Ady Endre és az újszerűség
Ady Endre: irodalmi modernség költője
o új szemlélet,
o új szellemi mozgalom
o újszerűség
1. Történelmi és társadalmi háttér
1867. kiegyezés => fejlődésnek indul a gazdaság (kapitalizálódás) és az infrastruktúra (vasúthálózat, utak, csatornázás)
=> átalakul a főváros képe (világváros, Halászbástya, Országház stb
De!!
A fejlődést nem követi demokratikus átalakulás è társadalmi problémák:
- elszegényedett középnemesi réteg (dzsentri)
- vidék elmaradottsága (kivándorlás)
- városi munkásság nyomora
- nemzetiségi problémák
2. Irodalmi élet
- lapok köré szerveződik
- nép-nemzeti ideológia
- (Kisfaludy Társaság, Akadémia, Budapesti Szemle, Gyulai Pál))
- fiatal írók (Petőfi Társaság, Arany László, „szalmaláng nemzedék”, kiábrándultság)
a nagyvárosi modern életè új témák és életérzés
-1890. A Hét (Kiss József) – a nagyváros polgárosuló középrétegének lapja
- Négyesy László stílusgyakorlati szemináriuma (Babits, Kosztolányi stb.)
- Eötvös Kollégium
3. NYUGAT (1908-1941)
- függetlenség, szellemi szabadság
- vállalja a kísérletezést
- nem politikával foglalkozik
- új irányzatok (szimbolizmus, impresszionizmus stb.)
- ifjú tehetségek felfedezése, felkarolása
Ady Endre a lap első munkatársa,
- példakép, a „nyugatosság” megtestesítője
- a Nyugat első számában megjelent esszéje a Magyar Pimodán (utalás Baudelaire-re!)
- meg nem értettség- „faltörő kos” szerep
1906. ÚJ VERSEK
- Ady korszaknyitó kötete,
(Vita a kötetről- botrány Ady körül )
4. Ady modernsége
Társadalmi előzmények: -a hagyományos, egységes világkép összeomlása (Nietzsche, Freud, Jung, Bergson, Schopenhauer egzisztencializmus)
- a polgári értékekből való kiábrándulás (értékválság)
új értékek keresése
a „magára maradt ember”
pesszimizmus, kiábrándultság - tömegmagány
Irodalmi előzmények: Baudelaire
- szimbolizmus (újfajta lényeglátás)
- dekadencia (halálvágy, önpusztító életmód)
- polgárpukkasztás, polgárellenesség
- magány
- meglepő témák és tartalom klasszikus köntösben
- verszene
- a versek ciklusba rendezése
a.) A személyiség új kultusza Adynál
- önfeltárulkozás (lírai én a középpontban, aki önmaga számára is titok)
- szimbólumok – sok jelző –homályos, bizonyalan
- a műalkotás életmegnyilvánulás,
- a személyiség szerepekben nyilvánul meg => SZEREPLÍRA
- öntudat – ZSENITUDAT
- maga szab maga számára törvényt (Hunn, új legenda)
- megszabadulni a hagyomány, közvélemény és erkölcs béklyóitól
- dacos önérzet
- magány (Szeretném, ha szeretnének)
- VÁTESZKÖLTŐ (küldetéstudat) (Magyar Messiások)
b.) Ady szimbolizmusa
- szubjektív,
- bonyolult, nehezen értelmezhető
Ady szimbólumai: - szubjektívek (Új vizeken járok; Páris, az én Bakonyom)
- személyisége köré épülnek (Én-kultusz)
- jellegzetes magyar szimbólumok (többek között ezért nehéz fordítani!)
Keressünk példákat a szimbólumokra Ady költészetében
c.) Ady új költői nyelve
Példákat, példákat, példákat neked kell keresni
- szimultán verselési technika ( lsd. Google )
- saját szóösszetételek és egyéb összetett szavak gyakori használata
- ismétlések, refrének kedvelése
- szecessziós, szimbolista és impresszionista hatás ötvözése ( lsd. Google)
- egyéni jelképek, új értelemmel ruházza fel hétköznapi szavakat
d.) „Mégis-morál” (Király István szóhasználata) ( Király István: Ady –kutató)
- költői magatartásának legfőbb jellemzője: dacos „csakazértis” magatartás
- a létküzdelem lehetetlenségére adott lázadó válasza ez (Góg és Magóg fia vagyok én)
=> szerelmi líra: - perdita-szerelem (Az én menyasszonyomèa versből ki tudod találni, milyen szerelem a perdita szerelem )
- botrányos kapcsolat, „bukott asszony” Miért ? (Lédával a bálban)
- „se veled se nélküled” – nemek harca (Héja-nász az avaron)
- pusztító testi szenvedély
=> vallásos líra: - „hitetlen hit” (Hiszek hitetlenül Istenben)
- a hinni akarás – igényelt feltételezés
- közvetlen kapcsolat Istennel(lásd: Balassi) (A Sion-hegy alatt)
- érzelmei sodrában talál rá újra és újra Istenre
=> tájköltészet (magyarság-versek): - a „magyar Ugar” – önostorozó hazaszeretet
- magyarságtudat (A magyar Ugaron)
- nemzethalál (Nekünk Mohács kell)
- szimbolikus táj (A Tisza-parton)
Utolsó kommentek