Nem mondom, lehet, hogy egyszerűbb videóval, DVD-vel, számítógéppel ( gyakran teszem én is ) , múlatni az időt, mint versek szövegét boncolgatni.
Ám , ha a költői üzenet eljut a lelkedhez, életreszóló élmény is maradhat. Nem beszélve arról, hogy számtalan élethelyzetben tehet jó szolgálatot egy-egy vers, verssor!( szülinapi köszöntő, esküvő,szerelmi vallomás, vágy, évfordulók, gyászjelentések....)
De miért nem egyszerű megérteni a verseket?
- A versek szavai többlettartalmat hordoznak,nem csupán azt, amit a szavak közvetlenül jelentenek.
Próbáltad már hangosan is olvasni a verset?
Verset olvashatsz némán is , de hangosan más élményt nyújt! Próbáld ki!A költeményekben rejtőzködő művészi többletet kell megértened.
Ehhez:
Fel kell ismerned a vers alkotó elemeit!
Elsőként mindjárt álljon itt az áthajlás. ( francia szóval: enjambement/anzsambman/. Azt jelenti, hogy nem zárul le egy sor végén a gondolat , a következő sorba áthajlik, ott folytatódik,(Ha nincs írásjel a sor végén, az már súgja, hogy van folytatása ) Akár , ahogy egy munka (pl. nagytakarítás) áthajlik egyik napról a másikra.
Ha észreveszed, hogy a versben a sor végén nincs vége a gondolatnak, szinte áramlik majd a költői üzenet feléd.
Az ismétlésnek is jelentős szerepe van , az érzelmi, értelmi tartalmat erősíti vele a szerző.
Ismétlődhet egy szó, szótő, vagy akár egy-egy szókezdő hang. Ez utóbbi az alliteráció ( betűrím), ami sokáig megmarad az ember emlékezetében. Emlékszel? " Bécsnek büszke vára"
A következő jellemzője a versnek a rím. ( az alliteráció is rím! A rím pedig ismétlés!)A versek hangulatához, hangneméhez is hozzájárul.
A sorvégi szavak utolsó szótagjában összecsengenek a hangok, amelyek lehetnek teljesen egyformák, azaz tiszta rímek , vagy csak a magánhangzók egyeznek meg . Ilyenkor asszonánc a neve. Az egymással rímelő sorokat az ábécé azonos kisbetűjével, a rímtelen sorokat x-el jelöljük. (keresztrím: abab, ölelkező: abba, páros,aabb: félrím:xaxa stb)
A vers ritmusa is egyfajta ismétlés, már az egészen kisgyermeknek is örömet okoz a versikék, mondókák ritmusának szabályos ismétlődése.
A ritmus nem egyforma, hanem egyformának ható egységek ismétlődése.
Úgy , ahogy egy tó vagy tengerparton gyönyörködsz a hullámok játékában. Azok sem egyformák!
Nem vagy fáradt?
Frissítésül álljon itt Zelk Zoltán egyik mesés verséből egy rövid részlet:
Mit tippelsz , mi a rímképlete?
Patkóverte kő és kavics
szikrákat virágzik
és a szikrák fölrepülnek
az égbolt aljáig.
Ottan szirmukat kibontva,
eget-földet beragyogva
hajnalig lebegve,
csillagok közé beállnak,
maguk is csillaggá válnak -
este van már este.
szikrákat virágzik
és a szikrák fölrepülnek
az égbolt aljáig.
Ottan szirmukat kibontva,
eget-földet beragyogva
hajnalig lebegve,
csillagok közé beállnak,
maguk is csillaggá válnak -
este van már este.
Mára kénytelen vagyok befejezni a blogolást, Babits szavaival élve: ( páros rímben)
" s szempillámat-ó de kár-
ólom -álom üli már. " (Rímképlete tehát: aa)
És a fenti versé?
Utolsó kommentek