Ez a magyar korrepetálás újszerű :
- formájában ( lehet, ez az önálló munkád is jobban segíti. Kell egy lap , négybe hajtva)
- különböző korokat -köztük a huszadik század második felét- hasonlítjuk össze
- Nem minden iskolában foglalkoznak Orbán Ottó költészetével
Három vers összehasonlításának segítése ( ötletelés- hogy lóduljon a munka) található a mai korrepetálásban.
Mielőtt elkezdeném a vázlatos segítséget van három megjegyzésm is.
- Sok időt töltöttem - hála a kérdésnek - versek olvasgatásával ezen a gyönyörű őszi napon .( Kirándulást nem terveztem, így a versek között bolyongtam.) Orbán Ottó költeményeit kerestem elő a Szép versek sorozatból.Természetesen másokon is megakadt közben a szemem. Elkalandoztam.
- Kosztolányi gondolatai előadóművészektől meghallgatni - nagyszerű élmény. Ajánlom az alábbiakat
http://www.hangoskonyv.hu/catalog/product_info.php?products_id=461
http://www.freeonline.hu/magyar-koltok-kosztolanyi-dezso
3. Az összehasonlításhoz más formátumú segítséget nyújtok ,mint korábban tettem. Ezzel a vázlattal egyénibb dolgozatot készíthetsz. Egyrészt kiegészíthető, másrészt Neked kell kitalálni , hogyan kapcsolod egymáshoz a bekezdéseket.Azt is , hogy mivel kezded.
Összehasonlítás elemei | Petőfi | Kosztolányi | Orbán Ottó |
A vers címéről | 19.század költőiről | könyörgésszerű imádság pap és a hívek között. Ki lehet a pap ? | 20.századi költőkről |
Látnoki vers-e? | idézettel igazolni | Az egyéni lét eszméi elvesznek | Hogyan éljünk? Az irodalom feladata : védeni a munkát és szolgálni. |
Kor és a költő ( önmaga és általánosságban a költők) | "A néppel tűzön-vízen át" a politikai küzdelmek aktív részese Emberi szenvedést hogyan fejezi ki? | A politikához nem vonzódik, miről szólnak a sorok mégis? Emberi szenvedést hogyan fejezi ki? | az 19 60-as évek értelmiségének ( költőknek is ) útkeresései. Mit tudsz erről? Emberi szenvedést hogyan fejezi ki? |
Mi volt a kor jellemzője | történelmi eseményt tömören írd le | történelmi eseményt | 1956 utáni költők- gondolataik, kulturális tudatuk, intellekuális emberi mivoltuk kifejezése |
Kor és a költészet viszonya | a költészet a politikai felfogást is tükrözi | magányossá vált művészet-- fájdalmas művészi válság | Alkotni kell - az élet akkor lesz teljes |
Nyelvi megoldások | egyszerű, közérthető | formaművész -Miért mondjuk ezt róla? Ebben a versben hogyan mutatkozik ez meg ? | a nyugatosok hatása ; avantgarde Kik a nyugatosok? Mi az avantgarde? |
Költői képek
| él a romantikus hagyományokkal ( tűz-víz, Kánaán,
stb.stb. | zaklatottság, modern let pl." zörgö az egekben a gépek acélja" stb.stb | merész, " Kidöglik alólam a ló", groteszk kép, egyéb képek? |
A versek gondolati egységei | 2-2 sor egy-egy gondolatot zár. ( 8 soros versszakok) | 2-sor - azonos kezdés ,( ha csak a második sorokat olvassuk egymás után - miről szól a vers?Mit sorol fel? ) | 2 soros versszakok, de nincs központozás, így többféle olvasata lehet. . ( avantgarde) |
Ars poetica= költői hitvallás megfogalmazása a versben | a néppel együtt küzdeni forradalmiság - ígért földjére jutni, egyenlőség | A költőnek azt kell megmutatnia, amit átélt | Az lát előre a jövőbe , aki soha, semmilyen küzdelmet nem ad föl. |
Fontosnak tartja -e a költészetet? | Igen, de csak , ha nem politikamentes | A emberi életet a költészettel lehet kiszínezni de itt csak az Isten ül arany-ágyon, de álmatlanul: Miért? ( sok fájdalom, válság, ) az átélt eseményeket el kell mondani. Miért? ( nehogy elfelejtsük) | " a rám maradt beszédes csodát épségben sértetlenül adjam át"( költészetet) A versnek meg kell maradnia, még ha nem is divatos műfaj. ( "Ezen fény szikrázik..." - ez jelenti az életet |
Zeneiség a versben | félrím hangsúly. ütemhangsúlyos, | Az ismélődő sorokon kívül hol találjuk a rímeket? Kosztolányi rímei pl. acélja- a célja, borultak, -nyomorultak,( tiszta rím)
időmértékes, | páros rím - a gondolatoknak nincs vége a soroknál, de mégis rímel. Hagyomány és a modern költészet együtt. Olvasd hangosan - ritmizáld |
A költők életéből, ami a versekkel párhuzamba hozható | 1823-1849( Mit tanultál róla? ) | 1885-1936 ( Mit tanultál róla? ) | (1936-2002)gyermekkor- állami nevelőintézetben ( apja a fasizmus áldozata) - lásd :pl. Wikipédia |
Milyen összehasonlítási elem jutott még eszedbe? / a vázlat folytatható/ | |||
Utolsó kommentek