Hová, melyik csoporba tartozik egy-egy vers- hangzott el egy szíves kérés az internetes korrepetálásról szóló blogban.
Elgondolkodtam, aztán eszembe jutott, valószínű nincs mindenkinek jó vershallása, talán akadnak a versolvasásban is olyanok, mint , amilyen én vagyok a zenében. Botfülű.
Töprengtem azon, hogyan is korrepetálhatnék én -egy botfűlű magyartanár- valakit, akinek nehéz észrevennie a versben a zenét.
Talán az alábbiakkal mégis tudok egy kis segítséget adni.
Bizonyára már kisgyermekkorban is megragadott mindenkit egy-egy mondóka, egy egy kiszámoló ritmusa. Szívesen tapsoltuk is ezek lüktetését.
Mindenekelőtt szögezzük le, a verset a ritmusa teszi verssé. ( A rím nem is mindig követelmény)
Egy korábbi blogbejegyzés a http:// interneteskorrepealas.blog.hu-n a versek ritmusáról, fajtáiról szól. Érdemes azt is tanulmányozni.
A versek zenéjének felfedezéséhez íme a tanácsom.
Olvassuk mindig hangosan is a verset , hogy a hullámzást meghalljuk.
Mit hallunk ilyenkor?
- Vagy: a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok valamifle szabály alapján helyezkednek egymás mellé.
- Vagy: a röviden és a hosszan kiejtett szótagok váltakoznak a sorokban szabályosan.
Ennek felismeréséhez pedig gyakorlatra, többszöri hallásra van szükség. ( A Neked tetsző zenét is egyre többször meghallgatod, igaz? Vigyázz , megszeretheted a verseket is.)
Skandáljunk. ( = mondjuk a versben a szótagokat a ritmus erős hangsúlyozásával)
Minden versláb ( 2-3 szótagból áll) vagy ütem után tartsunk egy kis szünetet.
A hangsúlyos szótagnak adjunk egy kicsivel több nyomatékot.
A hosszú szótagokat picivel hosszabban ejsük , mint ahogy a normál beszédben tennénk.
A magyaros verselésnél a versszakokban a hangsúlyos szótagok és a hangsúlytalanok újra és újra történő megismétlődése adja az ütemet, de ugyanakkor a rímek is szerepet kapnak.
A lüktetést a versekben a szótagok adják, mert vagy hangsúlyosak, vagy hangsúlytalanok, de mindegyik vagy rövid vagy hosszú. ( Vannak kivételek pl. kínai nyelvben a hangmagasság,hangfekvés adja a ritmust.De ezt mi európaiak nem is halljuk, és nem csupán a botfülűek nem)
Térjünk vissza Európába!
Most már csak arra kell kiélezni a fülünket, hogy mi adja a versben a törvényszerűen ismétlődő változásokat. ( a hangsúly vagy a szótag hosszúsága?)
Milyen lehet tehát egy szótag? Hogyan jellemezhetünk egy-egy szótagot verstanilag?
- hosszú hangsúlyos
- hosszú hangsúlytalan
- rövid hangsúlyos
- rövid hangsúlytalan.
A hosszúság alapján a szótagok verslábakba rendeződnek. ( Lásd korábbi blogbejegyzésben)
Mit kell tehát megfigyelni?
Azt , hogyan tagolódik egy -egy sora a versnek.
Ütemeket, vagy verslábakat ( ti-tá;tá-tá stb) érzünk-e fülünkkel.
Egy kis gyakorlással a szótagok hullámzásából megérezhető a vers zenéje, hangtani hatása. És akkor már egyszerűen eldönthető, hogy egy vers magyaros verselésű -e ,vagy időmértékes-e.
Utolsó kommentek