Szavazz

Címkék

. (1) .magyar (1) a (3) ábránd (1) ady (23) ágrajz (1) alany (1) alárendelő (1) alárendelt (1) alárendelt összetétel (1) allegória (3) alliteráció (1) állítmány (1) anna (1) antigoné (1) anyanyelvünk (1) arany (6) arany ember (1) arany jános (1) áthajlás (1) athalie (1) attila (2) avaron (1) az (4) az alföld (1) az arany ember (4) az eltévedt lovas (1) az ember tragédiája (1) a (3) a föl földobott kő (1) a gazda bekeríti a házát (1) a gózoni szűz mária (1) a közelítő tél (1) a legyek ura (1) a legyek ura (1) a néhai bárány (1) a puszta télen (1) a vörös felhők alatt (1) a walesi bárdok (1) babits (9) balassi (5) balladaszerű (1) barbárok (1) batsányi (2) berzsenyi (8) beszéd (1) beszél a fákkal a bús őszi szél (1) betűrím (1) biblia (1) boldog (1) boldogság (1) boldog szomorú dal (1) boris könyve (1) bornemissza (1) búcsúja hazájától (1) bukás (1) cselekmény (1) csongor és tünde (1) deus (1) disztichon (1) dráma (1) drámaelemzés (2) dsida (2) eclogák (1) édes (1) egyszerű (2) egyszerű mondat elemzése (1) ekloga (1) elbeszélő fogalmazás (1) elégia (4) elemek (1) elemzés (22) ellentét és feloldása (1) előszó (1) elzárkózottság (1) érettségi (4) erőletett menet (1) értekezés (2) értékszembesítés (1) értelmezés (2) érvelés (8) és (1) észköszörű (1) és (1) ex (1) fájdalom (1) feladatok (1) feladatsor (2) feledékenység (1) felelősség (1) felelőssége (1) felsősök (1) felvételi (1) figyelem (1) fogalmak (1) fogalmazás (12) fogalmazás. (1) főige segédige (1) földrajzi (1) forma (1) franciaországi (1) gare (1) golding (2) gondolkodva (1) gyakorlás (1) gyakorlat (1) gyakorlatok (1) gyorsolvasás (1) gyula (4) hajnal (1) hajnali részegség (1) hajnóczy (1) halotti (1) halotti beszéd (2) hangos (1) harry (1) hasonlat (1) hasznos (1) hatosztályos (1) hazám (2) héja nász az (1) héja nász az avaron (2) helyesírás (9) hibalista (1) hibatípusok (1) hogy (1) hogy júliára talála (2) holtig tartó tanulás (1) holt vidék (1) hontalanság hitvallása (1) hova lett gál magda? (1) húsvét előtt (1) húsz év múlva (1) idézetek (3) idill (1) időmértékes (2) időszembesítés (1) időtöltés (1) igék (1) illyés gyula (1) internetes (1) internetes (1) internetes korrepetálás (4) írásához (1) irodalmi (1) irodalmi elemzés (1) irodalmi fogalmak (1) irodalom (50) irodalom. (1) irodalomtörténet (1) iskola (1) ismétlés (1) itt van az ősz (1) játék (3) javítás (1) jellemzés (6) jelölések (1) jenő (1) jeszenyin (1) jobbágy károly (1) jókai (7) jóolvasás (1) józsef (3) józsef (1) józsef attila (8) józsef attila a dunánál (1) juhász (3) juhászgyula (1) juhász (2) juhász gyula (3) jumurdzsák (1) j ly (1) j ly helyesírása (1) j végű szavak (1) kaffka (1) karácsonyi (1) katona (1) katonaének (1) kertben (1) kijelölő jelző (1) klasszicizálódás (1) kóborlásaim (1) kölcsey (2) költői (1) költői jelző (1) költői képek (1) komárom (1) komplex (1) könyvajánlás (1) könyvajánlat (1) könyvek (2) korrepetálás (197) korrepetálás. (1) korreptálás (1) korstílus (1) körútihajnal (1) kosztolányi (9) kötelezők (1) kötelező olvasmány (1) kovács andrás ferenc (1) közélet (1) középiskolások (1) krisztyán tódor (1) krónikás ének (1) látó (1) léda (1) leírás (1) lényeglátás (1) letészem a lantot (2) levegőt (1) levéltöredék barátnémhoz (1) lőrinc (1) ly (2) machina (1) madách (1) magánélet (1) magány (1) magyar (37) magyaros (1) magyaros (1) magyar (2) magyar irodalom (5) magyar irodalom nyelvtan (1) magyar korrepetálás (1) magyar nyelv (1) magyar nyelvtan (2) magyar nyelv és irodalom (2) magyar tél (1) mama (1) márai (3) margit (1) márton lászló (1) megszemélyesítés (1) mellérendelés (1) mellérendelő (1) mert engem szeretsz (1) metafora (1) mikszáth (6) milyen vol (1) mindvégig (1) minek (1) mint a bika (1) mint különös hírmondó... (1) módszerek (1) mondat (2) mondatelemzés (15) mondatok (2) móricz (3) motívum (1) műelemzés (6) műfajok a bibliában (1) műfelismerés (1) munkaterápia (1) műrtelmezés (1) művelődéstörténet (1) nagy lajos (1) nelvtan (1) nem tudhatom (1) népdal (1) népiesség (1) netkorrep (25) netkorrep. (1) névmások (1) novella (2) novellaelemzés (10) novellaelemzés. (1) nyár (1) nyári (1) nyelv (2) nyelvészet (1) nyelvhelyesség (1) nyelvművelés (1) nyelvtan (31) nyelvtani elemzés (1) odüsszeusz (1) ölelkező (1) olvasás (8) olvasó (1) önismeret (1) orbán jános dénes (1) orbán ottó (1) örkény (2) össehasonlítás (1) össezhasonlítás (1) összefoglalás (1) összehasonlítás (52) összehasonlító (4) összehasonlító elemzés (2) összehasonlító verselemzés (5) összetett (1) összetett mondat (1) osztályrészem (1) ötödikeseknek (1) ó én édes hazám (1) párisban járt az ősz (1) pedagógusok (1) percek (1) péri lányok szép hajáról (1) petőfi (21) petrarca (1) pótvizsga (4) radnóti (7) realista (1) realizmus (1) regényelemzés (1) regényrészlet (1) rejtvény (1) reszket a bokor mert (1) részlete (1) rilke (2) rím (2) rimbaud (1) ritmus (1) romantika (1) romantikus (1) rövidítések (1) schiller (1) sem utódja sem boldog őse (1) senki szigete (1) shakespeare (1) sms (1) söszehasonlítás (1) sötétség (1) stílusirányzat (1) szabadság (1) szabó (1) szabó lőrinc (1) szajnapartján (1) szakdolgozat (1) szavalóverseny (1) szegény don kihot (1) szél (1) szépirodalom (1) szeptemberi áhítat (1) szép (1) szép nyári este van (1) szeretetvágy (1) szergej (1) szerkezet (1) szimbólum (2) szinesztézia (1) szmájli (1) szóbeli (1) szóelemek (2) szófajok (1) szójáték (1) szójátékok (1) szókép (1) szóképek (2) szókincsbővítés (1) szókincsfejlesztés (1) szophoklész (2) szórakoztató (1) szószerkezetek (1) szövegértelmezés (1) szövegértés (6) szövegfeldolgozás (2) szövegtanulás (1) szózat (1) szülő (1) szülők (2) tagolatlan (1) tájleírás (1) tájleíró költemény (1) tájlíra (2) tanácsok (1) tanévkezdés (1) tanulás (5) tanulási (1) tanulástechnika (5) tanulnivaló (1) tápai lagzi (1) társtalanság (1) tartalom (4) távkorrepetálás (3) technika (1) télialkony (1) természetábrázolás (1) tiszai (1) tisza parton (1) tisztesség (1) többszörösen összetett mondat (1) toldiné (1) tőmondat (1) tömörítés (1) tompa (1) töredék (2) tóték (2) tóthárpád (1) tóth árpád (2) újszerűség (2) új versek (1) unaloműző (1) vajda (4) változásokra (1) van (1) vergilius (1) vers (1) versek (4) verselemzés (46) verselemzés. (1) verselemzések (1) verselés (3) versmondás (2) versritmus (1) verstanulás (1) verszene (1) visszafelé is értelmes szavak (1) vörösmarty (7) wass (1) weöres (1) xix. (1) zrínyi dala (1) zsarnokság (1) (3) albert (1) arany ember (3) attila (2) búcsúverse (1) csönd (1) de (1) este (1) irodalom (3) itt van újra (1) jános (4) jeszenyin (1) júliára talála (1) költői nyelve (1) korrepetálás (1) l’est en (1) magyarokhoz (1) megoldása (1) mór (1) nevek (1) nevezzelek (1) nyelv (1) összetett mondatok (1) potter (1) sándor (1) század (1) szomorú dal (1) tenger (1) verse (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Tanácsok dolgozatíráshoz ( Ha csak a szerzőket árulja el előre a tanárod)

2009.10.15. 17:34 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
Ahogy keményedik az időjárás, úgy szaporodnak a „keményebb” feladatok is az iskolában. Két órás dolgozatok írásának is elérkezett az ideje. Egyik kommentező olvasóm is erre készül Vajda János, Petőfi és Arany költészete kapcsán.
 
 
Összegyűjtöttem néhány szempontot, amiről írhatsz, ha a fenti költők közül kell valamilyen verseket összehasonlítani. Rendezd az ismereteidet az alábbiak szerint például:
 
  1. Mindhárman a XIX. században éltek
  2. Romantika korában, a szabadságharc (1848/49) idején és utána, illetve a századvég idején írtak. ( Ki mikor? )
  3. Milyen témájú verseikről tanultatok? Van-e olyan vers, ami a témájában hasonlít egymáshoz. ( Tippelgethetsz, vajon, mit is ad a tanárod majd a dolgozatban).
Egy korábbi bejegyzésemből ide másolom, hogy a versek összehasonlításánál, miben térhetnek el, miben hasonlíthatnak egymáshoz
témájukban,
műfajukban,
ugyanabban a korban íródtak, vagy éppen nem,
esetleg a szerzők pályaképében találunk valami közös pontot
a művek keletkezési körülményeiben)
  • A művek helye a szerzők életművében 
  • Vershelyzetükben (ahogyan kezdődik)
  • a formai eszközökben,
  • stílusjegyekben, 
  • motívumokban,
  • visszatérő szavakban,
  • szókincsben, kifejezésekben,
  •  költői kifejező eszközökben (pl. megszemélyesítés, hasonlat, metafora, ismétlések, hanghatás stb.)
  • terjedelemben,
  • szerkezetben ( Itt tényleg nem asz kell írni, hogy meddig tart egy-egy rész , hanem azt kell kifejteni: MIÉRT? (pl, mert ellentéte az előző résznek)
  • A költői üzenetekben, versek mondanivalójában,
  • A művek befejezésében, zárlatában
  •  A  versek ritmusa, ríme, stilisztikai eszközei is összehasonlíthatók egymással.
  1.  kire hogyan hatott a szabadságharc (Mindhárom költő szabadságharci szerepét mutassuk be, de csak ha bele tudod szőni a mondataidba)
  2. Ne az életrajzukat írd le, de a fontosabb eseményeket, amelyek egy-egy vers megírásához kapcsolhatók, meg lehet említeni.
  3. Petőfi és Arany barátsága is hangsúlyos szerepet kaphat a fogalmazásodban, ha a két költő versét kell összevetni.

Az én tippem:pl. Petőfi és Vajda János szerelmi költészetének összehasonlítása,

Petőfi Az ítélet és az Egy gondolat bánt engemet (témájukban hasonlóak);

A természet, mint lírai ihletforrás; ( mely versek ihletője a természet?)

A költészet jelentőségéről hogyan ír Petőfi , hogyan Arany, (pl. XIX. század költői és a Letészem a lantot)

Ha van még időd a felkészüléshez: akkor a tanult verseket olyan szemszögből vizsgáld ( és a tankönyvi értelmezéseket), hogy van-e valami hasonlóság vagy éppen eltérés a versek között.
 
Én is azt tanácsolom, mint a legtöbb tanártársam, ne kezdd az életrajzzal, az olyan kisiskolás… A mondatokat pedig fűzd egymáshoz, mindig kapcsolódjanak egymáshoz a gondolataid. Ebben segítenek az utalószók,  no meg a kötőszók is.
 
 
Jó felkészülést kívánok és sok jeles dolgozatot, mert az olyan nagyon jó érzés.
 
U.i. A korábbi bejegyzéseimben olvasgass Petőfi-versek elemzéséről, Aranyéról, s ha jól emlékszem Vajda Jánosról is találsz. Bízom benne, segíteni fog mindegyik a mai koprrepetálásban is .

 

Szólj hozzá!

Címkék: összehasonlítás korrepetálás

Ti szerencsés füvek, boldog virágok... és a Pó, földi kérgem bárhogy is sodorjad…című. Petrarca-versek összehasonlító elemzéséhez

2009.10.12. 12:03 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
Néhány nap óta várja a segítséget egyik kedves olvasóm Petrarca két versének összehasonlításához. Lehet, számára már nem súgás ez a későn (?) érkező korrepetálás. Másoknak még jól jöhet. Ebben a reményben készült el ez a bejegyzés.
 

 

Ti szerencsés füvek, boldog virágok... és a Pó, földi kérgem bárhogy is sodorjad…című. Petrarca-versek összehasonlító elemzéséhez
 

 

 
 
Miről írjunk a feladat során? (A számozás nem jelenti feltétlenül a sorrendet)
 
  1. Mutassuk be Petrarcát.(főleg a Daloskönyv /Canzoniare szerzőjeként) szerelmes versek, ihletőjük: Laura, versforma: szonett (=14soros vers, két quartinából és két tercinából áll, azaz 4+4 és 3+3 soros versszakokból, 11 szótag ; rímképlete: abba abba cdc dcd ) 1341-ben Rómában poeta lauratus= babérkoszorús költő. (lásd még 2. ponthoz)
 
  1. Laura (neve álnév és jelkép. l’aura=fuvallat, lauro=babér, l’auro= arany);az utókor nem ismeri,egy templomban látta meg először, szerelem első látásra. Női eszménykép, (lelki és testi értelemben is)
 
 
  1. Reneszánsz jegyek ezekben a versekben: földi boldogság ábrázolása, szerelem, természet bemutatása. Latinul írt versek., reneszánsz korra jellegzetes versformában( szonett)
 
 
  1. Ti szerencsés füvek, boldog virágok..
  • összekapcsolódik a szerelmi érzés és a természet,
  • kifejezések a tájra és a nőre: pl. szerencsés fövek, boldog virágok , mélázgató madonnám"
  • Milyen hangulatúak a jelzők ?
  • Mire következtethetünk abból, ahogyan a természet és a nő összekapcsolódik a versben?( a lírai én érzelme hat a természetre, megszépíti; de a természet szépsége is visszatükröződik az emberi érzelmekre )
  • Milyen ívet ír le a vallomás? Minden csodálja a nőt. fű, virág, patakpart,, csillogó víz, fák. Hangulati váltás: féltékenység a természeti jelenségekre A köveknek is azonosulnia kell a férfi érzelmeivel.
  •  Ha azt állíthatjuk, hogy a költemény múzsája formálja a tájat, akkor szerinted mit jelenthet a „ Nap tüzében, oly sudárrá váltok, „ sor? A napra vagy Laurára utal-e? Vagy mindkettőre? Milyen a lelkiállapota lírai énnek? (gyötrődés)
  • Versforma: szonett
 
  1. Pó, földi kérgem…
  • versforma: szonett,
  • a lírai én társa a természet, a folyó = Pó Milyen ez a folyó? (Gyűjtsd ki a versből a tulajdonságait. Mi a véleményed ezekről a tulajdonságokról?
  • Ez a folyó uralkodni képes. Min? (a lírai alany lelkén, belső érzelmein is felülkerekedik?) Vigyázz, nem állítom, hanem kérdezem.
  • A folyó mozgása milyen? (pl.  jobbra-balra forgatja a tárgyakat és még? )
  • Milyen a lírai én szellemének, lelkének mozgása? (nyílegyenes az "arany Lomb felé", „repül révébe édes Otthonának”)Mire utal  a jelképes LOMB, és OTTHON ? ( Gondolj arra, hogy ez a vers is a Daloskönyv egyik darabja, CLXXX. Szonettje)
  1.  Költői eszközök a versekben
  • jelzők,
  • megszemélyesítések,
  • hasonlat=pl.” s erősebb, mint hab , szél, lapát s vitorla „
  • metafora. ( „szarvad-ágad,”)
  • szimbólumok,  
  • felsorolás, fokozás „hab , szél, lapát s vitorla”
 
 
 
Megjegyzés: Egy (a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerõforrás-fejlesztési Operatív Program 3.1.1. központi program (Pedagógusok és oktatási szakértõk felkészítése a kompetencia alapú képzés és oktatás feladataira) keretében készült;Fischer Lajos, Puskás Aurél, Rapli Györgyi;) szövegértés fejlesztését segítő könyvben találtam egy Petrarca-átiratot mai nyelvre.
 
Az előzőekben összehasonlított két vers közül szerinted melyikről ír(ná)nak mai diákok így?
 
 
„Zakatol a vonat, na meg a fejem is. Nagy kár, hogy a kiccsaj nem jött velem. Pedig annyira jó vele ,egy kis sziget vagy mi. Csak úgy húznak el a fák, tiszta vadliba-effekt, egyre messzebb leszek, kivagyok.
Van egy zsír ötletem: minél inkább nő a távolság, annál erősebben gondolok rá, így előbb utóbb csak mellettem lesz a bige. Na, ez tök király. Hehe, zúzzatok csak kerekek, nyomjad neki
masiniszta, túljárok az eszeteken, az agyamba nem nyomultok bele, gondolhattok bármit!”
 
 
 
U.I. Bármennyire is tetszik a fenti szöveg, tanári engedély ( kérés ) nélkül ne így értelmezd a vers szövegét. 

 

3 komment

Címkék: összehasonlítás korrepetálás verselemzés magyar nyelv és irodalom petrarca

Nyelvhelyességi probléma

2009.10.11. 20:14 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
 
Bevallom néhány napig nem tudtam foglalkozni ezzel a bloggal, így lehet, hogy a mostani korrepetálás egyik kedves olvasómnak, már ahogy szoktam mondani: „eső után köpönyeg”. Abban a reményben, hogy mások még hasznát vehetik, mégis írok róla.
 
A kérdés így hangzott:   
 
Melyik a helyes?
 
1.  Délelőtt a delegáció ellátogat a Hadtörténeti Intézet és Múzeumba.

2. Délelőtt a delegáció ellátogat a Hadtörténeti Intézetbe és Múzeumba.

     Ha van erre vonatkozó szabály a Helyesírási Szabályzatban, kérem arra is utalni szíveskedjen.
 
  • Mielőtt kifejteném erre vonatkozó véleményemet, leírok még néhány idézetet, amit különböző honlapokon találtam:
 
1. A diplomaták megbízható, korrekt helynek tartják a Hadtörténeti Intézetet és Múzeumot.
 
 
2. Megkapta a Magyar Örökség címet a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeuma.
 
 
3. Az érmét az Állami Pénzverde a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézete és Múzeummal közösen készítette el.
 
 
4. Az oldal, amelyet meglátogatott, a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézetének és Múzeumának hivatalos honlapja,
 
5. Értesítjük tisztelt látogatóinkat, hogy a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum zsámbéki Földi Telepítésű Légvédelmi Fegyvernemek Szakgyűjteménye átalakítási munkálatok miatt 2009. július 29-től augusztus 16-ig zárva tart.
 
6. A Hadtörténeti Intézet és Múzeum falai között együtt dolgoznak levéltárosok, muzeológusok, történészek, könyvtárosok, térképtárosok, hagyományápolók és hadisírgondozók.
 
7. A törekvés és a végzett munka elismeréseként a Hadtörténeti Intézet és Múzeumot 2008-ban Magyar Örökség Díjjal tüntették ki, amely hatalmas elismerést jelent az Intézmény számára.
 
 
8. A Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum most megnyíló kiállítása nem egy szokványos háborús tárlat.
 
 
9. Ebben az évben ünnepeljük a Hadtörténeti Intézet és Múzeum megalapításának 90 éves jubileumát.
 
10. Múzeumok Éjszakája a HM Hadtörténeti Intézetben és Múzeumban
 
11. December 4-én, két nappal a finn függetlenség napja előtt ünnepélyes esemény tanúi lehettünk a Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézetben és Múzeumban
 
 
 
 
  • Az első, amit megállapíthatunk a fenti írásmódok elemzése előtt, hogy a Honvédelmi Minisztériumnak van egy intézménye, amelynek hivatalos neve: Hadtörténeti Intézet és Múzeum.
 
 
Az intézménynevek helyesírásáról a Helyesírási Szabályzat 91. pontjában olvashatunk, de ezek egyike sem szól a konkrét kérdésről.
 
Az idézett mondatokban található olyan eset, amikor ennek az intézménynévnek mindkét főnevéhez kapcsolódott a rag. (pl. 1. 4.)
Más mondatokban csak a Múzeum taghoz. (pl.7. )
 
Eddig minden világos, ugye? 
  • Lehet, segít dönteni, ha figyelembe veszed, mikor milyen raggal állunk szemben.
 
 
  • Ha hangosan felolvasod az idézeteket, nyelvérzéked melyiket fogadja el?
 
 

Nekem jobban tetszik, ha mindkét elemhez fűzünk ragot.

 
  • Bár egy kicsit zavaró lehet, hogy a járatlan ember azt hiheti, két intézménnyel van dolgunk. A hangsúllyal talán segíthetünk jobban megérteni, hogy ez az intézmény jogilag egy.
 
 
Ám annak is igaza lehet , aki csak a végére fűzi a toldalékot, jelezve, hogy egy ez a pontos neve ennek az intézménynek.( Lehet, hogy csak az én fülemet zavarja? ) 
 
 
Hasonló problémát vethet fel az alábbi eset is ?
 
Érdemes elgondolkodni, hová jár az a gyermek, akinek iskoláját így hívják: „Okosító Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium”
(Gimnáziumba, Szakközépiskolába és Kollégiumba? ) (… Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumba? )
Lehet, jobban tenné, ha hozzátenné pl, hogy ő az „ Okosító Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium” gimnáziumi tagozatára jár.
 
Nyelvérzék,  vagy szabály, ésszerű összefüggés dönt?

 

 
Ezzel a korrepetálással csak gondolkodni segítettelek Benneteket Kedves Olvasóim! Ám, ha  pontosan ismeritek a helyes nyelvhasználati szabályt, osszátok meg mindenkivel, hogy a bizonytalanságot el lehessen oszlatni.( Hátha olvassák majd a honlapok szerkesztői is. )

 

Szólj hozzá!

Címkék: magyar nyelvtan nyelvhelyesség korrepetálás

Szakdolgozat írásához (korrepetálás )

2009.10.07. 23:44 nincsa

 

„Az az ember, akinek az igazság kell: tudós;
aki szubjektivitásának szabad játékát kívánja biztosítani: író;
mit tegyen viszont az az ember, aki e két lehetőség között akar valamit?”
(Robert Musil)
 
Kedves Olvasóim!
 
A mostani bejegyzésemhez azért írtam a fenti idézetet, mert főiskolások szakdolgozatának írásához kívánok egy kis korrepetálással segíteni. Robert Musil szavairól az jutott eszembe: Mit tegyen az az ember, aki szakdolgozatot ír? Legyen kicsit (nagyon) tudós, legyen író is. Mindenekelőtt azonban Olvasó legyen.
 
Tudniillik, mielőtt elkészül a diplomamunka rengeteg írást kell elolvasnunk.
 
  1. lépés: Néhány álmatlan éjszak után kiválasztjuk a témát.
  2. lépés: keresünk egy könyvet, ami a témához kapcsolódik, tartalomjegyzékéből kiválasztjuk a számunkra legfontosabb részeket.
  3. Lépés: Jegyzetelünk, ami tetszik szó szerint, vagy tartalmilag. Az olvasottak alapján saját tapasztalatok, gondolatok is megfogalmazódnak –ebben biztos vagyok.
  4. lépés: Ne felejtsük el felírni a mű címét, kiadóját, kiadási évét, szerzőjét (ne ilyen sorrendbe:-) az oldalszámot, ahol olvastuk is.
  5. lépés: Jöhet a következő könyv, amit az elsőnek elolvasott könyv Irodalomjegyzékéből választhatunk ki.  (jegyzetelünk, adatait rögzítjük) és ezt tesszük újra és újra, amíg megfelelő anyagot gyűjtöttünk.
  6. lépés: Mindazt, amit összeírogattunk, valamiféle vázlat alapján rendezzük
  7. lépés: (bár ez lehet a 2. lépés is, vagy akár az első!) Megfogalmazunk valami tételt, amit bizonyítani fogunk. ( A bizonyításhoz a szakirodalmon kívül saját vizsgálódásunk is kell)
  8. lépés. Jöhet a gépelés, formázás, szerkesztés. (Javaslom, hogy már a jegyzeteket, a piszkozatot is a gépbe írjuk, hiszen akkor könnyebben tudjuk átírni, áthelyezni a feljegyzett szöveget. Van, akinek cédulákra írva egyszerűbb összerendeznie a dolgozatát.
  9. lépés Konzultálni.
  10. lépés: Köttetni.
  11. lépés: Beadni.
  12. . lépés: Védeni.
  13. . lépés: A jeles érdemjegy bezsebelni.
  14. lépés: Mindaz , amit kifelejtettem J
 
 
A következőkben egy szakdolgozattémához adok némi segítséget.
 
Címe: Nyelvi ismeretterjesztés Magyarországon
 
Ötleteim arra, hogy mit kéne vizsgálni?
 
1. Aggódjunk-e amiatt, hogy nagyon sok angol szó tör utat a magyar nyelvben? (Lásd: ifjúság, internetezés nyelve stb.)
 
2. Szleng nyelv használata helyes vagy helytelen? ( Az angol szavakat is szlengesítjük: pl. meki= Mc’Donald’s
 
3. Meg tudjuk-e őrizni a magyart a XXI. század végére is?
 
4. A tizenévesek nyelvhasználata rontja-e a magyar nyelv tisztaságát?
 
5. Szükséges-e a magyar nyelvről ismereteket mondani, terjeszteni a magyar embereknek?
 
6. A nyelvről, használatáról, és használóiról kell-e ismereteket terjeszteni, ha pl. pedagógus, újságíró, stb . valaki? Van-e ebben felelőssége tanárnak, médiában tevékenykedőnek?
 
7. Az ember megítélése függ-e attól, hogyan használja az anyanyelvét?  Stb.
 
8. Szerinted? (Ha egyik sem felel meg a fentiek közül, akkor keress a neten témához illő fórumot és olvasgass bele,  hátha segít)
 
 
Néhány olvasnivaló (a témához)
 
1. Mucsi Józsefné Chikán Zoltánné
Nyelvművelés (tankönyv)
 
2. Nagy János szerk.
Rendszer és stilisztika a helyesírásban (1992), Helyesírás és nyelvtudomány (1994), Anyanyelvi nevelés és helyesírás (1996), Helyesírás és nyelvpolitika (1998).
 
3. É. Kiss Katalin, Anyanyelvünk állapotáról. Osiris Kiadó, Budapest 2004. 189 l. MNy.
102: 347–50.
4. Balázs Géza
Romlásnak indult…? http://www.tanszertar.hu/eken/2005_01/balazs.htm
Nyelvművelés, nyelvi ismeretterjesztés, nyelvtanoktatás
 
5. Crystal, David A nyelv enciklopédiája
 
6. Balázs Géza: Lehetséges nyelvi szabványok. A–Z Kiadó, Budapest. 2000.
 
7. Nyelvművelő kéziszótár. Auktor Könyvkiadó, Budapest. XIII, 645. [Szerk.,
szócikkíró; társszerk.: Grétsy László.]
 
8. Mondd és írd! Válogatott nyelvművelő cikkek. Második, bővített kiadás. Auktor
Könyvkiadó, Budapest. 461
 
9. Szakszókincs – szaknyelv – tudományos nyelv (Újabb szempontok egy régi
vitakérdéshez). In: Éltető anyanyelvünk. Mai nyelvművelésünk elmélete és
gyakorlata. Írások Grétsy László 70. születésnapjára. Szerk. Balázs Géza, A.
Jászó Anna, Koltói Ádám. Tinta Könyvkiadó, Budapest.
 
10. Nádasdy Ádám
Hárompercesek a nyelvről (Kálmán Lászlóval, 1999,
Ízlések és szabályok (Írások nyelvről, nyelvészetről, 1990–2002) (2003,)
Prédikál és szónokol (a 2003 és 2007 közt megjelent nyelvészeti tárgyú írásainak gyűjteménye, 2008,
11. A Magyar Televízió hírműsorainak nyelvi, stilisztikai sajátosságai. In: Kommunikáció
és nyelvhasználat. Acta Academiae Paedagogicae Agriensis, Nova series,
 
12. Szaknyelvi divatok (Sajnos a többi adatára nem emlékszem)
 
13. Bakaduma (Csak a címét tudom, bocs)
 
14. Magyar Nyelvőr tanulmányai a témával kapcsolatban
 
15. Újságok cikkei. Esetleg cikksorozatai
 
16. Domonkosi Ágnes publikációi között több is akad , ami illik a témához
 
17.
http://www.matud.iif.hu/05feb/05.html
 
18. Érdemes a meghallgatásra:
Az MR1. Kossuth Rádió nyelvművelő műsora
 
 
 
U.I.1 Az olvasott tanulmányokat össze is lehet vetni, ha döntöttünk arról, hogy melyik tételt szeretnénk bizonyítani. Melyik szerző gondolkodik hasonlóan, különbözően, mint a szakdolgozat írója, vitáznak-e egymással a szerzők?stb.
U.I.2 Interneten találtam egy versikét; gondolatébresztő?
 
Randevú 2006-ban
Pais Józsefné
 
Reánk tört az éhség-feeling,
shoppingoljunk egyet,
darling!
Vagy üljünk be a mekibe?
Most van money, lehet,
gyere!

Melyik fitness club volna jó?
Jól van baby, legyen diszkó,
az, ahol a George a jockay?
Jó lesz az is, menjünk, okay!

Reggel derül ki a bibi,
pénztárcámban nincs
már money.
Ez a meeting nem volt olcsó,
jobb lett volna tán
egy talkshow!

És milyen tré volt az a zene!
No de most már: egye fene!
Juj, ez magyarul volt! Sorry,
de hát így kerek a story."
 

 

Kívánom, hogy leld örömöd ( örömed?) a szakdolgozat írásában. ( vagy írásakor? )

Szólj hozzá!

Címkék: magyar nyelvészet korrepetálás szakdolgozat írásához

Ajánlat?

2009.10.06. 20:47 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
 
Érdekes feladatok vártak rám, amíg híres –neves helyekkel ismerkedtem egy utazás során.
Kezdem a választ a legegyszerűbbel.
 
„Megtudnád-e csinálni néhány beadandó munkámat? Természetesen nem ingyen kérem.”- olvastam a leveleim között. Erre válaszolom az alábbiakat.
 
 
  • Mi lenne a feladat? Hová kéne beadnod? Mennyit érne meg Neked?

Tudniillik, a feladat ismerete nélkül nem tudok nyilatkozni, mert  tippem sincs, hogy mennyi időt igényelne a dolgozatok megírása.
 
Azt viszont előre jelzem, hogy a tanárok okos emberek, és azonnal rájönnek, ha valaki teljesen kész dolgozatot ad be a sajátjaként. Én is mindig észreveszem a turpisságot.
Főleg, ha addig nem sikerült kiemelkedő dolgot írnia az illetőnek.  
 
Szóval az ilyesminek egyébként nem vagyok híve. Nem tartom etikusnak. Nem tartom igazságosnak azokkal szemben, akik a saját szorgalmukkal, és nem a pénzükkel próbálnak eredményt elérni.
Azt szeretem, ha mindenki valamennyire megdolgozik a jegyeiért, még ha segítséget is igényel. Mint ahogy már többször írtam: a mankót tudom adni, hogy te tudj haladni magyarból.

Bár annak örülök, hogy az anyagiak is szóba kerültek a segítséget kérő mondataiban.
 
Már megfordult a fejemben, (többször is), hogy pénzt kéne csinálnom a korrepetálásaimból. Elvégre időt áldozok rá,(nem keveset), és tudásom osztom meg általa, amit előre mindenki mindig megköszön. Utólag? kevesen. (AXEIN köszönöm! De tényleg.)
 
Nos , erre volna –e ajánlatotok?
 
U.i.: Kíváncsi vagyok a feladatokra, meg arra, hogy milyen típusú iskolába kellene beadni a dolgozatokat, milyen céllal.
 
Igyekszem a többi kérdésre is segítő választ adni, de erre már csak holnap kerülhet sor.
 
Ma még ki kell csomagolnom, papírra kell vetnem, mi mindent láttam az utazás során.(Minden alkalommal le szoktam írni, mit láttam, milyennek láttam, milyen érzésekkel töltődtem fel.)

 

Szólj hozzá!

Címkék: magyar korrepetálás

Bocs , de néma leszek

2009.09.24. 20:31 nincsa

Kedves Segítségre Váró Olvasóim!

 

Október 7-ig  egyéb remek dolgokkal leszek elfoglalva, így a korrepetálást egy kis időre felfüggesztem .

 

Reménykedem abban , hogy az eddigi bejegyzések között  találtok segítséget, feltéve , ha szükség lesz rá.

1 komment

Vörösmarty Mihály A Guttenberg-albumba című versének mondattani elemzés

2009.09.22. 15:31 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
Mondatelemzésről szól ez a mostani korrepetálás. Vörösmarty Mihály A Guttenberg-albumba című versének mondattani elemzéséhez adok némi segítséget.
 
Felbontottam a verset tagmondatokra.
 
 
 
1.         Majd ha kifárad az éj s hazug álmok papjai szűnnek
            S a kitörő napfény nem terem áltudományt;
2.         Majd ha kihull a kard az erőszak durva kezéből
S a szent béke korát nem cudarítja gyilok;
3.         Majd ha baromból s ördögből a népzsaroló dús
S a nyomorú pórnép emberiségre javúl;
4.         Majd ha világosság terjed ki keletre nyugatról
És áldozni tudó szív nemesíti az észt;
5.         Majd ha tanácsot tart a föld népsége magával
És eget ostromló hangokon összekiált,
6.         S a zajból egy szó válik ki dörögve:. „igazság!”
7.         S e rég várt követét végre leküldi az ég:
8.         Az lesz csak méltó diadal számodra, 9. nevedhez
Méltó emlékjelt akkoron ád a világ.
 
Ami mindenkinek egyértelmű:
Többszörösen összetett mondat, körmondat.
 
Sajnos ez így nem elegendő, ezért olvassad tovább.
 
Alárendelt összetett mondat
 
Főmondata (i): 8. 9. mondat (a vers utolsó két sora)) késleltetett főmondat
 
(Honnan tudjuk, hogy ez a főmondat? Súg az utalószó: az, akkoron)
Egymással kapcsolatos (mellérendelői) viszonyban állnak. Tartalmilag fokozást érzünk közöttük (méltó diadal lesz , sőt emlékjel is!)
 
Egy mondattömbként is értelmezhetjük. ( Akkor csak 8 tagmondatból áll ez az összetett mondat)
 
Mellékmondatai: 1. 2. 3. 4. 5.6. 7. ( összehasonlítja a jelent azzal a feltétellel, ami ahhoz kell, hogy beteljesüljön a főmondat állítása. (méltó diadal, méltó emlékjel)
 
A mellékmondatok feltételes jelentésű hasonlító határozói mellékmondatok.
Ezek egymással (fokozó) kapcsolatos mellérendelői viszonyban állnak.
 
 
Az ágrajzot nem rajzolom, mondom inkább: –főmondat (közöttük kapcsolatos viszony van)
                                                                       : –mellékmondatok a főmondat alá kerülnek, de egymás között kapcsolatos viszony van
 
Megjegyzés:
 
„S a zajból egy szó válik ki dörögve:. „igazság!”
 
Ha az” igazság!”-ot külön tagmondatnak tekintjük, akkor a 6. tagmondatnak ez az alanyi alárendelése. Miért gondolom így? (Mi válik ki dörögve a zajból? Az, hogy igazság. Mi? Az. (a mondatba beleérthető utalószó) =alany)
 
 
Remélem, sikerül lerajzolni ezt a körmondatot.

 

Szólj hozzá!

Fogalmazás elkezdése ( Tengeri utazás a görög mitológia alapján)

2009.09.20. 18:41 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
 
Ez a korrepetálás fogalmazással kapcsolatos kérdésben igyekszik segíteni.
 
A kérés így hangzik:
 
„3-4 oldalas fogalmazást kell (ene) írnom. Témája: Görög mitológia:   Tenger, Poszeidon mit csináltam ott, hogyan kerültem oda, mit láttam.

Egy kisebb történetet kell írni. Van fantáziám bőven, de fogalmam sincs, hogyan kezdjek hozzá!”
 
 
Először megpróbálom értelmezni a témát. A történetnek a görög mitológiára kell alapoznia. Helyszíne a tenger.  Eddig világos.
 
A továbbiak már nem egyértelműek:
 
1.Vajon miért fontos Poszeidón? Az ő szemszögéből kellene Odüsszeusz kalandjait elmesélni?

Ha igen, akkor kezdhetjük azzal, hogy milyen fájdalmat érzett , amikor Odüsszeusz megvakította Poszeidón fiát., Polüphémuszt, aki bosszúra kéri apját Mi mindent tesz,a tenger istene, hogy gátolja Odüsszeusz hazatértét?
 
Tehát mindent az ő érzései alapján kell leírni.(E/1. személyben)
 
Mi az a minden? Jó hasznát veszi a fogalmazás írója, ha van fantáziája, de úgy gondolom szükséges, hogy ismerje az Odüsszeia történetét, legalábbis Odüsszeusz kalandjait. Poszeidón hogyan és milyen vihart tud kavarni a tengeren? Milyen helyszínekre kerül Odüsszeusz? 
 
2. Lehet a fogalmazást leírni akkor is, ha Odüsszeusz bőrébe bújva meséljük el a hazatérést.( Ahogy átéli - nem utólag meséli !)
Kezdhetjük azzal, hogy mennyire gyötör bennünket a honvágy, de van remény, mert  Kalüpszo hozza a hírt, hogy Odüsszeusz haza indulhat.  (bevezetés)A tutajkészítésről és a nimfa segítségéről is írhatunk röviden a bevezetésben.
   Majd a 12 napi nyugodt tengeri utazást mutatjuk be. ( Itt jöhet a fantázia) A nyugalomnak vége, amikor Poszeidón megtudja, hogy az istenek elengedték ellenségét. Viharos tenger, tutaj széttörése, stb. (Ide is elkél a fantázia Vigyázat!  Ezek már nem a bevezetésbe kellenek.
 
3. Azt is el tudom képzelni, hogy az istenek egyike nézi végig a történteket és ő meséli. Ekkor a bekezdésben arról írhatnánk, hogy mit döntöttek az istenek Odüsszeusz sorsáról.
Pl. Egyik nap, amikor Poszeidón nem volt jelen,  tanácskozásra gyűltünk össze. …( Az istenek gyűlése I. 11-95. )
 
4. Ha pedig valóban bő fantáziával rendelkezünk, akkor lehet mesélni egy másik hajós nevében is.(természetesen neki nem árt a vihar, mert ahol ő hajózik nyugodt a tenger, de mindent lát). Napok óta hajózik a tengeren , feltűnik egy tutaj . (Bemutatni, milyen az a tutaj. (V. 214-261.)
Természetesen a felkorbácsolt hullámú tengerről, Odüsszeusz küszködéséről  szóljon tovább a fogalmazás.
 
5 Ha Odüsszeusz nevében mesélünk, akkor képzeljük el azt a pillanatot, amikor feleségének meséli el szenvedéseit. Részletesen a viharos tengeren átélt kalandot mondja el. A fogalmazást kezdhetjük pl. azzal a jelenettel, hogy Pénelopé sírva borul Odüsszeusz keblére, amikor végre meggyőződik róla, hogy férje érkezett meg.
 
6. Kalüpszó nevében is szólhatunk. Kezdhetjük azzal, hogyan vesz tudomást Odüsszeusz szabadulásáról, hogyan segít neki tutajt ácsolni. Majd hirtelen hírét kapja, hogy megérkezett Poszeidón. ( Kalüpszó képzelezte is beindulhat.)
 
 
  A korrepetálás írójának  fantáziája ennyire terjedt ki. Ennyit tudott tenni, hogy  segítsen a fogalmazás megkezdésében.
 
 
Jó munkát kívánok, kalandos történetet.
 
U.i.
Odüsszeia történetéből feltétlenül ajánlom átolvasásra a fogalmazás sikeres megírásához:
V-VIII. ének : Hogyan jut el Odüsszeusz a phaiákok földjére?
IX-XII. ének : Odüsszeusz elmeséli kalndjait

 

Szólj hozzá!

Címkék: a korrepetálás fogalmazás odüsszeusz és tenger

Magyar! hajnal hasad -egy kis segítség , de nem elemzés

2009.09.20. 14:54 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
 
Van amikor nem verselemzéshez kér valaki segítséget, csak egy-egy verssort szeretne értelmezni. A mai korrepetálás a fentiek értelmében az alábbiakhoz nyújt segítséget.
 
 
Mit jelent Csokonai Magyar! hajnal hasad című versének alábbi két sora?

Ezt minap egy jámbor magyar énekelte,
S benne a huszadik századot képzelte.”
 
 
A két sor értelmezéséhez nem árt tudni az alábbiakat:
 
A vers 1795-ben íródott
 
Csokonai esszéversei közé tartozik (ilyen még pl. Az estve, Konstancinápoly)
Esszévers= társadalmi téma feldolgozása a vers eszközeivel.
 
Témája: korának politikai eseményeivel foglalkozik.
 
Mit tudunk erről a korszakról?
 
A vers keletkezése előtt 5 évvel (1790-ben) meghalt II. József (a kalapos király). Uralkodása alatt támogatói és ellenzői is voltak.(Türelmi rendelete, nyelvrendelete, közigazgatási reformjai —nemesi ellenállás)
 
A vers jóslat: felvirrad még a szerencse a magyarokra (nemesekre)
Hogy mikor kerül sor erre? (a „jámbor magyar… a huszadik századot képzelte”)
 
Milyen eszközökkel mutatja be ezt a politikai témát?
Szimbólumokkal
             (pl. 1. a felvilágosodás= fény és hajnal;
                   2. „Vége van már, vége a hajdani gyásznak,
                       Lehasadoztak már a fekete vásznak,” katonai dicsőséget jelent, de a
                       sötét középkort is”
 
3.   Kelj fel azért, magyar! Álmodból serkenj fel,
     Már orcáidra süt e nyájas égi jel.
     Kelj fel! s ázsiai Múzsáddal köszöntsed” — ázsiai Múzsa=kultúrára
     céloz és a magyarok ősi harcosságára)
 
Ez a korrepetálás remélem, a kérdéshez segítséget adott, de tudom, hogy 3-4 oldalas fogalmazáshoz nem elegendő, hiszen ez nem  elemzési vázlat.  Nem az volt a kérés.
 
U.i.1 Jámbor magyar (jámbor= szelíd, jóindulattal bír, békés vérmérsékletű, kire vonatkozhat a versbe n?
 
U2: énekelte= elmondta önálló véleményét; utal a középkori énekes versmondókra
 
U3 Íme itt a vers is:
 
 
                      
       
Vígadj, magyar haza! s meg ne tagadd tömött
     Javaidtól azt a valódi örömöt,
Amelyért víg hanggal ekhózik a Mátra,
     Az egész országban harsogó vivátra.
Vége van már, vége a hajdani gyásznak,
     Lehasadoztak már a fekete vásznak,
Melyeket a fényes világosság előtt
     A hajdani idők mostohás keze szőtt.
Az eltépett gyásznak rongyainál fogva
     Tündöklik egy nyájas hajnal mosolyogva.
Setét vőlgyeinkre súgárit ereszti,
     Mellyel a megrögzött vak homályt széljeszti.
Bíztatja hazánkat vídámító képe,
     Hogy már a magyarok napja is kilépe,
S rövid időn felhág egünk délpontjára,
     Hogy világosságot hintsen valahára.
Kelj fel azért, magyar! álmodból serkenj fel,
     Már orcáidra süt e nyájas égi jel.
Kelj fel! s ázsiai Múzsáddal köszöntsed,
     Elibe háláló indúlatid öntsed.
Örvendj, hogy elmúlván a setét éjtszaka,
     Megnyílt a napkelet bársonyos ablaka.
Ezáltal egy kövér reménység táplálhat,
     Hogy még napod fényes delére felszállhat.
Lesz még a magyarnak olyan dicső neve,
     Amilyen volt a Márs mezején eleve.
S még azok is laurust fűznek magyarinkra,
     Kik most finnyás órral néznek hérosinkra.
Idvez légy, szép hajnal! ragyogtasd fáklyádat,
     Víg egünkön mutasd mosolygó orcádat.
Jer! imé, nimfái már a víg Dunának
     Elődbe koszorús fővel indúlának. -
Ezt minap egy jámbor magyar énekelte,
     S benne a huszadik századot képzelte.
Ne is félj, óh magyar, talám akkorára
     Boldogabb nap jön fel reád valahára:
S aki mérget forral hazádnak ellene,
     Megveri a magyar seregek istene.
 

 

Szólj hozzá!

Arany János Kertben és Babits Mihály A gazda bekeríti házát című versének összehasonlítása (3.)

2009.09.10. 18:31 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
Néhány nappali és éjszakai órával ezelőtt ígértem, hogy folytatom Arany János és Babits Mihály versének elemzését. A mai korrepetálásban arról írok, hogy milyen eszközökkel, milyen módon fejezte ki Babits és Arany a valóságból való visszavonulásukat, elzárkózásukat.
 
1. Bizonyára, amikor olvastad a verseket, rögtön feltűnt, hogy több helyen nincs vége a gondolatnak a verssorok végén, hanem áthajlanak a következő sorba. (enjambement=áthajlás).
Ha erre felfigyelsz, akkor a vers mélyebb értelmezése is könnyebb.
 
I. Arany János: Kertben:
 
2. Jelkép alkalmazása: kertész = orvos, (gyógyítja a fákat),; kertész= halál
Ez a jelentésbeli különbség feszülő ellentét is. ( A fák sebeit kötözi és az emberekét nem, közönyös velük)
                                      kert= saját tulajdon, birtok; kert= világegyetem
”bánatos férj”… deszkái= szerelem („menyegzős ágy eme darab”), születés (bölcső), halál (koporsó)
 
3. Metafora/ hasonlat: (lásd pl. 6. versszak, 7. versszak
                                       ember= hernyó ( csúf, ijesztő), de ugyanakkor pusztítja is a hernyót
a világ: közömbös, eltorzult, embertelen, a régi és az új nemzedék egyaránt
4. Szókincs: pl. „bíbelek, tiszta, kék magos, tévelyeg stb.”hatása. (pl. bizonytalanság, célnélküliség)
 
5.Sűrítés eszköze a versben: pl. részletes leírás – összegzéssel zárul (lásd pl. az 1. vsz.)
 
6. Látvány- reflexió- látvány. (váltogatja, ezeket ezzel meglepődik az olvasó)
 
7. Egyeditől, a konkréttól jut el az általánosig, az elvont gondolatig: (falusi életkép—-társadalmi állapot)
 
8.Ismétlés: pl. 1. vsz. első sora és az 5. vsz. első sora
 
9. Mi áll a vers középpontjában?(1. lírai alany), (2. madarak), (3. emberek) Mi a közös bennük? Daru, gerlice, ifjú férj társtalanok. Hangulatuk azonos (keserűség)
 
 
 
II. Babits Mihály: A gazda bekeríti házát
 
  1. Áthajlás (kifejez-e pl. nyugtalanságot?)
  2. Mit jelentenek a metaforák? pl. „léckatonáim”= kerítés, dzsidások= őrség. (Védenek: -Mit? Kitől? Mitől? „sün életem tüskéi” a lírai én önvédekezése
  3. jelkép. Pl. ősz= a költő korának világnézete- menekülni kell előle. Véd-e a kerítés? Milyen ez az ősz? (jelzőket keress) gazda = költő = régi értékek őre. („ Régi jobb volt”- régi könyv= emberséges élet) „kincses tavaly”-védelmezője Kik ellen védeni a kulturális javakat? („sisakos hordák - folytasd az idézetet).
Mi mindennek jelképe a kerítés? („törvény, jog, erőm, munkám, nyugalmam, jutalmam, s jel, hogy vagyok”)
  1. ellentét: a régi értékek és az új modern feszült ellentéte. Milyen a jelen? ( Idézz)
 
5.   Embertelen világban milyen értékeket emel ki? Pl. „a tejnél édesebb levegő”(embertelenség: I. világháború utáni évek)
 
  1. Alliterációk (=betűrím) keresése, mi a szerepük? Pl. lásd 2. versszak „kikerítve, könnyű)
 
 
 
 
III. A fogalmazást befejező gondolatokkal zárd: pl. újra hangsúlyozni, hogy a költő olykor visszahúzódik a világ zaja elől. Foglald össze, mi a két vers között a legnagyobb hasonlóság, avagy a különbség. (A verszárlatnál-írottaknál tettem erre utalást)
 
 
 
U. i. Újabb részt már a fenti két vers összehasonlításához nem tervezek. Következzék a Te munkád.

 

Szólj hozzá!

Címkék: arany összehasonlítás korrepetálás babits jános

Üzenet Ákosnak ! (és másoknak!)( Bocsánat, ez egy rövid levél)

2009.09.10. 07:46 nincsa

Kedves Ákos! ( És mindenki , akinek fontos lehet )

A weboldalam foglalkozott már néhány novella elemzésével is. Újabb novella boncolgatására is sor kerülhet , feltéve:
ha ismerem a novellát,
ha pedig nem , akkor be tudjam szerezni ,( a saját könyvtáramban véges a hely , sajnos:-)
és ne egyik óráról a másikra kelljen vele foglalkoznom.
Üdvözlettel: nincsa

Szólj hozzá!

Arany János Kertben és Babits Mihály A gazda bekeríti házát című versének összehasonlítása (2.)

2009.09.09. 15:08 nincsa

 

 
Kedves Olvasóim!
 
Következzék hát néhány segítő gondolat az összehasonlító elemzés korrepetálásához. A kérdések ne rettentsenek el senkit, az alapos átgondolást, a versek mélyebb megismerését szolgálják.
 
 
  1. Hogyan függ össze a két vers címe?
Az egyik cím utal a másikra. ( A gazda bekeríti a házát, akkor udvara, kertje is van, ugye? A kert pedig általában egy házhoz tartozó bekerített földrész.
Babits versének alcíme is van. Mit jelez evvel, mire utal? Az emberi élet nyugalmas helyszínére?
Arany János verscíme sejteti-e, hogy nem nyugalomról, nézelődésről, pihenésről fog szólni a verse?
 
  1. Hogyan kezdődik a két vers?
Vershelyzet:
Arany János: életképpel, mondhatnánk: falusi életképpel. Bemutatja, amit tesz, amit lát (1. vsz.)
Babits: nem életkép,nem a cselekvésre épít,  látvány, ahogy a kerítéslécek „kiállnak a földből”- jelképes értelmük lesz a versben
 
  1.  Hogyan építette fel a költő a gondolatait verssé? (versszerkesztés elve)
Arany: versszakok, de a verssorok hossza nyugtalanságot jelöl.
Babits: nincsenek versszakok, szabálytalan forma.
Arany: a látvány –szemlélődés, eszmélgetés; a kertész szó jelentése - változik; továbbá ellentétre épít.
Babits: allegóriára épít,(léckerítésnek hosszasan metaforikus jelentése van = allegória) Ellentétre is alapoz.(Ellentétekről később írok még)
 
  1. Téma. ( Miről szól a vers? – tömören megfogalmazni)
Mindkét költő a fennálló renddel elégedetlen. (menekülés, elzárkózás a kegyetlen valóság szorításából)
 
  1. Mi jellemezte a versírás idejét?
Arany : 1851. A szabadságharc bukása után , Bach-korszak ; polgárosodás kezdete, tőkés rendszer , idegenek haszna. Magánéletében: visszavonulás, bizonytalanság, fölöslegesség érzése, nagykőrösi korszak.
Babits: 1925 elzárkózás; Sziget és tenger c. kötete= „sziget-élmény”, Esztergomban (1923) Előhegyen nyaralót vásárol. (menekülés a városi élet elől) Korának társadalmi rendje ellen szól –ez új tartalma költészetének.
 
  1. Hangulat:
Arany: mintha beletörődne a társadalmi és magánéleti problémákba, majd keserűség, kiábrándulás.
Babits: nyugtalanság (pl. a versforma is jelzi,)
 
  1. Milyennek gondolod a korra jellemző személyes kapcsolatokat?
Arany: az egyén önző, nincsenek kapcsolatok, közöny.
Babits: önvédelem , értékek védelme
 
  1. Hogyan fejeződik be a vers? ( Verszárlat)
Arany: pesszimizmus. Hisz-e az emberi fejlődésben?
Babits: remény, szebb jövő (idézd néhány szavát)
 
 
A következő korrepetálás során a költői eszközöket, a mélyebb értelmet vizsgáljuk meg.

 

Szólj hozzá!

Címkék: elemzés arany összehasonlítás verselemzés babits kertben a gazda bekeríti a házát

Arany János Kertben és Babits Mihály A gazda bekeríti házát című versének összehasonlítása (1.)

2009.09.09. 13:44 nincsa

 

 
 
 
Kedves Olvasóim!
 
A mostani tanév első felkérése olvasható a kommentek között. Feltételezem, hogy nem teljesen megírt fogalmazást szeretne felhasználni az összehasonlító elemzés „csinálásához „, ezért szívesen segítek. ( Bár nem megcsinálni kell az elemzést, hanem az összehasonlítás során született gondolatokat megfogalmazni, megszerkeszteni. )
 
Hogy menjen az „ilyesmi”, ez a korrepetálás most több lépésből áll, és aki gyakran látogat ide a korrepetáló blogra, az már tudja, hogy kérdések nélkül nem ússza meg a segítést.
 
Mindjárt kezdem is eggyel, ha végigolvassa valaki a két verset, tudná-e kifejezni az első gondolatait a versekről? Hasonlítanak, avagy különböznek egymástól?
 
Megkönnyítve ezt a lépést, máris olvashatók a versek itt.
 
 
Babits Mihály: A gazda bekeríti házát
(Új barbár század jövetelére)
Léckatonáim sorban állnak már, pici
földem a földből kikerítve, könnyű szál
dzsidások módján állnak őrt, hatalmasan
igazságukban; ők a törvény, ők a jog,
erőm, munkám, nyugalmam és jutalmam ők,
s jel hogy vagyok; sün-életem tüskéi e
szakadt létben, kizárva minden idegent,
de átbocsátva ami még közös maradt
a testvérek közt: táj varázsát, távoli
egek pirosát, és a tejnél édesebb
levegőt; mostanában ugyan e szeles
október hidegét is, aki április
karmosabb öccse -
Óh mi edzve karmosabb
öccsökhöz már, kincses tavalyból érkezett
bátyák magunk: mit, hízelegni a modern
szeleknek? Ősz ez! barbár, gyilkos és hazug.
Szemtelen ősz! Nyárnál hangosabb! Csupa vad
zaj, tusa, tánc! Ezer madár alatt a fák
nem ingtak-zengtek ennyire! De élet e
lárma és rángás? Csöndben érik a csira
a föld alatt; halk a termékeny éj; a fű
növése lassú: ez az élet! kertem, add
a magvat ami megmaradt kincses tavaly,
füvéből és barbár szelekkel ne törődj!
Jöhet a vad tánc, tépő, részeg, ál-buján
vetkőzni csontig a virágokat; jöhet
a vak kacaj ápolt növényeinkre; majd
a fehér-csuhás vezeklő, a tél; te csak maradj a tavaly őre! s ha a jövevény
lenézve így szól: "Én vagyok az Új!" - feleld:
"A Régi jobb volt"- Hősi léceid mögött
mint középkori szerzetes dugott a zord
sisakos hordák, korcs nomádok, ostoros
kép égetők elől pár régi könyvet: úgy
dugd magvaid, míg, tavasz jőve, elesett
léckatonáid helyén élő orgona
hívja illattal a jövendő méheit.
 
 
Arany János: KERTBEN
 
Kertészkedem mélán, nyugodtan,
Gyümölcsfáim közt bíbelek;
Hozzám a tiszta kék magasból
Egyes daruszó tévelyeg;
Felém a kert gyepűin által
Egy gerlice búgása hat:
Magános gerle a szomszédban -
S ifjú nő, szemfödél alatt.
Kevés ember jő látogatni,
Az is csak elmegy hidegen:
Látszik, hogy a halott szegény volt,
Szegény s amellett idegen.
Rokonait, ha van rokonja,
Elnyelte széles e világ;
Nem nyit be hozzá enyhe részvét,
Legföljebb... a kiváncsiság.
Műhely körül a bánatos férj
Sohajtva jár, nyög nagyokat;
Ide fehérlenek deszkái,
Épen azok közt válogat.
Amaz talán bölcső leendett,
Menyegzős ágy eme darab:
Belőlük elhunyt hitvesének
Most, íme, koporsót farag.
Siránkozik a kisded árva,
Amott sir öntudatlanul;
Ha nő szegény, az életkönyvből
Nehéz első betűt tanul!
Ölében rázza egy cselédlyány,
Duzzogva fel s alá megyen:
„Sirj no, igazán sirj!” kiált rá,
S megveri, hogy oka legyen.
Kertészkedem mélán, nyugodtan,
A fák sebeit kötözöm;
Halotti ének csap fülembe...
Eh, nékem ahhoz mi közöm!
Nem volt rokon, jó ismerős sem;
Kit érdekel a más sebe?
Elég egy szívnek a magáé,
Elég, csak azt köthesse be.
Közönyös a világ... az élet
Egy összezsúfolt táncterem,
Sürög-forog, jő-megy a népség
Be és ki, szűnes-szüntelen.
És a jövőket, távozókat
Ki győzné mind köszönteni!
Nagy részvétel, ha némelyikünk
Az ismerőst... megismeri.
Közönyös a világ... az ember
Önző, falékony húsdarab,
Mikép a hernyó, telhetetlen,
Mindég előre mász s - harap.
S ha elsöpört egy ivadékot
Ama vén kertész, a halál,
Más kél megint, ha nem rosszabb, de
Nem is jobb a tavalyinál.
(1851.)
 
 
Ha sikerült eldönteni, hogy hasonlóak-e vagy különbözőek, akkor ––szerintem– máris megszületett az összehasonlító fogalmazás bevezetése.
 
Ha ezen túljutottunk, akkor sok diáknak már jönnek is a gondolatai, akár egyedül is tudja folytatni.
Akinek viszont még mindig nyögve nyelős a dolog, az figyelje a következő bejegyzéseimet is.

 

Szólj hozzá!

LOL és ejnye

2009.09.02. 19:03 nincsa

Kedves Olvasóim!

 

 

Az új tanév első bejegyzése köszöntő volt. Most ez a második sem korrepetálás még. Mivel a legutóbbi komment írója viccesnek (LOL) találta, hogy az elemzést keresve kérdésekkel szembesült, így muszáj egy kis kitérőt tennem. 

 

Nem szeretném, ha sokan hasonló csalódást éreznétek, megismétlem, amire a korábbi bejegyzéseimben már többször utaltam.  hogy bár elemzésekkel foglalkozom, DE NEM KÉSZÍTEK EGYSZERŰEN LEMÁSOLHATÓ ELEMZŐ FOGALMAZÁSOKAT. Nem az a célom.

 

Már Leó pápa is megmondta, hogy „Tökéletesebben tanulunk cselekedet, mint beszéd által.” Ezt én úgy értelmezem, hogy egy megírt fogalmazást lemásolni, az nem egyéb, mint hasztalan beszéd.

 

A korrepetáló blogomban igyekszem gondolkodtató kérdéseket feltenni, cselekedetre, önálló munkára serkenteni általa. Többször kérdésekkel szembesül a kedves olvasó , de milyen kérdésekkel! :-) Egy némi segítséggel,  önmagunktól megírt házi feladat, tudást ad, sikert okoz.

 

Ha kellő időt szán valaki a tanulásra, akkor bizonyára képes megírni egy fogalmazást,

ha pedig arra szán kellő időt, hogy a neten keressen, kutasson, akkor számtalan helyen találhat elemzéseket, (csak úgy hemzsegnek a magyarázatok) másolja kedvére.

Ha viszont csak mankóra, egy kis indításra van szüksége, ha szempontokat szeretne kapni, arra megfelel ez a blog. http://interneteskorrepatalas.blog.hu Ezen a helyen is sok bejegyzést talál, itt is eltölthet elég sok időt, és ha szerencséje van még ahhoz a műelemzéshez is kap segítséget, amit éppen keres. (Ha így történik, az örvendetes esemény. Tévedek?)

 

Ha az itt leírtak ellenére, még mindig azt várja valaki tőlem, hogy én készítsem el az elemző fogalmazását, arra nem tudok mást mondani, mint: ejnye.

 

Szólj hozzá!

Címkék: korrepetálás

Új tanév kezdetére

2009.09.02. 18:29 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
 
Szeretettel köszöntök minden diákot (tanárt), aki ellátogat a honlapomra a 2009/2010-es tanév alkalmából.
 
Néhány bölcs ember szavaival szeretnék mindenkit a tanulás fontosságára biztatni:
 
Széchenyi István gondolatai napjainkban is nagyon igazak, hiszen mindannyian törekszünk a boldogságra. A boldogság pedig nem egyéb, mint az az út, ahogyan haladni akarunk az életünkben.
 
„… sohasem hihetem, hogy előítélet, … tudatlanság alapja lehessen egy nemzet előmenetelének s boldogságának.”
 
Ciceró, aki szónoklásból adott példát így gondolkozik a tudásról, tanulásról.
 
„…[a tanulmányokkal való foglalkozás] a léleknek emberhez legméltóbb és legnemesebb pihentetése…–ez a foglalatosság az ifjúságot neveli, az öregséget gyönyörködteti, a szerencsés körülményeket még szebbé teszi, a balsorsban menedéket és vigasztalást nyújt…”
 
Véle azért értek egyet, mert magam is tapasztaltam, hogy a valami miatt háborgó lelkemet mennyire le tudta csendesíteni egy –egy tanulnivaló, s ahogy dolgozik rajtam az idő, úgy érzem egyre jobban a tanulás szükségét, hiszen annyi új dologgal szembesülök napról napra. Szép dolognak érzem, ha valami eddig ismeretlent elsajátítok.
Negyvenes éveimben kezdett érdekelni az angol, valamint a számítógép. Kifejezetten jót tett a tanulás.
 
Ezen a blogon keresztül is tanulok, ide menekülök, ha rengeteg időm van, meg akkor is, ha egy nap hasznos cselekedet nélkül akarna elmúlni. Szerencsére itt is tanulhatok, ha jó szándékkal figyelmeztet valamire egyik-másik olvasóm! Szólnak szerencsére, ha kapkodok és emiatt valami szarvashibát elkövetek, szólnak akkor is, ha nem a szövegszerkesztés szabályai alapján írom meg a bejegyzésemet. Ezekért csak köszönetet tudok mondani.
 
Ha a hibákra figyelmeztetnek, elfogadom, mert elvégre, ahogy Luther Márton is mondja:
 
„Mindenki tanulja meg a saját leckéjét.”
 
 
Ez a blog az új iskolai évben is –remélem–, sok segítséget nyújt a lecketanulás során.
 
Kívánok mindenkinek lelket pihentető tanulást, és számtalan szerencsés körülményt, amit a tudással még szebbé tudtok tenni.

 

Szólj hozzá!

Levél pótvizsgázó középiskolásoknak

2009.08.14. 21:31 nincsa

 

 
Kedves Olvasóim!
Akinek nem inge, az ne vegye magára a mostani bejegyzésemet. Aki viszont magára ismer, készüljön arra, hogy ezzel a korrepetálással megnyugtatni kívánom.
 
„Középiskolás vagyok, kilencedikes, soha életemben még nem buktam meg, de augusztus végén most irodalomból pótvizsgáznom kell. Érzem, nagy a tét, izgulok is kellően. Bár tudnám előre, mit kérdeznek tőlem a vizsgán!”- valahogy így kezdődik néhány levél, ami érkezik hozzám ilyenkor augusztus közepén.
 
Érzem, hogy a kétségbeesett diákot egy kicsit meg kell nyugtatni.
Már azt is dicséretes dolognak tartom, hogy egyáltalán foglalkoztatja a vizsga nehézsége. Komolyan mondom.
(Sajnos nem egyszer találkoztam olyannal, aki bejelentette, hogy ő semmit nem tanult. Írjam be az elégtelent, és már itt sincs! Ilyenkor csak ennyit válaszoltam: nem úgy van az, az elégtelenért is meg kell dolgozni. S volt, akit megizzasztva ugyan, de tovább lehetett juttatni.)
 
 
Kedves Pótvizsgára kényszerült Olvasóim!
 
A fentebbi levélből néhány dolog nem derül ki. Miféle középiskoláról van szó? (szakiskola, szakközépiskola, gimnázium?) Továbbá azt sem tudni, hogy miért került sor a sikertelen tanévre?
 
Most olyan segítséget fogok nyújtani, ami talán minden középiskolai pótvizsgázónak hasznára válik. ( Már azoknak, akik a még hátralevő napokat tanulásra (is) használják. )
 
1.A pótvizsga fontos, hogy feljebb léphess a magasabb évfolyamra, de nem ér fel egy érettségi vizsgával. Attól könnyebb, rövidebb, és csak egy év tananyagát kell ismerni.
 
2.A felkészülés során feltétlenül vegyük elő a füzetünket, feltéve, ha vezettük az iskolai év folyamán. (Esetleg kérjünk kölcsön valakitől, aki becsületesen mindent leírt) A füzetbe sok fontos gondolatot lejegyeztetnek kollégáim. Érdemes elővenni, átnézni, ismételni belőle.
 
3.A tankönyv tartalomjegyzékét sem árt átnézni, mert ott világosan, feketén –fehéren le vagyon írva, hogy melyik témához, mi tartozik.
 
4.A tartalomjegyzékből mindenki ki tudja választani, hogy miről is tanultak a (többiek)J (Ehhez kell párhuzamosan a füzet)
 
5.A tankönyvekben általában irodalomelméleti összefoglalók is találhatók. Annak átnézése is kell. (pl., ha eposzokról kell beszélni, akkor az eposzi kellékeket feltétlenül fel kell sorolni)
 
6.A szöveggyűjteményből elolvasni a verseket, novellákat. Elemzést is kérhetnek a vizsgán. Tehát: nem árt, ha elviszed a szöveggyűjteményedet. Ha abban van ceruzás bejegyzésed és nem veszik észre, akkor Fortuna veled van, gyorsan kiírhatod magadnak a vizsgán, feltéve, ha megengedik, hogy a sajátodat használd a felkészülés során.
 
7.Nem kell azonnal válaszolni a kapott kérdésre, felkészülési idő is jár. A szöveggyűjtemény tartalomjegyzéke is adhat eligazítást olykor.
8.Ha kaptál tanárodtól tételeket a nyárra, akkor azokat meg kell tanulni. Pont.
 
9. Kérek mindenkit, ne a kezét tördelje, törje, hanem a fejét.
 
10.Ha nyelvtanból is kell vizsgázni, akkor is abból kell kiindulni, hogy miről is volt szó az évben. (Remélem, ahhoz is található némi segítség a http://interneteskorrepetalas.blog.hu oldalamon.)
 
„Hány feladatot kapok, milyen nehezek lehetnek, mire számíthatok?” Ezt is kérdezik tőlem.
 
Általában egy vizsga, ha csak egy tantárgyból kerül rá sor, nem szokott órákig tartani. Egy feleletre 10-15 perc is elegendő szokott lenni. (Tanára, iskolai szokások, és tanulója válogatja)
 
Nehézségi foka? : Nem az ötösért harcol ilyenkor a legtöbb tanuló, hanem hogy csak görbüljön az a jegy. Tehát nem hiszem, hogy a legnehezebb feladatot, a leghosszabb verset, a legbonyolultabb dolgokat kérdeznék. Több oldalas fogalmazást sem szoktunk elvárni, de lehet része a feleletnek egy írásbeli rész is. ( Vagy csak az, de akkor valóban  fogalmazást kell írni, és akkor hosszabb ideig tart a vizsga.)
 
A kötelező olvasmányt, a kívülről megtanulandó verseket sem hiszem, hogy meg lehet úszni a pótvizsgán.
 
+1.Kereshetsz a neten TANMENETEKET, amiből, aki jól értelmez szöveget, kilesheti, mi a fontos egy-egy művel kapcsolatban. (beírod például a keresőbe: tanmenet 9. osztály+irodalom)
 
Előfordul, hogy nem megnyugtattam valakit, hanem még idegesebb lett? Nyugodjon meg ő is. Van még idő a tanulásra, legfeljebb az augusztus 20-i tűzijátékot csak a televízióból nézhetitek. . Buli elhalasztva! Helyette búvárkodás a szöveggyűjteményben, füzetben , könyvben.
 
 
 
Hidd el, ha tanultál, ha foglalkoztál az irodalommal a nyáron, vagy még fogsz a következő napokban, s a lényeges dolgokat megtalálod, megérted és megjegyzed, akkor a vizsga sikerül!
 
Ne pánikolj! Bízzál magadban és a tanárodban. A legtöbben segíteni szoktunk! Még súgni is, csak rá kell jönni, hogy mit! A súgást csak az érti, aki tanult, olvasott.
 

 

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom korrepetálás pótvizsga

Voltaire egy gondolata . Egyetértesz vele?

2009.08.10. 18:44 nincsa

Kedves Olvasóim!

Az idei nyárra sem  igaz , hogy még a fű sem nő, hogy semmi érdekes nem történik. Fogadjunk, hogy körületted is zajlott az élet. Gondold csak végig , Te milyen milyen érdekes dolgot éltél meg. ( Ezzel lassan készülődhetsz a szeptemberi fogalmazások egyikére, egy nyári élmény leírására. )

Sajnos azonban  nemcsak érdekes dolgok történtek, hanem tragikus események is. Figyelmetlenség. Vamerőség . Halál.( Mélyen megdöbbentett, elszomorított egyik volt tanítványom halálhíre, akinek mindössze 15 év élet adatott meg. Egy folyó rabolta el. ) 

Verekedésekről, vitákról is tudomást szereztem. 

Elgondolkodtam: Igaz -e Voltaire alábbi gondolata? Hogyan magyaráznád a jelentését?

"Nem értek egyet azzal, amit mondasz, de életem végéig harcolni fogok azért, hogy mondhasd. "

 

El lehet-e kerülni a konfliktusokat, ha úgy gondolkodik valaki, mint Voltaire?

Érvelj a véleményed mellett. Írj ( vagy csak gondolj végig ) egy érvelő fogalmazást. Sorold fel, miért értesz vele egyet. Milyen következménye lenne, ha nem engednék a szólásszabadságot? Milyen események történtek Veled, bárkivel, itthon , vagy bárhol a nagy világban a nyár folyamán, amire utalhatsz az érvelés során?

Ez a korrepetálás tehát érvelésre biztat. Ezt sem árt gyakorolni. 

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom érvelés korrepetálás fogalmazás.

Írók, költők rejtvényben

2009.08.10. 18:29 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
 
Nyár. Játék. Pihenés.
 
Most mindezt együtt megtalálhatod ebben a korrepetálásban.
 
Találd meg az alábbi rejtvényben írók, költők nevét.
 
H
B
C
B
D
J
O
L
L
K
A
H
J
E
K
K
R
B
TY
Ó
M
A
Ö
A
I
J
K
Ó
T
L
D
T
LY
A
R
I
C
N
S
L
I
A
B
S
Ó
T
K
F
X
P
E
T
Ő
F
I
V
O
Y
I
SZ
P
M
I
L
D
M
F
Ó
NY
H
G
E
O
R
O
A
O
K
N
I
D
C
R
G
É
C
R
I
Y
A
Y
Z
Á
B
D
N
E
Z
G
D
A
Á
S
M
E
X
X
I
A
R
Á
M
 
 
 
 
 
Ugye, sikerült a rejtvénnyel kipihenned a biciklizés, a görkorizás, az úszás fáradalmait?
Megtaláltad a 11 elrejtett magyar irodalmi híresség nevét?
 
Megosztanád velem (is) azt a rejtvényt, amit Te találsz ki? Fejtörőt kitalálni, jó játék, hidd el.

 

Szólj hozzá!

Címkék: irodalom rejtvény

Szavak-játékok

2009.08.10. 18:03 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
Újra jelentkezem:
Egyrészt annak örömére, hogy a http://interneteskorrepatalas.blog.hu oldalt nem küldtétek szabadságra, tudniillik még eddig minden nap ellátogatott ide nem kevés érdeklődő.( Volt, aki kedves szavakkal illetett, amit köszönök.) Másrészt annak örömére, hogy még tart a nyár.
Előfordulhat, hogy valaki már mégis  kacsingat az iskola felé, edzeni kezdené az elméjét.
Ehhez most szavakkal történő játékot ajánlok. Kicsik, nagyok egyaránt kedvükre múlathatják vele az időt.
 
Szógyűjtemény a játékhoz:


Szín
Színes,
Betű,
Gyűrű,
Meggy,
Áru,
Bábu,
Eső,
 
Hosszú,
Szomorú,
Új
Köpeny,
Fésű,
Köszörül,
Szívből,
Szív
 
Lesz
Faggyú,
Kéz (kezek)
Tűz (tüzes)
Kapu
Mozdít
Gyönyörködhettél volna
Alku
 
Könnyű,
Egy,
Újságjainkban
Gyűjtemény,
Batyu,
Borul
Borjú,
Varjú,
 
Kisebb,
Gömbölyű,
Koszorúzott,
Cédrus,
Gyűjt,
Szalag,
Íz,
Anyu,
 
Fésülködik,
Inas,
Szobából
Fától,
Épít
Fiú
Összehangol,
 
Sikoly,
Magányos,
Napraforgók,
Ásító,
Lila
Utak,
Ruhás,

Vakáció,

 
 
Tanács. A legjobb az lenne, ha kis lapokra külön –külön felírnád mindegyiket.
Észköszörűs játékok:
1.Másolás kicsiknek, nagyoknak.
2.Ha társ is van, akár tollbamondásra is használható.
3.Mondatalkotás a szavakból (nevetni is szabad, toldalékolni néha muszáj lesz). Ha többen vagytok, akár versenyezhettek is ebből. Ki tudja a gyűjteményből a legtöbb szót egy mondatba foglalni.
4.Valamilyen szempont alapján rendszerezheted, csoportosíthatod (pl. helyesírás, szófaj… stb.) a szavakat.
5.Ábécébe is teheted (pl. kihúzol 10-et, és azokat).
6.Válassz ki egy szót (vakon, a véletlenre bízva) keresd meg, azokat, amik ehhez hasonlóak 7. Alkoss a kiválasztott szóval 2-3-4 és több szavas mondatot. De a szógyűjteményben levő szavakat ekkor tiltsd ki a mondatalkotásnál.
8. Milyen helyesírási tudnivaló jut eszedbe a szavakról?
9.Rajzold le, mutogasd el, magyarázd meg a kihúzott szót, illetve jelentését. Vond be a testvéredet, a szüleidet is a játékba.
10.Elemezd a szavakat (szófaj, szóelemek, hangok)
11.Gyűjts rokon értelmű szavakat egy-egy szóhoz.
12.Keverd össze a betűket, és az alapján kell kitalálni. (ehhez társ is kell)
13.Játssz akasztófásat (ismered, ugye ezt a játékot?) a szógyűjtemény szavaival.
14.Volna még ötleted? Oszd meg velem.
 
 
Kívánok vidám perceket ehhez a mai korrepetálásra szánt játékhoz.Játékosan egy kis nyelvtant is elrejtettem  a feladatok között. Sőt , ha nagyon figyelmes vagy , még festészettel kapcsolatos szavakat is találsz.
 

 

Szólj hozzá!

Címkék: játék nyelvtan szójáték korrepetálás

Mit olvassak a kötelezőn felül? ( felsősöknek való)

2009.07.21. 00:13 nincsa

 

Kedves Olvasóm!
Ha éppen indulsz a könyvtárba, és tizenéves vagy, mondjuk nem vagy még 15, ajánlok én is néhány könyvet. (Hátha nincs türelmed végigolvasni a több száz címet awww.ki.oszk.hu/gyerekirodalom oldalon). Ne lepődj meg a mesekönyveken, gondolj arra, hogy eredetileg a meséket felnőtteknek szánták, csak aztán jöttek rá, hogy milyen jó dolog gyerekeknek mesét mondani, felolvasni! Meg különben is lehet, ott sertepertél körülötted egy apróság. Mit csinál az apróság, ha sertepertél? (sürög-forog, élénken tevékenykedik, azt akarja, hogy vele foglalkozzál).
Egy verses gyűjteményt is ajánlok, akár az emlékezetedet is fejlesztheted, ha megtanulsz belőle néhányat. Azt is megtudhatod, vajon a svéd gyerekeknek más nyomja a szívét?
A Gergő és az álomfogók pedig elég vaskos, a könyvfalók imádni fogják. Izgalmas is, mindig történik benne valami, valóságos és álomszerű (mint a Harry Potterben), és ma élő magyar író szerzeménye. Zárójelben jegyzem meg, hogy Böszörményi Gyulának* sok könyve jelent már meg (novellái is)., ezek között van még néhány „Gergő-s
 
*http://graal.sfblogs.net/boszormenyi-gyula-eletrajz-es-biblografia.konyv
 


Fekete István (1900-1970)
Vuk.
 
Gárdonyi Géza (1863-1922)
Egri csillagok.* ezt sok iskolában kötelezőnek tartják
 
Szutyejev, Vlagyimir Grigorevic
Vidám mesék.
 
Szabó Magda (1917-2007)
Abigél
 
Molnár Ferenc (1878-1952)
A Pál utcai fiúk.* Ez is kötelező
 
Saint-Exupéry, Antoine de (1900-1944)
A kis herceg.

 

Janikovszky Éva (1926-2003)
Velem mindig történik valami.

 

Böszörményi Gyula (1965)
Gergő és az álomfogók.

 

Ami a szívedet nyomja: kortárs svéd gyermekversek.

 

A tizenkét királykisasszony. Erdélyi magyar népmesék.


Esti mesék a boldogságról. Összeáll. Boldizsár Ildikó,

 
Végezetül, nem tudok egyebet kívánni, mint kellemes olvasást.

 

Szólj hozzá!

Szórakoztató olvasás

2009.07.20. 23:20 nincsa

Kedves Olvasóim!

Előző bejegyzésem unaloműző olvasásra buzdított. Mi köze ennek a korrepetáláshoz?

Nos, amíg a www.ki.oszk.hu/gyerekirodalom oldalon a könyvek között keresgél az ember, óhatatlanul is a válogató olvasási készségét korrepetálja. Igaz?

Nincs mindenkinek lehetősége ,bébi szitterre ha kisgyerek felügyeletét kell  megoldania. Ilyenkor összefog a család. Nagymama, testvérek, unokatestvérek. Szervezik a közös programokat , talán még tollasozni is elmegy a kisgyerekkel   a nagyi, netalántán rollerezni. Előkerülnek a társasjátékok, kirakók, miegyebek. De eljön az idő , amikor  már minden unalmas. Tűz a nap, forróság van . El kell bújni előle. Be a szobába, egy kényelmes fotelba, és elővehetjük a könyveket. De mit olvassunk? Milyen könyveket ajánljunk a kisgyereknek, milyet a kiskamasznak, milyet a nagykamasznak? Nos. A fenti honlapon életkor szerint kaphattok segítséget. Sőt azt is megtalálod , mely könyvek valók kifejezetten a fiúknak, melyek a lányoknak. A kiválasztást segíti a rövid ismertető a könyvekről.

Érdemes kipróbálni, szórakoztató-e , ha az olvas fel ilyenkor a többieknek, aki jól tud olvasni.  A felolvasókat váltogathatjuk is . Mi lenne, ha még a szomszédból is átcsalogatnánk az érdeklődőket, vagy a nyári "olvasó klubunkat" kivinnék a parkba, letáboroztatnánk valami hűvös helyen  és olvasnánk, olvasnánk. Nem baj ám , ha nem mindenki van ott az elejétől a végéig! 

 

Itt található még egyszer a könyvajánlás:

www.ki.oszk.hu/gyerekirodalom

 

Szórakoztató olvasást kívánok

Szólj hozzá!

Címkék: olvasás könyvajánlás

Könyvajánlat

2009.07.20. 23:01 nincsa

Kedves Olvasóm!

Csak remélni tudom, hogy gyűlik sok remek nyári  élmény mindenkinek. Vagy mégis unatkozol? Mit szólnál az olvasáshoz? Esetleg naplóíráshoz?

Térjünk vissza most a könyvekhez. A napló(d)ból lehet még könyv.

Mindig csodáltam azokat az embereket , akik szinte falják a könyveket, kihozzák a könyvtárból a legvastagabb könyveket. Nem képzelődöm, ne higgye senki. Tényleg van ilyen ember most is a számítógép születése utáni időszakban. Ők azok, akik nem pusztán a szép gondolatokért lelkesednek, hanem azt is szeretik, ha zizeg az ujjaik között lapozás közben a könyv, megtelik a szimatuk a frissen nyomott könyvek illatával.

Nos nekik ajánlok egy honlapot, azoknak , akik szeretnek olvasni, de azoknak is , akik még csak reménykednek abban , hogy olvasóvá válnak . Feltétlenül ajánlom, hogy böngésszetek az alábbi webcímen:

www.ki.oszk.hu/gyerekirodalom

 

 Jó nézelődést, jó keresgélést.

Szólj hozzá!

Címkék: könyvajánlat

Nyelvtani elemzés ( szavak vizsgálata )

2009.07.13. 17:18 nincsa

 

 
 
Kedves Olvasóim!
 
Nyelvtani elemzés a mai korrepetálás anyaga. Nem lesz hosszú, ne féljetek!
 
 
Valaki  bizalommal fordult hozzám, hogy segítsek neki elemezni néhány szót.Azt azonban nem árulta el , hogy mi alapján kellene elemezni. Íme kétféle szempont mankónak.
 
            1. Szófajtani elemzés:
 
Igék: kért, eljött, bekiáltott, lépett ki, vártalak (Néhány példát sorolok minden szófajhoz, de köztük megtalálható a kért szó is!!)
            A fenti igék valamennyi múlt idejű ige
Akad közöttük igekötős ige, ha az igekötő elöl van , akkor egybeírjuk, ha az ige után , akkor külön kell írni , lásd: bekiáltott; lépett ki
            A vártalak kivételével mind E/3. személy
 
Főnévi igenév: (ige+ni) pl. kérni, olvasni, látni 
 
 
Melléknévi igenév: (ige + ó, ő; ige + t, tt; ige + andó -endő- Így kérdezhetünk rá: milyen?) beszélgető, elélő---folyamatos melléknévi igenév
Széttört (váza); elolvasott (regény) –befejezett melléknévi igenév
Megtanulandó – beálló melléknévi igenév 
 
Melléknév: (milyen?) öreg, tüzes, fürtös, hosszú, orrú, termetű, új, izgalmas, erdei,
 
Határozószó: jól, sem (pl. tagadó mondatokban: nyomatékos tagadás kifejezésére)
Főnév: kapuján, füzetén, polcán, boltig, uszodáig, évekig    
Névelő: (határozott, határozatlan) a, az – határozott; egy-határozatlan
Kötőszó: azonban, hogy, ha, mert, se, sem, (tagadó mondatokat, mondatrészeket kapcsol össze;
 
Megjegyzés: Ez a korrepetálás néhány konkrét szó elemzésére tér ki, ezért ne keresd az összes létező szófajt.
 
 
            2. Elemzés szóelemek szerint:
 
Szótő +képző +jel +rag
 
Toldalék= képző, jel, rag
 
Képző= a szótőt követi, megváltoztathatja annak szófaját, és megváltoztatja a jelentését, (szótárban új szóként találjuk meg)
 
Jel:= mindig a rag előtt áll 
Néhány jel (emlékeztetőül) : k, i, birtokjelek, fokjelek, igeidő jelei, stb
 
Rag= utánuk már nem állhat semmiféle toldalék
 Néhány rag (emlékeztetőül) : tárgy ragja, határozóragok, személyragok.
 
Néhány példa arra, hogyan kell a szóalakokat szóelemkre bontani.  ( A példák között a kért szóalakok többsége benne lesz )
 
Szótő=1; képző=2, Jel= 3, rag=4
( Egyszerűsítés kedvéért a fenti számozást fogom használni. Hangsúlyozom, hogy nincs minden toldalékos szóban benne minden toldalék, sőt az is előfordul, hogy egyik-másik fajtából több szerepelhet az iskolai elemzéseknél )
 
Megtanultam: meg/tanul/t/a/m
                         1   + 1   +3 + 4
Felhozott: fel/hoz/o/tt
                   1+ 1     +3
Bekiáltott : 1+1+3
 
Lépett ki : lép/e/tt  ki 
1        + 3 +1  
 
Orrú: orr+ú= 1+ 2
 
Termetű: mi a szótő? ( terem? --termet? )( ű= képző )
 
Dacos : ( a képző: s )
 
Fürtös : próbáld az előző  alapján egyedül
 
Írni ( ni = a főnévi igenév képzője)
 
Látni  ( ehhez egyáltalán nincs szükség a segítségemre)
 
Falujában : falu/já/ban
                    1 + 3 ( ja= birtokos személyjel)+4
Kapuján: kapu/já/n ( az előző alapján egyedül is sikerülni fog )
 
Évekig : év/e/k/ig
               1+ 3 +4
Elélő: elél/ő ( mi az Ő? Lásd az 1. elemzési módnál)
 
 
Megjegyzés: Néhol ejtéskönnyítő hang is szerepel a szóalakban
 
 
Remélem , ez a korrepetálás segített az elemzési gondok megoldásában. 
 
 
 

 

1 komment

Címkék: korrepetálás szóelemek szófajok nyelvtani elemzés

Összehasonlító drámaelemzés - romantikus jegyek alapján (ami az első vázlatban hibásan olvasható)

2009.07.10. 19:58 nincsa

Kedves Olvasóim!
 
Kaptam egy kedves kritikát, mert nem volt látható az  
Összehasonlító drámaelemzés - romantikus jegyek alapján című korábbi bejegyzésem teljes egészében. A kritikát köszönöm.  
 
Eltértem a hagyományos szerkesztési módomtól, meg is kaptam érte a büntetést. Mindig tartottam attól, hogy hiába látom én tökéletesen a bejegyzéseimet, előfordulhat, hogy az mégsem olvasható.
Nem kellett volna az ördögöt a falra festenem, mert Katona József, Shakespeare és Szophoklész elemzése közben lejött a falról.
 
 
Az alábbiakban a vastag betűs részek a  romantikus jegyek( megegyeznek az eredeti táblázat rovataival),  a többi  
Szophoklész Antigoné című drámájáról szól .
 
MILYEN KORBAN ÉLT A SZERZŐ
Kr.e 496-406
antikvitás klasszikus kora 
( görög)
 
 
TÖRTÉNELMI TÉMA 
Thébai mondakör
 
 
 
MŰVÉSZET SZABADSÁGA
 Inkább a hagyomány, hármas egység szabálya, újszerűség: először nála szerepel 3 színész
 
 
 
INDULATOK/ LEGFŐBB KONFLIKTUSOK
 
 
KREÓN-ANIGONÉ
 
 
LÁZADÁS
 a zsarnokság ellen , erkölcsi törvények mellett
 
 
 
SZEREPLŐK ELLENTÉTES TULAJDONSÁGA
Kreón: zsarnok, gőgös , de a mű végére legyőzné ezt magában ( de már késő)
Viaskodik-e önmagával más szereplő ebben a drámában?
ÉRZELMEK HANGSÚLYOZÁSA
Antigoné  testvéri szeretete, a végtisztesség erkölcse
 
 
VÁLASZTÁSRA KÉNYSZERÜLŐ, MAGÁRA MARADÓ HŐS
 
 
Antigoné  választania kell: eltemesse a testvérét vagy ne? Magára marad – sziklabörtön  ( halál)
Kreón -önmagában legyőzi az önteltségét, de mégis magára marad- a fia és felesége is öngyilkos lesz
 
 
A KÜLVILÁGGAL ELLENTMONDÁSBA KERÜLŐ SZEREPLŐK/ ELLENTÉTEK
 
 
Kreón- Antigoné; zsarnokság -  tisztesség, emberség
Kreón - Haimon
Kreon - és a nép ( kivel szimpatizál a nép? )
 
FORDULATOS CSELEKMÉNY
 
görögök szerint : a eltemetetlen ember lelke örök bolyongásra van ítélve  - elfogadott tény, de mégis a zsarnoki hatalom szembeszáll ezzel ,  a következményei adják a fordulatot
 
 
VÁRATLAN ESEMÉNYEK
 
Kreón felesége és fia is meghal , nem csak Antigoné

Szólj hozzá!

Címkék: korrepetálás szophoklész drámaelemzés antigoné

Nyár és köszönet

2009.06.30. 13:29 nincsa

Kedves Olvasóim!

 

Nézegetve a blog mai "népszerűségét" megállapítom, hogy egyre kevesebben olvasgatják mostanság ezt a korrepetálásra specializálódott blogot. Szomorkodhatnék miatta, de én mégis pozitíven nézem a dolgok alakulását. A csökkenő "forgalmam" nem kudarc, hanem természetes velejárója a tanév végének.Azt gondolom  azért sem élhető meg sok olvasóm "eltűnése" negatív érzésként, mert hiszem , hogy segítettek a bejegyzéseim abban , hogy minden Kedves Olvasóm  magasabb évfolyamba léphetett, vagy sikerrel túlélte az ÉRETTSÉGIT.

Minden eredményes tanulót szeretettel köszöntök. A szeretetem ( és segítségem) azoktól sem veszem vissza, akik majd néhány hét múlva -pótvizsgára készülve-ellátogatnak az oldalra. Az ő megnyugtatásukra  ajánlom néhány  tavalyi bejegyzésemet. ( 2008.06.24. ; 2008.07.10.;2008. 08.03. )

Van még egy tény , ami miatt nem vagyok kétségbeesve a blogot illetően, tudniillik, ha kevesebben is , de mindig van olvasóm, aki megtalál a nyár , a nyári szünet ellenére.

Ha nem lenne itt senki , vajon írnék újabb bejegyzést?

Valószínű , akkor is megüzenném, hogy a http://interneteskorrepetalas.blog.hu a nyáron is nyitva. Ha szükséges valami a magyar nyelv és irodalom tantárggyal, korrepetálással kapcsolatban , nyugodtan kérdezzetek! Fogok válaszolni,jó időben , rossz időben egyaránt. A kérdések viszik előre ezt a blogot. ( Minden kérdezőnek köszönet a bizalomért.)

Az újabb jelentkezésemig kívánok minden kedves Olvasómnak aktív kikapcsolódást,

 

 

 

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása