Csokonai A Reményhez és Berzsenyi A közelítő tél című vers összehasonlításához írok ebben a mostani korrepetálásban néhány segítő gondolatot, vagyis inkább gondolatébresztő kulcsszót.
(Megjegyzés: A netkorrep blogjában Berzsenyi versének elemzésével 2- szer foglalkoztam korábban.Elsőnek Ady egyik versével ( 2008. 04. 06.) , majd Rilkével (2008.05.18. hasonlítottam össze )
Ha a két verset elolvassuk ,( feltétlenül legyen előttünk mindkét vers! A korrepetálásomnak csak akkor érzem értelmét ! ) szóval , ha túlvagyunk az olvasáson, akkor bizonyára érezzük, hogy :
- személyes, melankolikus fájdalom szólal meg mindkettőben .
- Csokonai : Lilla elvesztése, ( Mit tundunk erről? )
- Berzsenyi: érett férfikorba lépve , Niklán gazdálkodik, az ifjúság, az élet múlandósága
- Mindkettő felidézi a múltat ( Ki milyennek láttatja? )
- Csokonai: tavaszi virágoskert szépségével jelöli azt a korszakot , amikor még bizakodó volt ( Lilla szerelem)
- Berzsenyi: negatív festés eszközével a tavasz , a nyár hiányát mutatja
- A két vers stílusjegyei:
- Csokonai : rokokó ( szókincs, idilli hangulat , miniatűr képek, csengő rím) Reményhez szól, a Reménytől(is) búcsúzik
- Berzsenyi: romantika ( komor ellentétek, öröm - elmúlás; élet -szerelem- halál , a tél közeledése megakadályozza, hogy újra legyen tavasz. ) A szókincs antik elemeket hordoz.Bizonyítsuk) " Minden csak jelenés" - mire utal? ( Múlandóság?)
- A két vers szerkezete:
- Csokonai: keretes : 1. 4.versszak között tartalmilag, érzelmileg párhuzamot vonhatunk 2. 3. versszak egymásnak hangulati ellentétet( 2. versszak- tavasz - szép= bizakodás; 3. versszak - tél - pusztulás =reményeit elvesztő lélek fájdalma)
- Berzsenyi : korábbi bejegyzésekben megtalálható
- Milyen műfaji jegyek vannak a versekben?
- Csokonai: elégia, dal , sőt óda jellemző vonásai is. Melyik miért? / A válaszhoz ismerni kell , melyik , műfaj milyen jellemzőkkel bír/
- Berzsenyi: elégia , benne értékeket szembesít egymással, összegzi az emberi életet
- Költői eszközök keresése a versekben (pl. jelzők, hasonlatok, megszemélyesítések, ismétlés, halmozás, fokozás ) Miközben kerssük a versekben ezeket a költői eszközöket, képeket, mindig fogalmazzuk meg , miért , mit hangsúlyoz általa a költő.
- Zeneiség eszközeiről ( rím , ritmus ) se feledkezzünk meg
A két vers összevetéséhez ez a korrepetálás ennyi segítséggel kívánt hozzájárulni. Kívánok sikeres munkát, tartalmas kutatást a tankönyvekben , illetve a netkorrep blogjában .
Utolsó kommentek