Harry Potter utolsó kötetének megjelenése újra jelenősen megnöveli a könyvolvasók számát.
Mi is ez a regény?
Egyszerre rémeket elmesélő, kísérteteket bemutató történet, bűnügyi regény, egy körkép a társadalomról , de akár tündérmeseként is olvasható, hiszen egyszerre mutat be valóságos világot és túlvilágot.
Bízom benne, hogy egyéb értékes irodalom ízére is rákapnak, akik az olvasás gyönyörűségét Harry Potter kalandjain keresztül ízlelgetik.
A mai blogbejegyzésem ahhoz kíván segítséget nyújtani, hogy ne csak az izgalmas sztorit, a főhős akcióit értsük meg, hanem lássunk egy kicsit a sorok elsődleges jelentése mögé.
Legyen örömünk a másodlagos jelentés, a képi tartalom megértése során is.
A magyar irodalom iskolai óráinak többek között ez is a célja.
A VERSEK megértésénél / elemzésénél különösen ezt a mélyebb réteget kell megtalálni, megérteni.
Felfedezni azt, hogy mennyivel többet ad nekünk a szöveg, a költő szókincsén, eszközein keresztül.
Hétköznapi szavainkkal mind a dallamát, mind az üzenetét , a hangulatát szürkén, egyhangúan tudnánk elmondani.
Mit is jelentenek a szóképek?
- Arra szolgálnk, hogy belső látásunkkal, hallásunkkal magunk elé tudjuk képzelni, képesek legyünk szinte átérezni a mélyebb jelentést.
- A szavak képes kifejezései hangulatot ébresztenek bennünk
- Sőt új dolgokat általuk tudunk elnevezni.
- Színesebben, kifejezőbben tudjuk elmondani akár a véleményünket is bármilyen témában, ha szókincsünket irodalmi művek olvasása közben fejlesztjük.
Ugye minden diák tudja, hogy mit jelent , ha egy társuk puncsol? ( Na, ez is egy szókép)
Szóképek gyűjteménye költemények szövegéből:
1." Olyan vagy, min egy suttogó faág,
ha rámhajolsz,
s rejtelmes ízű vagy ,
olyan vagy, mint a mák...) ( Radnóti: Hasonlatok)
2."Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága "( Radnóti: Nem tudhatom)
3. "Az idő árján úgy remegtek ők,
mint sírköves dülöngő temetők." ( József Attila: A Dunánál)
4. Bolond ,ki földre rogyván fölkél és újra lépked,
s vándorló fájdalomként mozdít bokát és térdet,
de mégis útnak indul, mint, akit szárny emel (Radnóti: Erőltetett menet)
5. " amit hoztál, csak annyira tied
mint a por mit lábad a szőnyegen hagy." (Babits: Csak posta voltál )
6. " Mint a csillagokat a távcsövek,
úgy húzam körém, s egyre közelebb,
könyveken át a Világ Tényeit:" ( Szabó L. :Tücsökzene 148. )
A fenti idézetek h a s o n l a t o k
Milyen a hasonlat szerkezete?
Két oldalból áll: az egyiken van a hasonló, a másikon a hasonlított. Ez a két oldal valamilyen tulajdonság alapján kapcsolatba kerül egymással.
Mi segít a felismerésében ?
- kötőszó: mint, akár, mintha, valamint, mintegy
- ragos névszó: tündérként
- névutós névszó: csillag gyanánt
- képző: Kígyószerű sorban álltak a rajongók éjszaka a Harry Potterért .
A következő távkorrepetálásnak szánt bejegyzéseimben irodalmi műveken keresztül mutatom be a metaforát, szinesztéziát,megszemélyesítést, allegóriát, szimbólumot, a képek sorozatából álló látomást, stb. Mindazt,amitől szép egy vers.
Verselemzésekről sem fogok megfeledkezni. Különösen a kommentekben kértekről.
Utolsó kommentek