Íme egy iránymutató vázlat: ( csak iránymutató, nem a teljesség igényét szolgálja kielégíteni)
- A vers keletkezése ( nem csak az időpont a fontos, hanem azt is itt vethetjük egybe, milyen versek között van a tárgyalandó mű helye, a szerző életpályájának melyik szakaszában íródott, a szerző melyik korszakát juttatja eszünkbe)
- A szerző életrajzi adatai ( de csak az , ami a vers keletkezésének körülményével, idejével kapcsolatos)
- a vers témája
- a vers szerkezete ( mire épül a vers felépítése; a vers kulcsszavainak megtalálása sokat segít ebben , a vershelyzet és a verszárlat felismerése, összehasonlítása; szimmetrikus felépítésű-e; hány részre osztható fel a vers, minek alapján ;stb....)
- a költemény szóképei, szókincse jelzők,jelzőhalmozás,megszemélyesítések,hasonlatok, metaforák, szinesztéziák, metonímiák, fokozás, szimbólumok stb....
- a vers mondatai ( egyszerű, bővített, többszörösen összetett mondat-e,milyen meghatározó határozók vannak benne például, alárendelő vagy mellérendelő szerkezetűek-e;; szabályos szerkezetűek -e a mondatok; nem kell minden mondatról mindezt megállapítani , csak a jellemzőket klell számbavenni, amiből több van
- zenei ritmusa ( ütemhangsúlyos; időmértékes;, egyhangúság vagy éppen az ellenkezője; enjambement;rímek,
- hangulatfestő- hangutánzó szavak; hideg vagy meleghangok;egy-egy kiemelt fontosságú szó ( Miért alkalmazza a szerző, mit fejez ki általuk)
- a mű tetőpontja ( zenei, nyelvi, képi csúcspontja)
- a vers műfaja ( dal, rapszódia, óda, elégia stb....)
- A vers üzenete, mondanivalója ( ezt nemcsak a saját szavainkkal, hanem egy jól megválasztott idézettel -akár egy másik költőtől - zárhatjuk.
Tudom, hogy ebből a vázlatból nem lehet megtanulni a verselemzést, de ha többször alkalmazzuk, akkor képesek leszünk bármikor - iskolás korunkon túl is- megérteni egy verset, egy irodalmi művet.
Utolsó kommentek