Kedves Érettségizők!Kedves Olvasóim!
Az idei tanév egyik legjelentősebb eseményével kapcsolatban korrepetálok ma . Örömet szerezve az érettségizőknek, és segítséget bárkinek , akinek jól jön .
Május elején, érettségi idején többen félnek egy kicsit a magyar írásbelitől. „ Nem tudom, hogy hogyan kezdjek neki, hogyan rakjam össze a mondatokat.”- ilyeténképpen fogalmaznak sokan.
Most abban a reményben kereste fel valaki (vagy inkább keresték fel sokan) a korrepetáló blogomat, hogy segítséget kapnak érvelő fogalmazás megírásához.
Egy teljes kész fogalmazást vártak tőlem. De miért írjak én, amikor sokat olvashattok történelmi múltunk –és jelenünk nagyjainak megfogalmazásában.Arról nem is beszélve, hogy írtatok már egy párat a középiskolai éveitek alatt Ti magatok is .
Jó szívvel ajánlom a figyelmetekbe- megköszönve, hogy részt vesztek a korrepetálásaimon- az alábbi tanácsokat.
Mit tegyél az utolsó pillanatokban érvelésre készülve?
- Olvasgasd a kész szövegeket (Kölcsey, Kossuth, Széchenyi vagy akár napjaink politikusainak beszédét)
- Olvasgasd az újságokat. ( Vezércikkek pl. )
- A magyar nyelvi munkafüzeteidben is biztosan találsz „beszédműveket”, amelyeket vizsgálhatsz.
- vedd elő régi füzeteidet és olvasgassad az elkészített fogalmazásaidat.
- Ötletek érvekhez -néhány témában- itt a korrepetáló blog régebbi bejegyzéseiben is találhatók. http://interneteskorrepetalas.blog.hu
Szinte hallom : " Miiiiiiiiiit?" Ne nyisd ilyen nagyra szép szemed, , ne légy rám dühös, gondold végig a tanácsaimat.
- teljes szöveg elolvasása
- keresd meg, mit bizonyít, mit akar bizonyítani a szöveg
- milyen érveket használ
- tagold fel a szöveget bevezetésre, tárgyalásra, befejezésre
- Gyűjtsd, össze mi mindenről szólnak a fenti részek. (pl. bevezetésnél: megfogalmazza a témát, a téma fontosságára hívja fel a figyelmet, vagy adatokat közöl a témáról,)
Tipp: Gyakorlásnál: mindezt jó szelősen írd le, hogy minden későbbi észrevételt még bele tudjál tenni
- A fenti gyűjtésed eredménye lesz egy vázlat
- A vázlatban jelöld meg, írd ki a lényeges – a téma szempontjából fontos állításokat.
- Gyűjtsd mellé az érveket Írd színessel, használ szöv
- Milyen érveket használt a szerző?
pl. tényeket sorol, amik ellenőrizhetők,
tényeket, de nem ellenőrizhetők, vagy nem fogadhatjuk el valamilyen okból,
az érzelmekre akar hatni,
csak a saját szemszögéből érvel,
logikus érveket ír,
ellentétes érveket alkalmaz,
összehasonlítja az érveket egymással,
ok-okozati összefüggéseket közöl stb.
- Egyszerűen figyelj a következőkre olvasás közben:
- Mit állít?
- Hogyan bizonyítja? (milyen szószerkezeteket, mondatfordulatokat használ?)
- Hogyan kapcsolja össze a tételt és a bizonyítást? ( Néhány formulát meg jegyezhetsz)
Hogyan használd fel a gyakorolt lépéseket eredményesen az érettségin?
- .Döntsd el először is, hogy a témában (szövegben, címben) megfogalmazottakkal egyetértesz, vagy nem, és miért?- gyűjtsd az érveket. (tehát: mivel lehet bizonyítani a véleményedet, esetleg ellenvéleményedet. Az érvelésnél irodalmi alkotásokat is használj fel! ( Egy-egy témával kapcsolatban idézd fel, hogy melyik műben találkoztál hasonló témával. )
- Az érveid megfogalmazására lásd előző rész 9. pontjában leírtakat
- Kérdést-feleletet is használhatsz a fogalmazásodban. (pl. egy állítás: Nagyon kedvelem az áprilist. Kérdéssel indítod az érveidet: Vajon mindenki szereti? Az év negyedik hónapja gyönyörű, mert csicseregnek a…(madarak, szerelmesekJ)
- Fogalmazás közben tartsd az eszedben: tétel,(állítás) bizonyítás, összekötés
- A befejezésed pedig arról szóljon: Hogyan foglalnád össze mindazt, amit leírtál.
Ennyi segítséggel kívántam hozzájárulni az idei érettségihez néhány nappal a NAGY VIZSGA előtt. Utólag majd kiderül, hogy nem is volt olyan NAGY. Őszintén kívánom , hogy ezt érezzétek majd Ti is.
Bár egy kicsit elszomorodom ,mert lehet, hogy a sikeres érettségi után már felém sem néztek .
Üdvözlettel: nincsa
Utolsó kommentek