Kedves Olvasóim!
A magam részéről örülök, hogy hozzám ( a blogomhoz ) fordultok, ha korrepetálásra van szükségetek.
Remélem , most is tudok segítséget nyújtani.
Biztos vagyok abban , ha megfogadjátok a tanácsaimat, esélyetek lesz akár kétoldalas elemzést is írni Móricz : A tűznek nem szabad kialudni című novellájáról .
Főleg , ha az általam pontokba szedett gondolatokat , részletesen kifejtitek.
Hogyan írjam meg az elemzést, hogy kétoldalas fogalmazás kerekedjék ki belőle? – valahogy így fordult hozzám egy kis korrepetálásért valaki.
Íme a tanácsok:
- Figyelmesen olvasd el (adok egy kis szómagyarázatot: cancékolt – a megy ige hangulatfestő alakja, Te milyennek képzeled el az ilyen járást? Vasaltba járni _ frissen vaslat (csaknem ünnepi, tehát nem dologra való ruhában járni. Flangéroz= flangál= dologtalanul jár-kel. Sillabizál =silabizál= betűzve, akadozva olvas. )
- Kik a szereplők? (András bácsi, az öregapó, lánya, menye, unokák; Zsuzsi néni, lányai, unokái
- A szereplők között csak egy a férfi, vajon miért (harctéren vannak a fiúk, férfiak)
- Hogyan telnek napjaik a nőknek? (házimunka, szarvasmarhák gondozása, kisgyerekek nevelése)
- Mit tudunk meg a harctéri eseményekről. ( Nem a harctéri nagy ütközetek, nem harci rohamok ) Milyen a sorsuk a katonáknak? (egyéni harcok, vágyakozás haza, kórház)
- A mű cselekménye néhány mondattal . ( 2-3 mondat elegendő : A nagyapó a nőkre bízza a munkát, ő maga meg ellátogat ( Hová? Miért? )
- Mit tudunk meg a szereplőkről? (külső, belső tulajdonságaik,. Az apó nagy mahomet ember ( az milyen lehet szerinted? ) , ravasz észjárásúnak hiszi magát ( azt gondolja , hogy nem találják ki a családja tagjai, hogy a nénihez megy). Ebben a részben minden fontos szereplőt mutass be egyenként : pl. van , aki türelmetlen a lányához, van aki nem gyászolja a férjét stb )
- Mi jellemző ezekre a szereplőkre? (kedvesek, becsületesek, tisztességesek szerinted? Tudnak a háború hátországában örülni, nevetni?
- Aggódnak-e a szereplők? (életükért, családjukért, stb )
- Hogyan kerül a történetbe a címadó mondat, (Hol van róla szó először, másodszor? )
- Mit jelent a második jelentése (érzelmek, életszeretet nem alhat ki )
- A világháború csak a háttérben kap szerepet. Kikről szól a mű (itthon maradók)
- A háborúellenesség hol kap szerepet a műben? Melyik cselekménynél ( az apó tiszta, emberi érzései, öröme, élni akarása)
- Mi a végső üzenete ennek a novellának (az embertelen háború fölött álló falusi emberek. Érzelmeik, cselekedeteik nem változtak a háború miatt. Élni akarnak.)
- Befejezés ( A leírtak tömör összegzése)
Véleményem szerint Kedves Olvasók, 15 hosszabb-rövidebb bekezdésnyi szöveget írhattok a fentiek alapján, ami valószínű elég hosszú lesz az iskolai munkához. (Léteznek olyan műelemzők, akik hosszabb elemzést tudnak írni, mint maga a mű :-) ; de ők már nem iskolai nyelven írják . Az én célom ezzel a magyar korrepetálással az , hogy az iskolások ( általános , közép) értelmezési képességét segítsem. Sikerült?
Utolsó kommentek