A korrepetálásomra igényt tartó Kedves Olvasóim!
A legelső korrepetálásra szánt blogbejegyzésemtől hangsúlyozom, hogy gondolkodásra szeretnék ösztönözni mindenkit ,
már aki igénybe veszi munkámat.
Hérakleitosz szavait mottónak szánom ismét: " Közös java mindenkinek a gondolkodás"
Tépelődésre , vizsgálódásra, gondolkodásra való bejegyzést írtam egyszer régen ( 2007. 12.02-án ) Ady Sem utódja sem boldog őse nem vagyok kezdetű versének elemzése kapcsán.
Midőn azt írtam , magam elé képzeltem a diákot,és ilyennek láttam:
- olvassa a verset sorról sorra,
- gondolkodik a megállapításaimon,
- próbál megfelelni a kérdésekre,
- Ha nem ért egyet velem , akkor a saját véleményét is megfogalmazza,
- egy-egy szakkifejezést értelmez stb.
Természetesen tudom, hogy ehhez sok idő kell, de hosszú távon megéri.
Mi értelme lenne egy gyors másolásnak?
Mivel a fentiek ellenére is érkezett kérés, kiegészítem az akkori bejegyzésemet, de javaslom a régebbinek a felhasználását is.
Verselemzéshez szempontok :( csak úgy , hogy lendületre kapjon az elemző)
- Mit tudunk a vers megjelenéséről ?
- Mit a költőről? ( de csak arról, hogy milyen szerepet szánt magának az irodalomban)
- Mit hirdet a vers ?
- az emberi élet , az ember nem megismételhető ,
- a XX. századi ember magányosságát,
- egy a hitében megingott ember érzéseit,
- a magány elviselhetetlenségét,
- a magány kínzó fájdalmától való menekülshez egy másik emberre van szükség,
- a szeretet fontosságát,
4. Milyen emberi tulajdonságok kerülnek előtérbe a versben? Milyen embernek mutatja magát a lírai én?
- öntudat ,
- magabiztosság,
- titokzatosság,
- A pszichológia alaptételei közül a harmadik alapján milyennek tarja az embert? ( lásd korábbi bejegyzésemet 2007.12.02.)
5. A vers szerkezete:
- 1-2. versszak – megállapítások a lírai énről( élethelyzete)
- 3-4. versszak. Képtelen megélni az első két versszak élethelyzetét. ( -Miért? - a következő bekezdésben ezt fejsd ki)
( Lásd még a 2007. 12.02-i korrepetálásom gondolkodtató kérdéseit is )
- Szóismétlés,
- sorismétlések,
- ellentét, ( a mondattani és a szófaji vizsgálat is utal erre)
- metafora
- szimbólum
7. Összefoglalás: ( = befejezés) A vers megjeleníti a lírai én ( nem csak Ady) lelki világát. Milyen ez a világ?
Utolsó kommentek