Az alábbi sorokat -korrepetálás címén - úgy szánom a szülőknek, hogy abból a gyerekek is tanuljanak.
Mit tegyünk, ha iskolakezdés táján a közlekedés miatt vannak félelmeink?
- Kísérjük el (ez nem egyenlő azzal, ha elvisszük őket autóval) a első héten
►beszéljünk az úton a veszélyekről: átkelők, hátitáskával siető gyerekek, körülnézés nélkül az úton átfutók, váratlanul valakia gyermek nevét kiabálja, biciklivel közlekedők( különösen egyirányú utcákban!) , autóval érkezők ajtónyitása is lehet ijesztő, stb.
►figyeljük meg , hogyan közlekedik, eléggé körültekintő-e? Mivel érkeznek a barátai? / Ha biciklivel, különösen hívjuk fel a figyelmét, hogy egymást ne szállítsák.
Mit tegyünk a betegség megelőzésére?
- Tudatosítsuk a csemeténkben, hogy légúti fertőzésvezélynek vannak kitéve, hiszen zárt teremben egyszerre ülnek bent akár 30-an is. Közülük sokan köhécselnek, köhögnek, tüsszentenek. De vajon zsebkendőbe-e? Van- e a gyermekünknél zsebkendő?
- Gyakori kézmosással csökkenthető ez a vírusveszély. Sajnos nem minden iskolában van papírtörölköző, ezért javaslom a gondos szülőnek, valahogy zsúfoljon be a nehéz táskába még azt is .
- Figyeljünk oda, hogy rétegesen öltözködik-e a nebuló reggelente? Ne hagyjuk, hogy arra hivatkozzon , úgyis nagy meleg lesz délben.
- Eszik-e reggelit a gyermek? Szoktassuk rá, hogy egyen. ( Nem szédül ki a padból, és nem fog figyelés helyett a padból falatozni)
Mit tegyünk, ha az iskolai balesetektől féltjük?
- Hívjuk fel a figyelmét, hogy gondoljon a biztonságra. Védje saját és társai testi épségét. ( játékos kergetőzés, gesztenyével való dobálózás stb)
- Bízzunk a pedagógusokban, ők is el fogják mondani, hogy az iskola milyen veszélyforrás lehet.( pad, éles sarkok a tanteremben, lépcsők, udvar, ablak, ajtó,áramforrás stb) Kérjük a csemeténket, hogy ne tartsák a tűz-és balesetvédelmi oktatásokat "süket dumának", jó bulinak. Vegyék komolyan.
Mit tegyünk, ha attól félünk, rossz társaságba keveredik?
- Nem árt, ha ismerjük a barátait.
- Szoktassuk rá, hogy megmondja, mikor, hova megy és kivel. ( az én gyermekem még felnőttként is tájékoztat úticéljairól, körülbelüli időtartamáról. Tudja, hogy halálra izgulnám magam, mg most is , hogy elválaszt bennünket egy nagy víz) )Ez nem azt jelenti, hogy féken tartjuk, csak a törődésünket igazolja.
- Figyelmeztessük, hogy vannak gonosz emberek , ( s nem csupán a "cukros bácsik" )
- Tanísuk meg őket arra, hogy hol kérhetnek segítséget, ha bajban vannak. A közérdekű telefonszámokat felélenül tudják kívülről. A szülők telefonszámát is!Még a munkahelyét is . Nem elég, ha benne van a telefonban, azt ellophatják, lemerülhet)
- Rossz társaság akkor is lehet körülötte, ha olyan osztálytársai vannak , akiknek a magatartásával mindig baj van. Hajlamosak vagyunk mi tanárok arra, hogy a renitens tanulót mindenért rendszabályozzuk. Vajon gondolunk-e arra, hogy a rosszak miatt a jóktól vesszük el az időt? Igazságos ez? A "rosszak" gyakran azért olyanok, mert azt akarják ,hogy velük foglalkozzanak. El is érik a céljukat.
Mit tegyünk, ha az eredménytelenségtől féltjük, a kudarcoktól?
- Leszögezem ( 38 évi tapasztalattal) : a legtöbb tanár az " érted haragszom , nem ellened " -elvet vallja, tehát nem biztos, hogy ő a hibás , még ha a gyermekünk őt is okolja a sikertelenségért.
- Kedvenc gondolatom: " Követelek Tőled, mert tisztellek." És az Öné?
- Beszélgessünk a gyermekeinkkel.
DE NE, jaj ne! kérdezzük:
►mi újság az iskolában? Arra úgy is az a válasz, hogy semmi.
INKÁBB:
► milyen volt a napod? Miért? Látom , szomorú vagy , mi történt? ( ha azt válaszolja, semmi, akkor tegyünk le mindent a kezünkből, hgyjunk abba minden mást, és kezdjük el a gyermekre való figyelést.Érezze, hogy most RÁ szánjuk az időt. Ilyenkor ugyanis bánat érte, s az ő bánata a legnagyobb. Ne nevessük ki érte. )
► Úgy kérdezzünk, hogy arra ne lehessen pusztán igennel és nemmel ( esetleg semmi-vel) válaszolni . Konkrét tényekkel lehessen feleleletet adni.
3. Kövessük nyomon, tanul-e rendszeresen. Időnként nézzük meg a füzetét, fontos információt kapunk arról, figyel-e az órán , érti-e a tananyagot?
4. Ha sokat hiányzik a gyermekünk , legyen gondunk arra, hogy becsülettel pótolja az elmaradását.
§ Ha kifejezetten a magyar irodalom, nyelvtan nem megy, akkor a
www.netkorrep.hu segít.
Annak Blog menüjében sokféle segítséget kaphat a régebbi bejegyzések között bányászva, , vagy ha ott mégsem , akkor jöhet a kérdés kommentben , e-mail-ben . Igyekszem magyart korrepetálni az interneten keresztül, ebben a korrepetálós blogban.
Utolsó kommentek