
”Eltépett lelkemet/
Istentől újra visszakérném,
Dicsőbb erénnyel ékesítném”
Istentől újra visszakérném,
Dicsőbb erénnyel ékesítném”
A merengőhöz:(Melyik üzenetet / mondanivalót érzed többnek? Miért?)
1.”Ábrándozás az élet megrontója”
2. „Barátod arcán hozd fel a derűt:
Ha napja lettél, szép delét ne vedd el,
Ne adj helyette bánatot, könyűt.”
Ha napja lettél, szép delét ne vedd el,
Ne adj helyette bánatot, könyűt.”
Mit fejez ki ez utóbbi üzenet? (a lírai én félelmei: sikerül-e boldogítani és boldognak lenni)
9. Formai különbséget azonnal látsz, ha elolvasod a verseket. (versszakokra tagolás, nincs tagolás)
Mivel magyaráznád ezt a különbséget?
10. Mindkét versben gazdag költői képek olvashatók: (Romantikus képek, metaforák;)
Pl. Ábránd Feldúlnám eszemet;Eltépném lelkemet;Fa lennék bérc fején;Eltűrném villám s vész haragját;Lennék bérc-nyomta kő, stb. ; pl A merengőhöz nézd meg a verssorokat, sok-sok költői képet találsz benne. Megszemélyesítés, hasonlat, metafora. Milyen dolgokra utalnak jelenről szóló képek? (sejtelmesek, bizonytalanság). A jövőről ijesztő képek. (Keress példát.)
11. A nyelvi stilisztikai eszközök a költői képeken kívül
Hangok vizsgálata (hangutánzás, hangulatfestés,), ritmus, rím, stilisztikai alakzatok (ismétlés, alliteráció is, ellentét, fokozás stb.)
Pl. „villám s vész haragját”alliteráció
”Szerelmedért” a strófák elején és végén ismétlődés (Ábránd)
12. Megjegyzés: Ha kiválasztod az idézeteket , ne felejts el utalni arra is , hogy mit hangsúlyoznak ezek a kifejezések, eszközök
13. Az összehasonlítás végére összegzés illik
Pl. A lírai én lelke, szerelem, de nem mindkét vers szól szerelmi vallomásról.
U.i. Már megint túlzásokba esett a korrepetálás írója, csak kicsi segítséget kértek tőle, de ő mégis 13 pontban foglalta össze gondolatait.
Őszintén reméli, hogy sikerült megfelelően felébreszteni Bennetek is a szunnyadó gondolatokat.
Utolsó kommentek