Vörösmarty Mihály Szózatának elemzéséhez -különösen az előző korrepetálásomban leírtak miatt - nyújt segítséget ez az irodalmi korrepetálás, Kedves Olvasóim!
- Nemzeti ünnepeinken, a Himnuszon kívül gyakran a Szózatot is elénekeljük. Iskolákban az elemzésére is sor kerül.
Elemző munkádban írhatsz az alábbiakról:
A vers keletkezési körülményeiről :
Megírásának időpontja: 1836
Magyarország helyzete 1836-ban : hatalmi szóval ért véget az 1832-36-os (reform) országgyűlés
kilátástalanság, elkeseredés
Mire volt szükség ebben az időben?
Buzdításra, reményre, hogy a magyarság reformkori törekvései folytatódnak. Ekkor íródott a Szózat .
Mit fogalmaz meg a Szózat?
Buzdít, ébren tartja a reményt , a nemzeti függetlenség nagyon fontos kérdés, válaszút előtt áll a magyarság
Szeretni kell a hazát.( rendületlenül , mindhalálig)
Címről:
Műfajt határoz meg ( szózat- tömegekhez szól, szónokias)
Műfajáról:
Szózat ---- Hazafias óda
Kit szólít meg ? /
„Hazádnak rendületlenűl
Légy híve, oh magyar „
- Nem Istenhez szól,
- nem általában, hanem minden egyes magyarhoz szól ,
- de önmegszólítás is . / a költőre is vonatkozik a parancs "
Bizonyítható ez : „ oh, magyar „ kifejezéssel . Szerinted , miért?
Rendületlenül ---- mit jelent ? / kitartás/
Milyen bizonyítékait találjuk a szónoki formára?
- Mutatószavakat alkalmaz ( pl. itt,… az nem lehet …., itten )
- Ismétlések ( hangsúlyozza a mondanivalót) - keress példákat erre
Szónoki beszéd mert:
1. felhívás
2. érvelések ( egyre hangsúlyosabb érveket mond) reménytelenség-remény, hitetlenség, élethit ,
3. A felhívás paranccsá változik – a vers végén
4. E/2. személy Te, / bensőséges, az egyes embert szólítja fel : hazaszeretet szent kötelessége
5. Pozitív és negatív jövőkép – választanunk lehet,
Szerkezetéről :
- Keretes versszakok
Keretes vers / 1.2. vsz és az utolsó kettő /
Mi ezekben a szakaszokban a kulcsszó, a legfontosabb gondolat? Ugyanez a gondolat található az utolsó két versszakban (szórendcsere, igék, )
A keret ellentétre épít (pl. bölcső-sír) keress még példát
- A többi versszak felosztható: múltra, jelenre, jövőre
Milyen múltbéli eseményeket említ (3-5. vsz-ban) ? Csak a győzelmes emlékekről . ( nevezd meg ezeket az eseményeket ) A Szabadságot megszemélyesítette ( nagybetűvel írta ) miért , mit gondolsz?
Miért nem szól a múlt tragikus eseményeiről? / buzdítani akar- példákat állít a magyarság elé – erőt adnak /
Jelenről szóló: a dicső múlthoz kapcsolja, a költő jelenében is a népekhez tartozást tartja fontosnak. Biztató jelen
Ellentétekre épít itt is (pl. megfogyva bár, de törve nem ; …éltet vagy halált )
Jövőképe két lehetőséget tár fel:
- „jobb kort”
- Nemzethalál ( látomása szerint ez a halál nagyszerű lesz , mert rendületlen harcok, kitartás előzi meg )
A vers üzenetéről (Mely sorokat idéznéd ehhez? ) Mi győzheti le 1836-ban a kilátástalanság, elkeseredés érzését?
Írhatsz még a verseléséről: időmértékes / emelkedő jambus –gyorsítja a ritmust , a spondeusok lassítják / és ütemhangsúlyos
a rímeléséről:/ félrím /
a megzenésítéséről / Egressy Béni /
- Végezetül csak annyit: megragadom az alkalmat, hogy itt is mondhassam,
illik a Szózatot ( a Himnusszal) együtt kívülről is tudni.
Utolsó kommentek