Már az elején leszögezem, hogy a novellák, regények elemzése nem pusztán a cselekmény elmondását jelenti.
(Tehát : nyugi! Még akkor is tudsz írni az órán történő megbeszélések alapján műelemzést, ha nem olvastad el a teljes művet)
Hogy szoktad kezdeni az elemzést?
Azt kisiskolásnak tartom, ha az író életrajzával kezded az értelmezést, elemzést. Ez csak akkor elfogadható,ha az életrajzi adatokból csak annyit írsz, amennyi hozzákapcsolható a műhöz. ( Mi történt, amikor írta a művet, miféle sorsfordító eseményeken ment keresztül akkortájt....)
Kezdheted akár regény egyik kulcsmondatának magyarázatával is.
Ne kalandozz el!
Írás közben gyakran térj vissza azokra a sorokra, amiket már leírtál, egy új bekezdés kezdetekor feltétlenül olvasd el az előtte lévőt. Tudniillik egy bekezdés utolsó mondatát
nagyon egyszerűen kapcsolatba hozhatod az új szakasz első mondatával.
Ne legyél igénytelen .
Sem a külalakra, sem a szó- és mondathasználatra. Durva szavakat ne használj, ne írj különféle stílusú mondatokat ugyanazon szövegben. Mindig jusson eszedbe, hogy egy műelemzés, az nem hétköznapi beszédhelyzet. A hangnemed sem lehet könnyed, laza.
Jó! JÓ! Blabla blabla BLABLA - mondhatod.
De hogyan lesz ebből 2-3 4- oldalnyi szöveg, ha nem a cselekményt kell leírni, sőt , ha nem is szabad azt írni csupán?
Gondolj bele, mekkora különbség lesz, ha Te a saját szavaiddal írod le mindazt, amit az író egyszer már megtett választékosan, átgondoltan szerkesztve. Pedig Neked is úgy kell írni, hogy olvasás közben ne akadjon meg egyszer sem a tanárod, élvezze a munkád.
Következzenek apró tanácsaim:
- Gyűjtsd össze mindazt ,amit tudsz , vagy tudnod illene a mű keletkezéséről ( Milyen társadalmi, történelmi háttér idején írta az író a művét? Történt-e valamilyen aktuális, említésre érdemes esemény? Ha nem tudod azonnal, keress, kutass , olvass)
- Írj arról is 1-2 mondatot, ami a mű címével kapcsolatban eszedbe jut. ( Mit sugall, milyen szokatlant (pl. jelzőket, szórendet) használt fel az író a címben? Ötletesnek találod-e a címet, miért? Felkelti-e az érdeklődést ? )
- Fogalmazd meg 1-2 mondatban tömören, hogy miről szól a mű, mi a témája? Nem a cselekményt kell ekkor leírni!!!
- Természetesen egy bekezdés erejéig a cselekményről is írj, de csak a cselekmény vázát! Folyamatosan -nem vázlatpontokban!
de megígérted magadnak, hogy p ó t o l o d ! :)
- Egy-egy fontos eseményt a későbbiekben is beleszőhetsz a fogalmazásodba. Általa magyarázhatod meg valakinek például a jellemét.
- A szereplőket is csoportosítsd valamilyen logikai rend alapján. Szólj arról, kitől tudjuk meg a tulajdonságaikat. ( írótól, narrátortól, többi szereplőtől, monológból)
- A mű szerkezetéről se feledkezz meg . (A cselekmény hány szálon zajlik; időrendben történnek-e az események;netán mozaikból áll össze a regény; vagy meglehet, hogy nincs is összefüggő cselekmény a középpontban, inkább a lelki okokat mutatja be a mű. stb.)
- A konfliktusról is születhet néhány gondolatod. Miféle konfliktus okoz feszültséget a szereplők között , mi robbantotta ki, hogyan halad a megoldás felé stb)
- Egy bekezdésnyi terjedelemben kifejtheted a véleményed/ szakirodalmi véleményt arról, hogyan hat az adott regény/ novella az olvasóra. Vajon csak egyféle értelmezési lehetősége van ? Mit üzen számunkra?
- Vizsgáld meg az író sajátos szókincsét, stílusát - beleértve a mondathasználatát is. Fogalmazd meg, hogy milyen kifejezőeszközöket használ fel az író a mű témájának, fontos üzenetének bemutatására.
- Helyezd el az adott művet az író többi művei között, más hazai illetve külföldi szerzők művei között. Mekkora a szerepe a műnek az irodalomban?
- A befejezésben már ne új dolgokat írj, hanem foglald össze tömören a fontosabb gondolataidat.
Utolsó kommentek