Kedves Olvasóim!
Most itt ül az idő a nyakamon ( vagy ahogy az angol mondjaThe time is sitting on my neck -), így gyorsan a tárgyra térek . A korrepetálás tehát egy összahasonlító elemzésre vállalkozik ismét.
A két költő életéből tudsz-e hasonlót, vagy különbséget említeni?
(Pl. Berzsenyi: gazdálkodik, Kosztolányi: szellemi munkával foglalkozik)
- Osztályrészem:
Műfaj – elégico-óda,
Téma:
önálló gazda, nős férfi megelégedettsége, elkeseredettsége
Mit jelent a cím? Mire utal?
Versszervező elve: Ellentét (elégedett is meg nem is)
Mi ad örömöt a lírai énnek ? ( Tudod, lírai én nem egyenlő költő, hanem olyan valaki , aki hasopnló dolgokat él át ) (hétköznapi dolgok, az élet mindennapjai, a módos nemes életének szépségei)
Miért kesereg mégis? A gazda élete kisszerű élet a költő számára.
Milyen életérzést sugall a vers? (Élvezd a jelent – mint Horatius: arany középút
Melyik sorral fejezi ki ezt az érzést Berzsenyi?- Ez a gondolat van - e a vers középpontjában ? )
Verszárlat (a befejező gondolatok)
Mintha illúzió lenne az elégedettség, a táj nem harmonikus, nem nyugalmat áraszt, a lírai én elkeseredett. (Mi ad vigaszt számára? – a költemények) Miért? (megszépítik az életet)
- Kosztolányi Boldog, szomorú dal
Versszervező elv: ellentét (itt a cím is jelzi)
Hol találsz még a vers szövegében ellentétet? (pl. ahogyan leltárszerűen felsorolja mindazt, ami van (tehát a javait) és azt is, ami nincs. Keress még ellentétet. (valóság-álom, jelen-múlt, stb.)
Keresd meg azt a versszakot, ahol megváltozik (nem derűs, nem könnyed) a költemény hangja (ellentétes kötőszó: DE)
Melyik szóhangsúlyozza a megváltozott lélekállapotot? (nincs)
Melyik szóval rímel? (kincs-nincs)
Miért bravúros ez a rím? (csak egy betű tér el, önmagában is kifejezi az ellentétet) Gondolj bele: kincs, az, ami van, amit félt az ember! A világegyetemnek pedig az ember a kincse. (Emlékeztet ez a gondolat Kosztolányi Halotti beszéd című versére is, ugye? Mi a nincs Berzsenyi versében ?)
Mi okozza mindkét versben a szomorúságot?
Osztályrészem: múlik az idő, múlik az ifjúsága
Boldog, szomorú dal: ifjúkori álma nem teljesedik be ( „ nincs meg a kincs , amire vágytam”
Verszárlat: számvetés (gyermekkori álmok nem valósíthatók meg)
Természetesen költői eszközeiket is hasonlítsd össze ( erről korábbi bejegyzéseimben már írtam segítő gondolatokat 2009.03. 12-én és 2009. 03.19-én. Ne ijedj meg attól, hogy más versekkel van összehasonlítva, olvasd válogató módszerrel)
Ja4 És legyen befejezése is a fogalmazásnak . Összegezd , amit leírtál .
Utolsó kommentek