Szavazz

Címkék

. (1) .magyar (1) a (3) ábránd (1) ady (23) ágrajz (1) alany (1) alárendelő (1) alárendelt (1) alárendelt összetétel (1) allegória (3) alliteráció (1) állítmány (1) anna (1) antigoné (1) anyanyelvünk (1) arany (6) arany ember (1) arany jános (1) áthajlás (1) athalie (1) attila (2) avaron (1) az (4) az alföld (1) az arany ember (4) az eltévedt lovas (1) az ember tragédiája (1) a (3) a föl földobott kő (1) a gazda bekeríti a házát (1) a gózoni szűz mária (1) a közelítő tél (1) a legyek ura (1) a legyek ura (1) a néhai bárány (1) a puszta télen (1) a vörös felhők alatt (1) a walesi bárdok (1) babits (9) balassi (5) balladaszerű (1) barbárok (1) batsányi (2) berzsenyi (8) beszéd (1) beszél a fákkal a bús őszi szél (1) betűrím (1) biblia (1) boldog (1) boldogság (1) boldog szomorú dal (1) boris könyve (1) bornemissza (1) búcsúja hazájától (1) bukás (1) cselekmény (1) csongor és tünde (1) deus (1) disztichon (1) dráma (1) drámaelemzés (2) dsida (2) eclogák (1) édes (1) egyszerű (2) egyszerű mondat elemzése (1) ekloga (1) elbeszélő fogalmazás (1) elégia (4) elemek (1) elemzés (22) ellentét és feloldása (1) előszó (1) elzárkózottság (1) érettségi (4) erőletett menet (1) értekezés (2) értékszembesítés (1) értelmezés (2) érvelés (8) és (1) észköszörű (1) és (1) ex (1) fájdalom (1) feladatok (1) feladatsor (2) feledékenység (1) felelősség (1) felelőssége (1) felsősök (1) felvételi (1) figyelem (1) fogalmak (1) fogalmazás (12) fogalmazás. (1) főige segédige (1) földrajzi (1) forma (1) franciaországi (1) gare (1) golding (2) gondolkodva (1) gyakorlás (1) gyakorlat (1) gyakorlatok (1) gyorsolvasás (1) gyula (4) hajnal (1) hajnali részegség (1) hajnóczy (1) halotti (1) halotti beszéd (2) hangos (1) harry (1) hasonlat (1) hasznos (1) hatosztályos (1) hazám (2) héja nász az (1) héja nász az avaron (2) helyesírás (9) hibalista (1) hibatípusok (1) hogy (1) hogy júliára talála (2) holtig tartó tanulás (1) holt vidék (1) hontalanság hitvallása (1) hova lett gál magda? (1) húsvét előtt (1) húsz év múlva (1) idézetek (3) idill (1) időmértékes (2) időszembesítés (1) időtöltés (1) igék (1) illyés gyula (1) internetes (1) internetes (1) internetes korrepetálás (4) írásához (1) irodalmi (1) irodalmi elemzés (1) irodalmi fogalmak (1) irodalom (50) irodalom. (1) irodalomtörténet (1) iskola (1) ismétlés (1) itt van az ősz (1) játék (3) javítás (1) jellemzés (6) jelölések (1) jenő (1) jeszenyin (1) jobbágy károly (1) jókai (7) jóolvasás (1) józsef (3) józsef (1) józsef attila (8) józsef attila a dunánál (1) juhász (3) juhászgyula (1) juhász (2) juhász gyula (3) jumurdzsák (1) j ly (1) j ly helyesírása (1) j végű szavak (1) kaffka (1) karácsonyi (1) katona (1) katonaének (1) kertben (1) kijelölő jelző (1) klasszicizálódás (1) kóborlásaim (1) kölcsey (2) költői (1) költői jelző (1) költői képek (1) komárom (1) komplex (1) könyvajánlás (1) könyvajánlat (1) könyvek (2) korrepetálás (197) korrepetálás. (1) korreptálás (1) korstílus (1) körútihajnal (1) kosztolányi (9) kötelezők (1) kötelező olvasmány (1) kovács andrás ferenc (1) közélet (1) középiskolások (1) krisztyán tódor (1) krónikás ének (1) látó (1) léda (1) leírás (1) lényeglátás (1) letészem a lantot (2) levegőt (1) levéltöredék barátnémhoz (1) lőrinc (1) ly (2) machina (1) madách (1) magánélet (1) magány (1) magyar (37) magyaros (1) magyaros (1) magyar (2) magyar irodalom (5) magyar irodalom nyelvtan (1) magyar korrepetálás (1) magyar nyelv (1) magyar nyelvtan (2) magyar nyelv és irodalom (2) magyar tél (1) mama (1) márai (3) margit (1) márton lászló (1) megszemélyesítés (1) mellérendelés (1) mellérendelő (1) mert engem szeretsz (1) metafora (1) mikszáth (6) milyen vol (1) mindvégig (1) minek (1) mint a bika (1) mint különös hírmondó... (1) módszerek (1) mondat (2) mondatelemzés (15) mondatok (2) móricz (3) motívum (1) műelemzés (6) műfajok a bibliában (1) műfelismerés (1) munkaterápia (1) műrtelmezés (1) művelődéstörténet (1) nagy lajos (1) nelvtan (1) nem tudhatom (1) népdal (1) népiesség (1) netkorrep (25) netkorrep. (1) névmások (1) novella (2) novellaelemzés (10) novellaelemzés. (1) nyár (1) nyári (1) nyelv (2) nyelvészet (1) nyelvhelyesség (1) nyelvművelés (1) nyelvtan (31) nyelvtani elemzés (1) odüsszeusz (1) ölelkező (1) olvasás (8) olvasó (1) önismeret (1) orbán jános dénes (1) orbán ottó (1) örkény (2) össehasonlítás (1) össezhasonlítás (1) összefoglalás (1) összehasonlítás (52) összehasonlító (4) összehasonlító elemzés (2) összehasonlító verselemzés (5) összetett (1) összetett mondat (1) osztályrészem (1) ötödikeseknek (1) ó én édes hazám (1) párisban járt az ősz (1) pedagógusok (1) percek (1) péri lányok szép hajáról (1) petőfi (21) petrarca (1) pótvizsga (4) radnóti (7) realista (1) realizmus (1) regényelemzés (1) regényrészlet (1) rejtvény (1) reszket a bokor mert (1) részlete (1) rilke (2) rím (2) rimbaud (1) ritmus (1) romantika (1) romantikus (1) rövidítések (1) schiller (1) sem utódja sem boldog őse (1) senki szigete (1) shakespeare (1) sms (1) söszehasonlítás (1) sötétség (1) stílusirányzat (1) szabadság (1) szabó (1) szabó lőrinc (1) szajnapartján (1) szakdolgozat (1) szavalóverseny (1) szegény don kihot (1) szél (1) szépirodalom (1) szeptemberi áhítat (1) szép (1) szép nyári este van (1) szeretetvágy (1) szergej (1) szerkezet (1) szimbólum (2) szinesztézia (1) szmájli (1) szóbeli (1) szóelemek (2) szófajok (1) szójáték (1) szójátékok (1) szókép (1) szóképek (2) szókincsbővítés (1) szókincsfejlesztés (1) szophoklész (2) szórakoztató (1) szószerkezetek (1) szövegértelmezés (1) szövegértés (6) szövegfeldolgozás (2) szövegtanulás (1) szózat (1) szülő (1) szülők (2) tagolatlan (1) tájleírás (1) tájleíró költemény (1) tájlíra (2) tanácsok (1) tanévkezdés (1) tanulás (5) tanulási (1) tanulástechnika (5) tanulnivaló (1) tápai lagzi (1) társtalanság (1) tartalom (4) távkorrepetálás (3) technika (1) télialkony (1) természetábrázolás (1) tiszai (1) tisza parton (1) tisztesség (1) többszörösen összetett mondat (1) toldiné (1) tőmondat (1) tömörítés (1) tompa (1) töredék (2) tóték (2) tóthárpád (1) tóth árpád (2) újszerűség (2) új versek (1) unaloműző (1) vajda (4) változásokra (1) van (1) vergilius (1) vers (1) versek (4) verselemzés (46) verselemzés. (1) verselemzések (1) verselés (3) versmondás (2) versritmus (1) verstanulás (1) verszene (1) visszafelé is értelmes szavak (1) vörösmarty (7) wass (1) weöres (1) xix. (1) zrínyi dala (1) zsarnokság (1) (3) albert (1) arany ember (3) attila (2) búcsúverse (1) csönd (1) de (1) este (1) irodalom (3) itt van újra (1) jános (4) jeszenyin (1) júliára talála (1) költői nyelve (1) korrepetálás (1) l’est en (1) magyarokhoz (1) megoldása (1) mór (1) nevek (1) nevezzelek (1) nyelv (1) összetett mondatok (1) potter (1) sándor (1) század (1) szomorú dal (1) tenger (1) verse (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Ti szerencsés füvek, boldog virágok... és a Pó, földi kérgem bárhogy is sodorjad…című. Petrarca-versek összehasonlító elemzéséhez

2009.10.12. 12:03 nincsa

 

Kedves Olvasóim!
 
Néhány nap óta várja a segítséget egyik kedves olvasóm Petrarca két versének összehasonlításához. Lehet, számára már nem súgás ez a későn (?) érkező korrepetálás. Másoknak még jól jöhet. Ebben a reményben készült el ez a bejegyzés.
 

 

Ti szerencsés füvek, boldog virágok... és a Pó, földi kérgem bárhogy is sodorjad…című. Petrarca-versek összehasonlító elemzéséhez
 

 

 
 
Miről írjunk a feladat során? (A számozás nem jelenti feltétlenül a sorrendet)
 
  1. Mutassuk be Petrarcát.(főleg a Daloskönyv /Canzoniare szerzőjeként) szerelmes versek, ihletőjük: Laura, versforma: szonett (=14soros vers, két quartinából és két tercinából áll, azaz 4+4 és 3+3 soros versszakokból, 11 szótag ; rímképlete: abba abba cdc dcd ) 1341-ben Rómában poeta lauratus= babérkoszorús költő. (lásd még 2. ponthoz)
 
  1. Laura (neve álnév és jelkép. l’aura=fuvallat, lauro=babér, l’auro= arany);az utókor nem ismeri,egy templomban látta meg először, szerelem első látásra. Női eszménykép, (lelki és testi értelemben is)
 
 
  1. Reneszánsz jegyek ezekben a versekben: földi boldogság ábrázolása, szerelem, természet bemutatása. Latinul írt versek., reneszánsz korra jellegzetes versformában( szonett)
 
 
  1. Ti szerencsés füvek, boldog virágok..
  • összekapcsolódik a szerelmi érzés és a természet,
  • kifejezések a tájra és a nőre: pl. szerencsés fövek, boldog virágok , mélázgató madonnám"
  • Milyen hangulatúak a jelzők ?
  • Mire következtethetünk abból, ahogyan a természet és a nő összekapcsolódik a versben?( a lírai én érzelme hat a természetre, megszépíti; de a természet szépsége is visszatükröződik az emberi érzelmekre )
  • Milyen ívet ír le a vallomás? Minden csodálja a nőt. fű, virág, patakpart,, csillogó víz, fák. Hangulati váltás: féltékenység a természeti jelenségekre A köveknek is azonosulnia kell a férfi érzelmeivel.
  •  Ha azt állíthatjuk, hogy a költemény múzsája formálja a tájat, akkor szerinted mit jelenthet a „ Nap tüzében, oly sudárrá váltok, „ sor? A napra vagy Laurára utal-e? Vagy mindkettőre? Milyen a lelkiállapota lírai énnek? (gyötrődés)
  • Versforma: szonett
 
  1. Pó, földi kérgem…
  • versforma: szonett,
  • a lírai én társa a természet, a folyó = Pó Milyen ez a folyó? (Gyűjtsd ki a versből a tulajdonságait. Mi a véleményed ezekről a tulajdonságokról?
  • Ez a folyó uralkodni képes. Min? (a lírai alany lelkén, belső érzelmein is felülkerekedik?) Vigyázz, nem állítom, hanem kérdezem.
  • A folyó mozgása milyen? (pl.  jobbra-balra forgatja a tárgyakat és még? )
  • Milyen a lírai én szellemének, lelkének mozgása? (nyílegyenes az "arany Lomb felé", „repül révébe édes Otthonának”)Mire utal  a jelképes LOMB, és OTTHON ? ( Gondolj arra, hogy ez a vers is a Daloskönyv egyik darabja, CLXXX. Szonettje)
  1.  Költői eszközök a versekben
  • jelzők,
  • megszemélyesítések,
  • hasonlat=pl.” s erősebb, mint hab , szél, lapát s vitorla „
  • metafora. ( „szarvad-ágad,”)
  • szimbólumok,  
  • felsorolás, fokozás „hab , szél, lapát s vitorla”
 
 
 
Megjegyzés: Egy (a Nemzeti Fejlesztési Terv Humánerõforrás-fejlesztési Operatív Program 3.1.1. központi program (Pedagógusok és oktatási szakértõk felkészítése a kompetencia alapú képzés és oktatás feladataira) keretében készült;Fischer Lajos, Puskás Aurél, Rapli Györgyi;) szövegértés fejlesztését segítő könyvben találtam egy Petrarca-átiratot mai nyelvre.
 
Az előzőekben összehasonlított két vers közül szerinted melyikről ír(ná)nak mai diákok így?
 
 
„Zakatol a vonat, na meg a fejem is. Nagy kár, hogy a kiccsaj nem jött velem. Pedig annyira jó vele ,egy kis sziget vagy mi. Csak úgy húznak el a fák, tiszta vadliba-effekt, egyre messzebb leszek, kivagyok.
Van egy zsír ötletem: minél inkább nő a távolság, annál erősebben gondolok rá, így előbb utóbb csak mellettem lesz a bige. Na, ez tök király. Hehe, zúzzatok csak kerekek, nyomjad neki
masiniszta, túljárok az eszeteken, az agyamba nem nyomultok bele, gondolhattok bármit!”
 
 
 
U.I. Bármennyire is tetszik a fenti szöveg, tanári engedély ( kérés ) nélkül ne így értelmezd a vers szövegét. 

 

3 komment

Címkék: összehasonlítás korrepetálás verselemzés magyar nyelv és irodalom petrarca

A bejegyzés trackback címe:

https://interneteskorrepetalas.blog.hu/api/trackback/id/tr81444487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lor23 2009.10.14. 18:45:03

Kedves Nincsa!

Remélem lesz ideje,kedve,hogy minél előbb tudjon nekem segíteni!Előre is nagyon szépen köszönöm!!
Pénteken összehasonlító verselemzést írunk(2órásat).
Két vers lesz két különböző szerzőtől,amiket össze kell hasonlítanunk.Azt tudjuk még,hogy Vajda , Arany vagy Petfői költeménye közül lesz ez a kettő.
Hogyabn leheten bármelyiküket is összehasonlítani egymással?Előre lehet vhogy egy ilyen dolgozat készülni?Hogy? Mit tegyek?Még az egy verses elemzés se megy könnyen. Az órákon pl.:vannak gondolataim,amiket nem merek mondani,de később kidülnek,hogy ált.ban jók.
Az elemzésnél hogy lehet szépen egybefogalmazni?
Tanárunk kihangsúlyozta,hogy ne legyenek benne ilyen mondatok: Az első egység az 1-3vsz.ig tart..,A költő 1823.01.01-én született,anyja....
Kérem szépen segítsen,nagyon tartok ettől a dolgozattól,és szeretném ha 5ös lenne!!

További kellemes estét!
Üdvözlettel: Lor

email címem: tegnapmaholnap@citromail.hu

Lor23 2009.10.14. 18:49:31

Kedves Nincsa!

Remélem lesz ideje,kedve,hogy minél előbb tudjon nekem segíteni!Előre is nagyon szépen köszönöm!!
Pénteken összehasonlító verselemzést írunk(2órásat).
Két vers lesz két különböző szerzőtől,amiket össze kell hasonlítanunk.Azt tudjuk még,hogy Vajda , Arany vagy Petfői költeménye közül lesz ez a kettő.
Hogyan lehetne bármelyiküket is összehasonlítani egymással?Előre lehet vhogy egy ilyen dolgozatra készülni?Hogy? Mit tegyek?Még az egy verses elemzés se megy könnyen. Az órákon pl.:vannak gondolataim,amiket nem merek mondani,de később ki szokott derülni,hogy ált.ban jók.
Az elemzésnél hogy lehet szépen egybefogalmazni?
Tanárunk kihangsúlyozta,hogy ne legyenek benne ilyen mondatok: Az első egység az 1-3vsz.ig tart..,A költő 1823.01.01-én született,anyja....
Kérem szépen segítsen,nagyon tartok ettől a dolgozattól,és szeretném ha 5ös lenne!!

További kellemes estét!
Üdvözlettel: Lor
email címem: tegnapmaholnap@citromail.hu

Nica 2009.10.29. 20:23:43

Szia!
Nekem Petrarca: Pó és Juhász Gyula: Tiszai csönd c. versekhez kéne segítség! Tudom, tudom most olvastam el egy összehasonlító verselemzést, ráadásul az egyik mű épp az ami kell, de most kell először ilyet írni és nem megy!
Már elolvastam az általános szempontokat de valahogy nem tudok hozzá kezdeni! Légyszi segíts nekem! Hálásan köszönöm előre is!
Már máshova is írtam az oldalon csak gondoltam ide is bebigyesztem! =)
Tényleg nagyon fontos lenne.
U.I: Jó lenne ha még ma tudnál segíteni, bár elég hétfőig is.Még egyszre köszi!
süti beállítások módosítása