Kedves Olvasóim!
Ez a korrepetálás összehasonlítással foglalkozik, de egy megadott szempontot kell közben figyelemmel kísérni. A dolgozat írása közben –és a megfogalmazottakban is – célszerű többször a címre visszautalni.
Az ellentétek feloldása Schiller: Az örömhöz és József Attila: A Dunánál című versében (összehasonlító elemzés)
2. Mindkét vers műfaja: óda (ünnepélyes, emelkedett hangulat) , ( az emberiségnek együtt kell tudnia élni)
3. Szerkesztésében hasonló: (klasszikus óda szerkezet) strófa-antistrófa – epodus
Strófa: odafordul a témához:
Schiller ( Gyúlj ki, égi szikra lángja,
Szent öröm”)
József Attila: a Dunánál szemlélődve („A rakodópart alsó kövén ültem”) a Dunára irányítja a figyelmet;
Antistrófa: kifejti az előzőekben felvetett tárgyat,
Epodus: levonja a tanulságot
Schiller: Egy testvér lesz minden ember”
József Attila: „rendezni végre közös dolgainkat,
Ez a mi munkánk;és nem is kevés „
4. Mindkét verset sokszor idézi az utókor. Schiller: Beethoven IX. szimfóniájának zárótétele- EU himnusza; József Attila: pl. utolsó 2 sorát mottóként, beszédekben
5.Téma: barátság, erkölcs, igazság, öröm, szeretet, szépség, testvériség, (Schiller) törvényszerűség az emberi létben, múlt, jelen jövendő ( József Attila)
6. Vers üzenete: emberiség-gondolatok: –zsarnokság ellen testvéri összefogás (Schiller);
A dolgos együttéléshez a múltat is vállalni kell (József Attila)
A két üzenet nem ellentétes egymással,ugye? Fejtsd ki erről is a gondolataidat
7. Hogyan, milyen költői eszközt hangsúlyoznak? (versszervező elv): ellentét és azok feloldása
8. Ellentétek: (nem mindet sorolom fel, csak példákat)
Schiller: pl.öröm –ami létezik – de sokszor csak vágyunk rá
Különböző népek szokásai (egymással ellentétesek), de a testvéri egységesüléshez „újra fonjuk szent kötésed.”
Jók – rosszak az öröm hatására „ott repesnek
Könnyű rózsaléptein.”
Lázadásra buzdít – ami ( pozitív) cselekvés is együtt (A szabadságért, a zsarnokság elleni lázadás
Lázadás – istenkeresés (Keress idézetet , ami ezt igazolja)
Korsó/ kehely /kupa (egy tárgy csupán) – benne „arany nedv : utal: a borra, Krisztus vérére,
de itt jelképpé válik : az összefogást jelképezi, embertársak a„léleküdvért” emelik a kupát
Léleküdv=üdvözült lélek –szabadság, öröm, zsarnokellenesség hangsúlyozása
József Attila
Duna =állandóság – és a változás (a folyóvíz mindig változik)
Az idő múlása (múlt-jelen és jövő) – és az emberi lét törvényszerűségei – az emberre való hatás (költői kérdésfelvetés: javítja az ember életét, vagy közömbössé teszi?)
A II. rész minden mondatában találunk ellentétet. Pl.
Százezer év- egy pillanat
Egy pillanat – idő egésze
A lírai én szemlél – százezer ős is
Ölnek – ölelnek
Én látom – ők nem
Ők látják – én nem
Harc-béke
Az ellentétek feloldása:az egyén és a történelem (annak formálása) összefügg.
Az utolsó szakaszban erkölcsi parancsot fogalmaz (minden embernek önvizsgálatot kell tartania, hogy együtt lehessen élni)(etnikumra, nemzetségre tekintet nélkül)
Remélem, Kedves Olvasóim, hogy a fenti ötletekkel sikerül- kibővítve egyéni ötletekkel- megírni , a dolgozatot.
Utolsó kommentek