Kedves netkorrepet Olvasók!
Miután minap a korrepetálás írása közben elidőztem a Tragédiánál (is),kitörölhetetlenül motoszkált a fejemben mindaz a problémakör, amivel foglalkozott Madách Imre.
Ebben a bejegyzésben ezeket a motoszkáló gondolatokat lehet olvasni.
- Mit vizsgál Madách, milyen következtetéseket fogalmaz meg ?
Az emberiség történelmében megjelenő eszmék és velük az a korszak is eltorzulnak, nem képesek tökéletesen megvalósulni.
Mi lehet ennek az oka? Az ember , aki nem képes gyarlóságait (= a velünk született természeti adottságaink) leküzdeni.
- Hitt a fejlődésben Madách, a történelem „végetlen teret”/ Nem végtelent/ biztosít ehhez. (Megjegyzés: Végetlen = nincs vége! Végtelen = óriás)
Önmaga tud-e tulajdon sorsán változtatni az ember, vagy eleve elrendeltetett a sorsa?
Valóságot vagy csak álmokat tartalmaznak-e azok az eszmék, melyekért küzd?
A természet végzetszerű törvényei nem gátolják-e az embert a céljai megvalósításában?
Létezik-e társadalmi haladás (Hegel szerint a világot az ellentétek harca viszi előbbre)
- Mindezeket a kérdéseket a szereplőkön keresztül teszi vizsgálat tárgyává
Ádám:
a lélek és a szellem szabadságát hirdeti,
tudásra vágyik,
eszméket fogalmaz meg, értük él, küzd
(Utolsó szín) Szabad akarata szerint dönt, amikor öngyilkosságra készül, úgy ítéli meg az álmában látottak miatt, hogy nincs értelme az életnek.
Ez a kiábrándultsága azért nagy hatású, mert az emberiség pusztulását is jelenti, ha ő meghal, nem lesz több ember a földön.
Éva anyasága („Anyának érzem, óh, Ádám magam „) döbbenti rá azonban Ádámot, hogy már nem menekülhet el az élet elől.
Erkölcsi parancs, hogy élve kell maradnia, küzdenie, akkor is, ha nem éri el a célját. (Az élet akkor is folytatódik, ha ő meghal agyermek megszületésével)
Lucifert elhagyja, bízik Isten kegyelmében, reménykedik abban, hogy, mindaz, amit álmában látott és kiábrándultsággal töltötte el, Lucifer gonosz ármánykodása csupán.
Lucifer:
a tagadás szelleme (bírálja az Úr világteremtését: versengeni szándékozik az Úrral) „Világodat meg fogja dönteni
„Az ember ezt, ha egykor ellesi
Vegykonyhájában szintén megteszi” )
képviseli a rációt, a hideg, számító értelmet,
Véleménye szerint az egyén egyrészt szabad, (nem fogadja el, hogy az Úr parancsának engedelmeskedjen az ember, erre veszi rá az első emberpárt) másrészt nem szabad, mert a táj, ahol él, a természet törvényei szerint működik.
A biológiai determinizmustól nem menekülhet az ember.
Az emberek tetteit nem akaratuk, hanem természeti tényezők irányítják.
Éva:
az ösztönök, a természetesség, a jóság képviselője,
Otthonteremtő lény, aki lugost" készít, hogy pótolja a Paradicsom hiányának érzését.
élvezi az életet
Az utolsó színben ő hallja meg az isteni útmutatást, az Úr szózatát.
Megmenti az életnek Ádámot.
Az Úr:
mindenható,
irányt mutat,
kegyelemben részesít,
küzdésre biztat
Végezetül még 1-2 mondat és a mű végső üzenete:
Az ember szabad akarata csak abban nyilvánulhat meg, hogy vagy a bűnt, vagy az erényt választja.
Madách szerint az ember nem képes élni az Úr gondviselése nélkül.
Az Úr segíti az embert igéivel, csak oda kell rá figyelni,
a bűnös vétke ellenére kegyelemben részesíti,
ígérete szerint mellette marad a küzdelmekben
„Mondottam, ember: küzdj, és bízva bízzál!"
Utolsó kommentek